Intrada – Festival de Muzica Noua: prime auditii absolute, instrumente inedite, experimente sincretice

De Simona Donici
Intrada – Festival de Muzica Noua: prime auditii absolute, instrumente inedite, experimente sincretice
© Foto (c) fotosen.ro
În perioada 8-13 noiembrie se desfășoară cea de-a doua ediție a Festivalului Internațional de Muzică Nouă „Intrada”, evenimentul muzical care bate, la Timișoara, toate recordurile de prime audiții absolute și care oferă publicului ocazia să audă sunetul unor instrumente greu de imaginat precum ferăstrăul sau berimbau (instrument de origine africană, folosit şi în arta marţială afro-braziliană capoeira). Un festival în care instrumentele clasice se reinventează intersectându-se cu mediul electronic, iar inovația la nivelul sunetului nu are limite.

Imaginați-vă cum ar fi să mergeți cu Mozart însuși la Simfonia Jupiter, să comentați cu Chopin cum se cântă Poloneza sau să asistați cu Beethoven la prima audiție a Imperialului. Dacă asta nu se mai poate, este însă cât se poate de la îndemână să fiți primii care ascultați lucrări ale unor mari compozitori ai lumii de astăzi, să-i întâlniți pe câțiva dintre cei mai celebri autori de muzică români contemporani și să estimați care dintre operele lor vor fi, peste ani, considerate capodopere, iar mediul perfect pentru asta este chiar Intrada, festivalul inițiat de pianistul Sorin Petrescu.

Ediția 2015 a Festivalului Intrada se va deschide duminică, 8 noiembrie, la ora 19 în Sala Capitol cu „O Simfonie a groazei”, un spectacol de film mut și muzică. Evenimentul susținut de Trio Contraste, ansamblu cu extraordinare performanțe în promovarea muzicii contemporane, prilejuiește publicului reîntâlnirea cu muzica fascinantă a Violetei Dinescu și cu filmului Nosferatu al regizorului Friedrich Wilhelm Murnau, prima ecranizare, în 1922, a romanului Dracula de Bram Stocker.

Luni,9 noiembrie, de la ora 19, în sala Atena a Hotelului Timișoara va avea loc un recital instrumental susținut de Vlad Alecsandru Colar (flaut), Lenuța Roman (clarinet), Laura Roman (vioară), Vlad Faur (trombon), Sorin Petrescu (pian), baritonul Cristian Ardelean și chitaristul francez Michel Rolland. Printre piesele cuprinse în program se află prima audiție absolută a unei compoziții de Ulpiu Vlad, intitulată ”Sonorități și clopoței albaștri” (2014), Flauros ( In memoriam Constantin Brâncuși – 2015)- compusă de Gabriel Mălăncioiu și dedicată flautistului Vlad Colar, și ”Mă ascund”, o piesă a compozitorului Remus Georgescu.

Marți, 10 noiembrie, de la ora 19, holul mare al Universității de Vest este spațiul ales pentru unul dintre cele mai interesante evenimente sincretice ale Intradei, de muzică improvizată și arte vizuale. Sub genericul ”Fotosinteză. Fonosinteză. Morfosinteză”, publicul va asista la un concert al ansamblului de muzică contemporană TonArt din Germania, ale cărui instrumente sunt, alături de violoncel, vioară, clarinet, ferăstrăul, berimbau și banjo, la o instalație a artistului vizual Mihai – Corneliu Donici, proiecții foto de Cristian Tzecu și o instalație interactivă a lui Darie Nemeș-Bota.

Miercuri, 11 noiembrie, în sala de concerte a Colegiului „Ion Vidu”, se va desfășura de la ora 17 un simpozion Nicolae Brânduș, iar de la ora 19, un concert vocal – instrumental care se va încheia cu prima audiție absolută a lucrării de percuție ”Fight and Light” (2015) a compozitorului Darie Nemeș Bota, interpretată Doru Roman și Ovidiu Andriș.

Sub genericul ”Din Lumină”, joi, 12 noiembrie, de la ora 19, în sala Capitol va avea loc un recital vocal-instrumental însoți de dialoguri cu preotul Silviu Damșe și prof.dr. Lucian Petrescu, iar programul muzical al serii conține și trei prime audiții absolute: ”Îngerii” (2015) de Robert Dycke în interpretarea violoncelistei Alexandra Guțu, ”Lumină de-alean” (2015) de George Balint cântată de pianista Andreea Olariu și ”Lumina dintâi” (2015) de Laura Manolache în interpretarea pianistului Sorin Petrescu.

Și concertul de vineri, 13 noiembrie, de la ora 19, în Sala Capitol, care încheie Festivalul Intrada 2015, dirijat de Romeo Râmbu, va începe cu două prime audiții: Genesis Extended (2015) de Eugen Wendel şi „And After the Fire” de Doron Kaufman.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase