Stresul si vitamina C

De Lavinia Bratu
Stresul si vitamina C
© foto: Pixabay
Cortizolul este adesea numit ”hormonul stresului” și este produs de glandele suprarenale în condiții stresante. Practic, de el depinde răspunsul ”fugi sau luptă” atunci când suntem în pericol și trebuie să acționăm. În momentul în care organismul este pus într-o situație stresantă el va secreta cortizol în fluxul sanguin, ceea ce va crește amețitor apetitul și poate duce la creșterea depozitelor de țesut adipos de pe abdomen, în timp. Iată cum acest steroid produs în situațiile de stres, pare să fie vinovat de țesutul adipos de pe burtă, atât de prezent în ultimul timp și la femei.

Conform revistei Psychology Today, secreția de vitamina C ”poate elimina secreția de cortizol.” Ce se poate întâmpla într-o carență de vitamina C? Cei de la Universitatea de la Maryland confirmă că, ”chiar și un deficit mic de vitamina C poate susține secreția de cortizol”.

Iată cum se desfășoară aceste procese: atunci când suntem stresați, în corpul nostru se declanșează secreția de cortizol care invadează corpul. Odată cu acesta, secreția de vitamina C este prezentă, încercând să anihileze concentrația crescută cu cortizol. Stresul oxidativ și fiziologic declanșat de cortizol, este anihilat de vitamina C, care își dă silința să oprească efectul negativ al stresului pentru organism.

Dr. Humprhy Osmond, profesor de psihologie la Universitatea din Alabama și Abram Hoffer, fost profesor la British Columbia, consideră că ”…una peste alta, vitamina C este tot atât de activă ca și Holdolul”, un medicament prescris pentru a-i ajuta pe oameni să lupte cu stresul.

Dacă nu ai suficientă vitamina C în organism, atunci cortizolul trimite un mesaj de stres prin tot corpul. Știi ce se poate întâmpla în aceste situații? Sistemul imunitar este slăbit datorită reducerii de micronutrienți, aceasta întâmplându-se când în corp avem o cantitate mare de cortizol. În aceste situații sunt folosiți inclusiv antioxidanții într-un ritm alert, odată cu aceste procese fiind distruse și bacteriile bune din intestine. Aceasta poate duce la o deficiența în procesul de digestie și mai mult decât atât, la un deficit de absorbție și sinteză a elementelor esențiale în organism. Sănătatea se stabilește în colon, prin bacteriile bune care lucrează pentru tine, deficiența lor fiind un semnal de alarmă.

Ar fi bine să înțelegi de ce mănânci când ești stresat și să vii în întâmpinarea acestor momente, în care poți devora o cutie de înghețată, o ciocolată întreagă, poate chiar și o cutie de biscuiți sau vreo pungă de chipsuri. De multe ori credem că satisfăcându-ne aceste plăceri imediate vom domoli starea de anxietate sau emoțiile pe care nu le gestionăm în anumite momente. Într-adevăr, starea de anxietate și stresul sunt responsabile pentru aceste gustări ce pot avea un aport caloric chiar și dublu față de o masă principală!

De ce se întâmplă toate acestea, oare? Cum ai putea preveni escapade deloc bine venite, atât pentru talia ta subțire – sigur îți dorești o astfel de talie, având în vedere că senzația de suplețe este una adorabilă!- , cât și pentru sănătate? Amintește-ți de acest articol, bea multă apă și caută să suplinești dieta cu vitamina C, fie din capsule, fie din alimente cu conținut ridicat din această vitamină: pătrunjel verde, lămâie, ardei roșu, măceșe, fructe acrișoare…

foto: Lavinia Bratu foto: Lavinia Bratu ©