Liniile de tren pe care vrea sa le ingroape Robu, zona de reconversie in noul PUG al Timisoarei

De A. Strugariu
5Comentarii
Liniile de tren pe care vrea sa le ingroape Robu, zona de reconversie in noul PUG al Timisoarei
© TION - Liniile de tren pe care vrea sa le ingroape Robu, zona de reconversie in noul PUG al Timisoarei
Noul Plan Urbanistic General al Timişoarei, aflat în lucru de mai bine de 4 ani, este în faza finală de avizare la nivel local şi urmează cea de avizare la nivel naţional. Zona liniilor de cale ferată, pe care primarul Nicolae Robu ar vrea să le ducă în subteran, este definită ca şi zonă de reconversie, la fel ca şi alte suprafeţe mari de teren din oraş care stau în paragină, spune consilierul Ciprian Jichici, preşedintele Comisiei de urbanism şi amenajarea teritoriului a consiliului local.


Reprezentanţii Primăriei Timişoara anunţau, în octombrie 2010, că a fost semnat contractul pentru întocmirea noului Plan Urbanistic General al oraşului. În ce stadiu suntem după mai bine de 4 ani?

Planul Urbanistic General al municipiului Timişoara a ajuns în etapa de avizare locală. Urmează ultima fază de avizare a PUG, şi anume faza naţională. Aici discutăm de toate avizele care trebuie obţinute la nivelul ministerelor de resort, începând de la Ministerul Transporturilor, trecând pe la Mediu, Ministerul Economiei şi aşa mai departe. În momentul în care sunt obţinute, noul PUG şi noul Regulament Local de Urbanism al municipiului Timişoara vor intra în vigoare”, a explicat consilierul Ciprian Jichici.

Întrebat când estimează totuşi că va fi aprobat în consiliul local şi va intra în vigoare noul PUG, care ar trebui să asigure o dezvoltare armonioasă a oraşului pentru cel puţin viitorii 10 ani, alesul a afirmat că nu ar trebui să depăşim sfârşitul acestui an. De altfel, Jichici dă vina pe fosta administraţie pentru întârzieri…

Viziunea PUG este de a găsi soluţiile corecte pentru a pregăti dezvoltarea oraşului, şi nu numai pentru următării 10 ani de zile, discutăm de un orizont de 15-20 de ani cel puţin. Timişoara are câteva puncte slabe în momentul de faţă din punct de vedere urbanistic – discutăm în primul rând de zona aproape în întregime nedezvoltată adiacente căii ferate care străbate oraşul, de nevoia de spaţiu verde care la nivelul anului 2012 a fost sub limita impusă de UE (…), un alt element este cel legat de eficientizarea traficului şi transportului. De asemenea, PUG-ul asigură cadrul necesar pentru a se evita probleme care au existat în trecut, cum ar fi blocurile în zonele de case”, a mai explicat consilierul local.

El spune că în trecut s-a ajuns la asemenea situaţii, la ridicarea de construcţii cu două, trei sau chiar patru etaje în zonele de case pentru că legislaţia specifică a avut lacune care au permis obţinerea de autorizaţii pentru acestea.

Sunt foarte bine delimitate zonele rezidenţiale de zonele de servicii, de cele industriale, cele comerciale şi de recreaţie, de sport şi alte activităţi… Vom avea, pentru prima dată după 1990 – mă refer la nivelul consiliului local – instrumentele necesare pentru a împiedica, sub orice formă, orice fel de dezvoltare incorectă, ilegală, la nivelul oraşului nostru…”, dă asigurări Jichici.

Zona liniilor de cale ferată, zonă de reconversie în noul PUG

Întrebat dacă în noul PUG este prevăzută expres ducerea în subteran a liniilor de cale ferată din oraş, şi implicit metroul pe care visează primarul Nicolae Robu să-l vadă circulând prin Timişoara, Jichici a declarat că nu se face referire la un asemenea proiect punctual, dar se creează posibilitatea dezvoltării sale.

Un PUG nu se referă la investiţii punctuale (…) Zona liniilor ferate şi a spaţiului adiacent este categorizată în cadrul PUG ca zonă de reconversie şi zonă de dezvoltare, ceea ce lasă deschisă oportunitatea oricărui tip de dezvoltare şi amenajare pe zona de spaţiu public, de spaţiu de transport, de servicii şamd., care, evident, includ şi o asemenea posibilitate. Din punct de vedere legal, există o zonă de limitare de circa 120 de metri de la axul central al liniei ferate care oriunde pe teritoriul României este o zonă specială, rezervată. Noi am mers dincolo de această limită. Toate zonele care în momentul de faţă sunt în cvasi-paragină au fost definite ca zone de reconversie, astfel încât să putem folosi la un moment dat, din punct de vedere urbanistic, aceste suprafeţe foarte mari de teren – dacă nu această administraţie, poate următoarea – pentru dezvoltare, pentru proiecte de investiţii serioase, unele referitoare inclusiv la infrastructura de transport urban”, a afirmat alesul.

Robu declara, la începutul anului trecut, că noul PUG face referire la acest proiect.

În PUG se prevede ducerea în subteran a liniilor de cale ferată, cu toate consecinţele de rigoare. Aceasta este explicaţia pentru care este o zonă de reconversie, tot ce înseamnă porţiunea de teren din lungul liniei de cale ferată şi imediata sa vecinătate. Pentru că după ce liniile de care ferată vor fi duse în subteran, atunci la suprafaţă, pe toată această porţiune, va fi realizat un bulevard (…) Trebuie să se vadă că acea idee este adoptată la nivel oficial. De aceea, PUG-ul nostru face primul pas pentru a ne asigura premisele pentru obţinerea finanţării. Noi trebuie să prefigurăm direcţiile spre care tindem”, spune Robu.

Cert este că Timişoara se dezvoltă la ora actuală după un Plan Urbanistic General care datează din anul 2002 şi trebuia să expire în 2007, dar valabilitatea sa a tot fost prelungită de atunci. Ultima prelungire aprobată în consiliul local este până în… aprilie 2017.

Articole pe aceeași temă:

Robu despre metroul de 2 miliarde de euro: Nu stim daca asta se va intampla in 7 sau 10 ani

Planul Urbanistic General al Timisoarei, in lucru de aproape 4 ani. Mergem tot dupa cel din 2002

Timisoara viitorului: linii de tren ingropate si un bulevard cu sase benzi in noul PUG al orasului



5Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor