Marilen Pirtea, coordonatorul Comisiei de Educatie a PNL: Daca nu am tipari manuale, pentru nicio disciplina? Suntem pregatiti pentru asa ceva?

Marilen Pirtea, coordonatorul Comisiei de Educatie a PNL: Daca nu am tipari manuale, pentru nicio disciplina? Suntem pregatiti pentru asa ceva?
© Foto: PNL Timisoara
ADVERTORIAL.Dacă nu am tipări manuale, pentru nicio disciplină? Dacă fiecare cadru didactic ar avea anual la dispoziție o sumă pentru elaborarea de mijloace didactice? Ce s-ar întâmpla?”, sunt câteva aspecte ridicate de către prof. dr. Marilen Pirtea, coordonatorul Comisiei de Educație a PNL, în contextul ultimelor măsuri implementate de Ministerul Educației în direcția centralizării editării manualelor pentru elevi.

Pirtea își continuă ideea și spune că profesorii sunt singurii care pot și trebuie să elaboreze mijloace adecvate elevilor cu care lucrează, iar o măsură precum cea expusă mai sus ar crea contextul necesar elaborării unor asemenea instrumente didactice: „Astfel, am putea vorbi de îndeplinirea unei prime premise pentru a avea mijloace didactice, fie ele și manuale, cu adevărat adecvate, pliate pe necesitățile individuale ale elevilor cu care lucrează la un moment dat un cadru didactic.”

Ministerul Educației tipărește manualele alternative cu sume considerabile de la bugetul de stat, iar justificarea pare a fi necesitatea de a integra pregătirea elevilor la nivel național, însă eficiența acestei măsuri este discutabilă, spune Marilen Pirtea: „Mă întreb în ce măsură manualul unic răspunde nevoilor elevilor, nevoilor profesorilor sau nevoilor firmelor care tipăresc aceste manuale. Dacă luăm în considerare cât de diferite sunt școlile din România, gândiți-vă de exemplu la un liceu de top dintr-un oraș mare, București, Timișoara, Cluj și o școală din mediul rural, unde nu este nici canalizare, îmi vine greu să cred că elevii sunt cei avuți în vedere prin această măsură. Cât despre profesori, ei sunt cei care adaptează manualul unic la nevoile elevilor. Din discuțiile mele cu aceștia și din pozițiile publice luate de mai mulți profesori, este evident că pentru ei manualul unic este mai degrabă o constrângere decât un ajutor. Mulți dintre ei se simt jigniți de o astfel de idee, o consideră potrivită sistemelor totalitariste sau corupte, nicidecum României anului 2017. Așadar, vă las să răspundeți singuri pentru cine este manualul unic.”

Manualul unic este anacronic și riscă să ne îndepărteze și mai mult de țările cu sisteme performante de învățământ, în condițiile în care acestea abordează strategia alternativelor educaționale la nivelul predării, evaluării și al organizării colectivului de elevi, este de părere Marilen Pirtea: „Cel mai eficient manual este cel construit de profesor și elevi în clasă. Suntem pregătiți pentru așa ceva? Vrem un învățământ centrat pe elev, în care cadrul didactic să fie valorizat? Manualul unic cu siguranță nu ne va duce în această direcție.”