Prima stradă din Timișoara cu piste de biciclete late și treceri line. Se fac tot pe trotuar

De Roxana Deaconescu
Reactualizat la:
22Comentarii
Prima stradă din Timișoara cu piste de biciclete late și treceri line. Se fac tot pe trotuar
© foto: TION
Ne vom lăuda în curând cu prima șosea din Timișoara care va avea piste de biciclete late de un metru și jumătate, numai că traseele speciale pentru bicicliști vor fi amenajate pe trotuare. Vor avea însă treceri line, impuse de primărie proiectanților. Vorbim despre Calea Bogdăneștilor, care va fi modernizată cu peste 30 de milioane de euro.

Dacă până acum dădea vina pe proiectanți pentru bordurile mult prea înalte care trebuie sărite de bicicliști, primarul Nicolae Robu pare să fi descoperit că municipalitatea poate impune proiectanților și alte standarde. Testează acest lucru la Calea Bogdăneștilor, care va avea, după o investiție de peste 30 de milioane de euro, câte două benzi pe sens, linii de tramvai înierbate pe mijloc și trotuare și piste de biciclete destul de late.

„Va fi primul proiect al primăriei care va avea piste de biciclete mai late și treceri line. Ne-a permis ecartul stradal. Noi am cerut de fiecare dată, de când sunt eu primar, să fie treceri line, dar nu pot să impun proiectanților, pentru că ei semnează. Unii refuză să facă treceri line, spunând că, dacă nu-i obligă pe bicicliști să coboare la intersecție, pot ajunge pe carosabil, în mod surprinzător pentru conducătorii auto și se expun unor accidente. Și ei nu vor să răspundă. La acest proiect, proiectanții vor veni la licitație în anumite condiții”, a explicat primarul Timișoarei.

Documentația de până acum a primăriei spune că fiecare bandă de circulație va avea o lățime de 2,75 metri, trotuarele vor avea o lățime minimă de 1 metru și pistele de biciclete vor avea 1,5 metri. Numai că traseele speciale pentru bicicliști se vor face pe trotuare, nu pe carosabil, pentru că oficialii municipalității cred că ar fi periculos pentru bicicliști să le „deseneze” pe șosea.

Șoseaua va fi modernizată de la intersecția cu Cetății până la bucla STPT, proiectul însemnând și revenirea liniei 5 pe traseu. Linia de tramvai va fi una dublă, amplasată în platformă proprie, încadrată de spații verzi cu pomi, în zona centrală a tramei stradale, „înierbată pentru reducerea zgomotului și vibrațiilor”. Sunt 4,95 km de linii de tramvai.

Carosabilul va avea câte două benzi pe sens, vor fi peste 9.500 mp de spații verzi, din care 8.400 nou create. Investiția vizează și înlocuirea rețelelor edilitare, dar și amenajarea de locuri de parcare.

La capătul Căii Bogdăneștilor, unde întoarce linia 5, ar trebui să fie construit mult-discutatul Pasaj Solventul, pentru care PMT are deja proiect. Primarul este convins că traficul în Timișoara va fi mult mai lejer odată cu finalizarea lucrărilor în zonă.

„Când aceste lucrări vor fi finalizate, o foarte mare parte din trafic nu va mai ajunge nici la Pasajul Jiul, nici mai înspre centru, ci pe aici se va produce tranzitul sud-nord, nord-sud. De la semnarea contractului de finanțare începe perioada de implementare. Ea cuprinde și anumite licitații. Noi avem dirigenția de șantier lansată în licitație și suntem în faza avansată și cu documentația de licitare pentru proiectul tehnic cu detalii de execuție și execuție. Mergem la pachet cu cele două. Studiul de fezabilitate îl avem deja făcut. Sunt premise foarte bune pentru ca acest proiect să se deruleze în termen, așa cum le-am derulat pe toate celelalte”, a mai spus Nicolae Robu.

Primăria este cumva pregătită de șantier, însă nu se știe cu exactitate dacă va reuși să lanseze licitația pentru proiectare și execuție anul acesta. Nu demult a fost lansată procedura pentru desemnarea unui diriginte de șantier, pentru care PMT poate plăti până la 1,22 milioane de lei cu TVA.

„Noi suntem încrezători, dar nu putem garanta. Depunem documentația, nu știm, de multe ori mai apar observații, ni se returnează de la SEAP și nu avem garanția că vom reuși, dar noi ne facem temele și încercăm să avem licitația lansată în acest an și încheiată cât mai repede, ca să putem în primăvară să începem”, a conchis edilul-șef.

PMT are studiu de fezabilitate pentru refacerea Căii Bogdăneștilor încă din toamna anului trecut. Fusese pregătit încă din 2009, de fosta administrație, condusă de Gheorghe Ciuhandu. La acea vreme, valoarea estimată a proiectului era de 94,6 milioane de lei cu tot cu TVA, însă între timp aceasta aproape că s-a dublat, ajungându-se la 148,85 milioane de lei, echivalentul a 31 milioane de euro. Uniunea Europeană ne dă 89,5 milioane de lei, pe POR – Axa Prioritară 4.

Articole pe aceeași temă:

Primul pas spre linia 5 de tramvai: PMT caută diriginți de șantier pentru refacerea Căii Bogdăneștilor



22Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor

Regulament de plasare a anunturilor