Pana la metrouri, Primaria Timisoara s-a impotmolit la parcari… Stoia vrea una, Robu – alta!

De A. Strugariu
Reactualizat la:
9Comentarii
Traian Stoia si Nicolae Robu
Traian Stoia si Nicolae Robu - © Traian Stoia si Nicolae Robu
Viceprimarul Timişoarei Traian Stoia spune că demersurile iniţiate încă din timpul fostei administraţii pentru realizarea de parcări subterane sunt blocate la ora actuală pentru că primarul Nicolae Robu trebuie să se mai gândească la aceste lucruri. Totuşi, dacă vorbim despre lucrări de infrastructură, în ceea ce priveşte planul primarului de a muta în subteran liniile de cale ferată care traversează oraşul şi de a introduce transportul cu metroul, Stoia crede că proiectul este fezabil, chiar dacă nu poate vizualiza „cu ochii minţii” cum va arăta… Timişoara viitorului.

Viceprimarul Traian Stoia a abordat subiectul parcărilor în condiţiile în care s-a pus problema desfiinţării actualelor garaje din tablă dintre blocuri, lucru care nu poate fi realizat din simplul motiv că nu există o alternativă pentru proprietarii de autotovehicule.

„Garajele arată urât şi putem face altceva cu terenurile alea, să le punem în valoare, dar problema este că sunt foarte mulţi oameni care n-ar avea unde să-şi ţină maşinile. Şi aşa, vedeţi, cu parcările s-au oprit toate lucrările, acum din câte aud merge foarte bine Michelangelo, zbârnâie…”, a afirmat, vineri, Stoia, mulţumit că a reuşit măcar să crească taxele de concesiune pentru terenurile primăriei pe care sunt amplasate garaje proprietate privată, iar acum se încasează bani mai mulţi la bugetul local.

Stoia şi parcările subterane

Actualul viceprimar Traian Stoia s-a ocupat direct, încă din timpul fostei administraţii, de subiectul parcărilor subterane, în sensul că el a condus Comisia de negociere a consiliului local formată pentru a purta discuţii cu investitorii interesaţi de amenajarea de parcări. Mai mult, consilierii locali din fosta legislatură au adoptat, în 2012, şi o hotărâre care prevedea construirea unui număr de cinci parcări subterane în zona centrală a Timişoarei. Hotărârea făcea referire la întocmirea şi înaintarea către Consiliul Local Timişoara a unui contract de asociere în participaţiune între ADP şi firmele Kronvest Investment Group din Braşov şi Mandelbaum din Graz pentru construirea unor parcări subterane. Erau propuse şi amplasamentele: în zona fântânii de la Punctele Cardinale şi a parcului din zona Palatului Dicasterial, în zona Colegiului Tehnic (MIU) – Casa Oamenilor de Ştiinţă, în zona Pieţei Mărăşti şi/sau sub Parcul Botanic şi sub ceasul floral de lângă Hotel Continental.

Din spusele viceprimarului, proiectul ar putea fi demarat oricând și totul depinde doar de primar.

„Am fost implicat în proiect, care este adus în faza de semnat contractul. Sunt două entităţi economice, una româno-austriacă şi una austriacă ce sunt dispuse să facă patru parcări în Timişoara, pe banii lor, iar banii să-i recupereze în 25 de ani din taxa de închiriere a spaţiului din parcare şi primăria n-ar trebui să dea niciun leu. Asta e situaţia, i-am prezentat-o domnului primar, dânsul se mai gândeşte, îşi face nişte socoteli, dar lucrurile s-au oprit. Nu ştiu de ce, întrebaţi-l pe domnul primar. Eu am condus comisia de negociere, i-am prezentat domnului primar şi draft-urile de contract, odată eram la dânsul când m-a sunat de la Braşov firma Kronvest care dorea să se ocupe de aceste parcări, erau dispuşi să facă şi zona pietonală pe banii lor…”, a afirmat, vineri, Stoia.

Viceprimarul declara acelaşi lucru şi la începutul anului, într-un interviu acordat pentru www.tion.ro, când a fost întrebat de ce nu se mişcă lucrurile în privinţa realizării de parcări subterane.

„E un subiect dureros… Noi avem la ora actuală contract cadru pentru patru parcări: trei cu o firmă româno-austriacă ce are sediul în Braşov şi una cu o firmă din Graz, pentru o parcare între Continental şi Bega, la Ceasul Floral. Astea sunt lucruri care pot porni mâine. Totul depinde de domnul primar, să opteze pentru una, două, trei variante, dar din ce am văzut eu, din declaraţiile publice pe care le-a făcut, deocamdată dânsul nu s-a referit la treaba asta şi eu am să-i aduc aminte că le avem. Dânsul poate decide că facem alt tip de parcări… Dânsul este omul ales de populaţie”, explica atunci Stoia.

Robu şi parcările supraetajate

Primarul, în schimb, a anunţat că are în plan construirea unei parcări supraetajete în zona Oituz, în apropierea Punctelor Cardinale, printr-un parteneriat public-privat.

„Sunt şanse, după părerea mea, ca acolo să se poată parca în 2014, dar nu este un angajament. (…)Vorbim despre o parcare multietajată. Spre exemplu, în Veneţia, găseşti imediat ce intri în Veneţia propriu-zisă, o parcare cu zece etaje (…) De ce să nu putem face şi noi în Timişoara o parcare supraterană multietajată şi să rezolvăm această problemă acolo, în vecinătatea centrului istoric? Unde ar fi un loc mai bun? Niciunde decât acolo unde am spus eu, chiar în zona Oituz, în apropierea Punctelor Cardinale”, declara Robu în luna martie.

O lună mai târziu, în aprilie, primarul afirma că lucrurile sunt stabilite, că se va face o parcare supraetajată  în zona Oituz, că municipalitatea aşteaptă investitori şi „cât de curând” se va face un anunţ public oficial în acest sens. Anunțul nu a mai apărut însă până la această oră. Edilul-şef vorbea despre o parcare P+10…

Iar la finele anului trecut Robu declara că vrea „parcări paletizate”, pe verticală, sistem cunoscut ca rotary-parking sau smart-parking. „Asta este ultima soluţie pe plan mondial. Pe locul a două maşini poţi realiza pe verticală o parcare pentru 12 maşini şi poţi să dai acelei construcţii orice aspect vrei, poate fi realizată o astfel de parcare şi în zone istorice. Problema este că sunt mai scumpe, dar asta este ultima soluţie, cu brevet sud-coreean, şi ea prinde acum pe plan mondial (…) La anul veţi vedea aşa ceva în Timişoara”, explica primarul în octombrie 2012.
Problema parcărilor este una stringentă, mai ales că autoritățile locale pregătesc demararea unui proiect de reabilitare a centrului istoric al orașului pe fonduri europene și multe străzi din zonă vor deveni pietonale, ceea ce înseamnă că se va reduce numărul locurilor de parcare care sunt oricum insuficiente.

Revenind la viceprimarul Traian Stoia, în ceea ce priveşte dezvoltarea pe termen lung a Timişoarei şi planurile primarului de a duce în subteran liniile de cale ferată care traversează oraşul, de a realiza un bulevard în locul lor şi de a introduce transportul cu metroul pe noile linii cu această ocazie, Stoia crede că proiectul este fezabil chiar dacă… nu şi-l poate nici imagina.

„E fezabil, este un proiect vechi, decât că s-au inversat două lucruri. În cel vechi, făcut de proiectanţi germani, urma ca linia de cale ferată să fie ridicată pe estacade, trenurile să circule pe sus, jos să fie şosea, iar în subsol să fie parcări. Acum s-a modificat, s-ar putea să iasă ceva interesant. Nu mă duce mintea suficient să pot vizualiza cu ochii minţii cum arată…”, a conchis Stoia.

Nu se mai fac parcari ecologice in Timisoara, primaria vrea parcari pe verticala!

Cand vom avea noi parcari? O noua administratie, alte idei: parcare P+10 la Punctele Cardinale!

Unda verde pentru construirea de parcari subterane in Timisoara



9Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor

Regulament de plasare a anunturilor