Într-un moment în care dihotomia Occident/Orient, tema diferenţelor culturale, ideea a două civilizaţii, a două lumi care –şi trăiesc vârstele în etape, toposuri şi valori complet diferite, atacul coroziv al „progresului” şi modernităţii asupra culturii tradiţionale aprind discuţii interminabile şi uneori războaie, Opera din Timişoara ale să repună pe afiş una dintre cele mai emoţionante tratări ale subiectului în cultura muzicală a ultimului veac. În viziunea regizoarei Marina Emandi Tiron şi a scenografei Geta Medinski, Ţara Surâsului reliefează acest filon, învelind însă nota gravă, reflexivă, a subiectului într-o folie aurită, sclipitoare, a unei poveşti de amor pline de duioşie, aşa cum se cuvine unei operete demne de respect. Noua producţie a Operei timişorene îşi transportă publicul într-o ţară imaginară, orientală, greu de localizat în mixtul de elemente şi influenţe, dar luxuriantă, colorată, exotică, având pe revers o Vienă imperială, cu cutume culturale familiare.
Tenorul Cristian Bălăşescu a interpretat rolului Prinţului Sou Chong, sfâşiat între datoria sa faţă de ţara natală, cu zeii, cultura şi tradiţiile ei milenare, şi iubirea lui imposibila, dar totală, pentru graţioasa vieneză Lisa, rol jucat de soprana Lăcrimioara Cristescu. Tschan, vehementul apărător al lumii vechi, a fost rolul jucat de Octavian Vlaicu. Nicoleta Colceiar, în rolul micuţa Mi, tânăra orientală dornică de distracţii occidentale şi de un progres ce –i este interzis, şi Remus Alăzăroaie, interpretându-l pe Gustav, vienezul loial şi descurcăreţ, alcătuiesc un cuplu scenic nostim, apogeul flirtului lor fiind un charleston ce anunţă, simpatic şi profetic, La Belle Epoque. Aplauze furtunoase şi hohote de râs a stârnit Cristian Rudic, jucând în travesti comic şi roz-bombon un rol de „eunucă” de harem oriental, dar cu accent şi apucături „de Făltişeni”. Mariana Şarba a jucat rolul surdei Doamne Hardegg, Mihai Prelipcian a fost Generalul, cele trei gâsculiţe de salon vienez au fost interpretate de un trio de balerine, distribuţia fiind întregită de Mugurel Chirilă, Dan Spanache, Leonard Ivan. Inserţiile coregrafice concepute de Carmen Cojocaru, având ca elemente de recuzită săbii sau evantaie de pene de struţ, i-au încântat pe spectatori. Mulţi dintre ei au plecat de la premieră fredonând, poate nostalgici, poate amuzaţi, binecunoscutul „şlagăr” al Ţării Surâsului, „Tu esti iubirea mea”…
FOTO © fotosen.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!