Festivalul Internațional „George Enescu”, ajuns la ediția a XXVII-a, aduce la Timișoara șapte evenimente incluse în program, unele deja desfășurate. Timișoara devine astfel orașul din România cu cele mai multe evenimente găzduite în cadrul festivalului, după București.
Vineri, 29 august, festivalul a debutat cu o seară camerală de rafinată expresivitate, în care publicul a ascultat lucrări de Mendelssohn, Beethoven și Enescu, interpretate de două ansambluri de renume: Belcea Quartet și Leonkoro Quartet.
Sâmbătă, 30 august, de la ora 19:00, Sala Capitol găzduiește Orchestra Radiodifuziunii din Köln (WDR), alături de dirijorul Cristian Măcelaru. Concertul este sold out și o are ca solistă pe violonista Patricia Kopatchinskaja, într-un program ce include Rapsodia română nr. 2 de Enescu, Concertul pentru vioară de Bartók și Simfonia nr. 2 de Rachmaninov.
Duminică, 31 august, publicul se va întâlni cu Orquestra de la Comunitat Valenciana, condusă de dirijorul James Gaffigan, avându-l ca solist pe tenorul Benjamin Bernheim. Programul cuprinde lucrări de Richard Strauss, Ernest Chausson, Hector Berlioz și Maurice Ravel.
Managerul Filarmonicii Banatul, Ovidiu-Andriș, a subliniat dimensiunea a ediției din acest an: „Pe 16 septembrie, un concert va avea loc și în Republica Moldova, demonstrând că festivalul depășește granițele României. La Timișoara avem un program variat, cu peste 400 de artiști invitați. Este un concept pe care ne dorim să îl continuăm și în 2025. Mă bucur că Filarmonica Banatului colaborează cu mari orchestre internaționale și sper ca aceste parteneriate să se dezvolte și în viitor. Toate aceste evenimente sunt posibile datorită sprijinului Ministerului Culturii, Primăriei Municipiului Timișoara și al altor parteneri.”
Festivalul aduce pe scenă atât orchestre de tradiție, cât și proiecte care susțin tinerii muzicieni.
„La Timișoara au venit și vin mari orchestre și soliști internaționali, iar programul cuprinde atât orchestre de tradiție, cât și proiecte dedicate tinerilor muzicieni. Un exemplu este Mahler Chamber Orchestra, una dintre cele mai apreciate orchestre internaționale, cu dirijorul Gianandrea Noseda și violonistul Augustin Hadelich, pe care îl recomand. Avem și proiectul început aici, la Timișoara, cu Romanian Chamber Orchestra, care aduce împreună muzicieni și compozitorii tineri”, a explicat Cristian Măcelaru.
Dirijorul Cristian Măcelaru a evidențiat și rolul sprijinului public, spunând că Festivalul George Enescu are o particularitate unică: este singurul de asemenea anvergură din lume susținut în mare parte din fonduri publice.
„Este un lucru deosebit, pentru că statul român face posibil accesul larg al publicului la un eveniment cultural de nivel mondial.
Ca exemplu, Festivalul de la Salzburg: aceeași orchestră care cântă acolo, cu aceiași dirijori, o face și la București. Diferența este că la Salzburg un bilet poate costa 500 de euro, iar la București, pentru același concert, biletul este 20 de euro. Asta demonstrează cât de important este sprijinul guvernului pentru ca muzica să fie accesibilă tuturor, nu doar celor care își permit să plătească sume foarte mari”, a declarat acesta.
Dirijorul Măcelaru a vorbit și despre importanța Timișoarei, orașul său natal, în peisajul cultural. Acesta a transmis că Timișoara „a fost mereu un oraș cultural important, un loc unde au venit mari compozitori și artiști. A trecut o perioadă enormă de timp în care aceste lucruri nu s-au mai întâmplat. E timpul să readucem aminte cine suntem noi și care este identitatea noastră, a unui oraș atât de important din punct de vedere cultural.”
Cât despre inițiativele prin care muzica clasică este adusă mai aproape de publicul tânăr, printre acestea se numără proiectul Enescu in Control la București, într-un spațiu alternativ. Prima ediție a avut un succes imens, ceea ce arată dorința oamenilor de a asculta muzică.
„De aceea încerc să înlătur aceste bariere și să arăt că muzica e muzică, indiferent de etichetă, și că ne bucurăm cu toții de ea.
Mă bucur să văd că partituri clasice sunt folosite astăzi și în alte genuri, inclusiv în rap. Sigur, creațiile lui Mozart, Beethoven sau Enescu au cea mai mare forță în contextul original, dar trebuie să ne întrebăm mereu: dacă Beethoven ar fi astăzi în viață, ce ar face? Și Mozart, în vremea lui, a ieșit din sălile elitiste și a scris muzică pentru oameni obișnuiți”, a punctat dirijorul.
Programul complet al Festivalului „George Enescu” la Timișoara (29 august – 17 septembrie 2025)
• 29 august, ora 19:00 – Sala Capitol
Belcea Quartet & Leonkoro Quartet – lucrări de Mendelssohn, Beethoven, Enescu
• 30 august, ora 19:00 – Sala Capitol
Orchestra Radiodifuziunii din Köln (WDR) – dirijor Cristian Măcelaru, solistă Patricia Kopatchinskaja (vioară) – lucrări de Enescu, Bartók, Rachmaninov
• 31 august, ora 19:00 – Sala Capitol
Orquestra de la Comunitat Valenciana – dirijor James Gaffigan, solist Benjamin Bernheim (tenor) – lucrări de Strauss, Chausson, Berlioz, Ravel
• 4 septembrie, ora 19:00 – Sala Capitol
Orchestra simfonică a Filarmonicii Banatul Timişoara – dirijor Sascha Goetzel, solistă Tatiana Dorokhova (pian) – lucrări de Enescu și Ciprian Porumbescu
• 8 septembrie, ora 19:00 – Sala Capitol
Ensemble Intercontemporain – cu Martin Adámek (clarinet), Dimitri Vassilakis (pian), Diego Tosi (vioară), Augustin Muller (IRCAM) – lucrări de Enescu și Boulez
• 15 septembrie, ora 19:00 – Sala Capitol
Mahler Chamber Orchestra – dirijor Gianandrea Noseda, solist Augustin Hadelich (vioară) – lucrări de Enescu, Prokofiev, Schumann
• 17 septembrie, ora 19:00 – Sala Capitol
Romanian Chamber Orchestra – dirijor Cristian Măcelaru, solistă Ioana Cristina Goicea (vioară) – lucrări de Coleridge-Taylor și Mendelssohn
Citiți principiile noastre de moderare aici!