Comisia de Atribuire sau Schimbare de Denumiri la Străzi, Parcuri, Piețe, etc. din cadrul Primăriei Timișoara a stabilit câteva denumiri pentru șapte străzi noi din oraș, dar și schimbarea numelui Bd. Constructorilor și al unei alte străzi. Proiectul va ajunge în curând pe mesele consilierilor locali, care trebuie să fie de acord cu modificările, pentru ca acestea să intre în vigoare.
Astfel, reprezentanții municipalității propun să atribuie nume la mai multe străzi din Calea Aradului, Mehala, Ronaț, Calea Șagului, Calea Lugojului, Torontalului sau Soarelui.
Astfel, tronsonul 1, din zona Grigore Alexandrescu din Calea Aradului, se va numi strada Ion Flueraș. Este o stradă nouă adiacentă străzii G. Alexandrescu, situată între str. Vasile Loichiță și Pelbartus. Ion Flueraș a fost un om politic social-democrat român din Arad, de meserie rotar, fost deputat, care s-a alăturat grupării lui C. Titel-Petrescu când au fost puse bazele Partidului Social-Democrat Independent, fiind arestat de comuniști în iunie 1948 și condamnat la 15 ani de temniță grea, omorât în închisoarea Gherla în 1953.
Tronsonul 2, din zona Mehala – str. Lt. Ovidiu Balea, se va numi strada Dan Mateescu. Este o stradă nouă perpendiculară pe str. Lt. Ovidiu Balea, situată la sud de aceasta. Dan Mateescu a fost un inginer român, profesor universitar la Timișoara, a introdus noi metode de proiectare a structurilor pentru podurile metalice asimilate în Germania, studii teoretice și experimentale în domeniul construcțiilor metalice.
Tronsonul 3, din zona Ronaț – str. Comoarei se va numi, strada Vasile Deheleanu. Este o stradă nouă perpendiculară pe str. Comoarei, situată la vest de aceasta, constituită de DE889 – 4 m și tronsonul parcelei cu lățimea de 10 m situată în imediata vecinătate a DE889. Vasile Deheleanu a fost un fotbalist român, cel mai longeviv jucător din echipa Ripensiei, de profesie economist. A jucat cu echipa națională de fotbal la Campionatul Mondial din 1934, din Italia, a antrenat echipa de juniori a Ripensiei, obținând un titlu în 1948 și a antrenat în trei mandate Politehnica Timișoara.
Tronsonul 4, din zona Calea Șagului – str. Grădinii, se va numi strada Toma Dordea. Este o stradă fără nume situată între Calea Șagului în vecinătatea imobilului de pe Calea Șagului nr. 94, fost tronson al străzii Grădinii, care în prezent nu are denumire. Toma Dordea a fost un academician român, inginer, absolvent cu mențiunea Magna cum Laude al Facultății Electromecanice a Universității Politehnica, profesor universitar la Politehnica, specialist în domeniul mașinilor electrice. A obținut cinci medalii de aur și argint de la saloanele internaționale de invenții.
Tronsonul 5, din zona Calea Lugojului – str. Ștrandului, se va numi Intrarea Mihai Roșu. Este un tronson de ramificație a străzii Turda, situat între imobilele nr. 21 și 21A. Mihai Roșu alias Martinovici a fost un profesor, teolog și scriitor bănățean, care s-a dedicat emancipării românilor din Banat, a fost poliglot, cunoștea la perfecție cinci limbi, a efectuat traduceri de lucrări teologice, cărți bisericești, manual de școală din limbile greacă, sârbă și slavă.
Tronsonul 6, din zona Mehala, se va numi Intrarea Coriolan Baltă. Este o intrare nouă, perpendiculară pe strada Ion Popovici Bănățeanu, situată între imobilele cu numerele 18 și 20. Coriolan Baltă a fost primar al Timișoarei în perioada 28 august 1930 – 17 august 1931, absolvent al Facultății de Drept din Cluj, după un an obținând doctoratul, delegat prin Înalt Decret Regal pentru funcția de prefect de Timiș – Torontal, în perioada 31 decembrie 1921 – 4 februarie 1922.
Tronsonul 7, din zona Freidorf – str. Anton Bacalbașa, se va numi strada Coriolan Drăgulescu. Este o stradă nouă, perpendiculară pe str. Vasile Georgevici, situată la sud de str. Anton Bacalbașa. Coriolan Drăgulescu a fost un academician român, chimist, a înființat Facultatea de Chimie Industrială în cadrul Institutului Politehnic din Timișoara, al cărei decan a devenit. A înființat Baza de Cercetări Științifice din Timișoara, a fost pentru scurt timp rector al IPT și apoi ministru adjunct în Ministerul Educației și Învățământului.
Tronsonul 8, din zona Calea Buziașului – Calea Stan Vidrighin, se va numi Bulevardul „12 Noiembrie 1884”. Practic, bulevardul care acum poartă numele Constructorilor, perpendicular pe Calea Stan Vidrighin, se va numi Bd. 12 Noiembrie 1884. Autoritățile locale au ales acest nume pentru că în 12 noiembrie 1884 Timișoara devenea primul oraș iluminat electric din Europa, când în capitala Banatului au fost puse în funcțiune 731 de lămpi electrice de iluminat, lămpi incandescente cu filament din cărbune, care au iluminat un traseu stradal cu o lungime de 59 de km.
Un oraș din Polonia „are” o stradă la Timișoara
Tronsonul 9, din zona Mehala – Stația C.F.R. Ronaț Triaj, se va numi strada Lublin. Este o stradă nouă, perpendiculară pe prelungirea străzii Graz, situată la sud de aceasta. De ce Lublin? După orașul din Polonia înfrățit cu Timișoara, care are faima de „Oxfordul Poloniei”, datorită celor cinci universități publice și câtorva institute particulare în care sunt instruiți 100.000 de studenți.
„În contextul desemnării Timișoarei Capitală Europeană a Culturii pentru anul 2021, apropierea de acest oraș polonez nu poate fi decât un semn bun, întrucât și Lublinul are o foarte bogată și prestigioasă agendă culturală, ca de altfel și o experiență considerabilă în pregătirea unei candidaturi similare”, explică reprezentanții primăriei.
Tronsonul 10, din zona Torontalului – Aeroport Utilitar, se va numi strada Diogene Bihoi. Este o stradă nouă, perpendiculară pe str. Corneliu Ursu, paralelă cu str. Slt. Ioan Grosaru, situată la nord-vest de aceasta. Diogene V. Bihoi sau Lelu a fost regizor al Teatrului German de Stat Timișoara, conducător al catedrei de teatru a Colegiului Național de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, regizor la Casa de Cultură Studențească din Timișoara, inițiator și mentor al trupei Thespis. În 1994 a inițiat prezentarea unei săptămâni de teatru, care să reamintească de idealurile revoluției timișorene „Săptămâna teatrului politic 16-22 Decembrie”, festival care după dispariția regizorului și în memoria sa se numește „Săptămâna de teatru Diogene V. Bihoi”.
Tronsonul 11, don zona Soarelui – Spitalul Județean, se va numi strada Iolanda Balaș. Este tronsonul de ramificație a aleii cu denumirea Cristalului, situat între str. Uranus și Aleea Sănătății. Ioanda Balaș Sőtér a fost campioană olimpică română de etnie maghiară, care a dominat proba de săritură în înălțime timp de un deceniu. A fost președinte al Federației Române de Atletism din 1988 până în 2005.
Pentru toate aceste noi denumiri reprezentanții Primăriei Timișoara au primit aviz favorabil de la Comisia Județeană privind Atribuirea sau Schimbarea de Denumiri.
Oficialii municipalității au propus însă să schimbe și numele unui tronson din zona Dorobanților – Bd. Simion Bărnuțiu. Este vorba despre bucata Calea Dorobanților dintre podul Andrei Șaguna și Bd. Simion Bărnuțiu, care s-ar putea numi strada Andrei Șaguna. Decizia a fost luată pentru că podul adiacent are aceeași denumire. Au primit însă aviz nefavorabil de la comisia județeană, pe motiv că „membrii comisiei apreciază că schimbarea denumirii străzii va afecta financiar persoanele care locuiesc sau își desfășoară activitatea în zonă, prin obligativitatea schimbării actelor de identitate sau de funcționare”. Avizul comisiei județene are însă caracter consultativ.
UPDATE. Propunerile Comisiei de Atribuire sau Schimbare de Denumiri la Străzi, Parcuri, Piețe, etc. din cadrul Primăriei Timișoara au fost aprobate, vineri, în ședința consiliului local.
Citiți principiile noastre de moderare aici!