De ce mâncăm mult mai mult decât avem nevoie?

De Lavinia Bratu
De ce mâncăm mult mai mult decât avem nevoie?
© foto: Lavinia Bratu
A mânca era un obicei simplu și firesc atunci când eram copii. Mâncam când ne era foame și ne opream când eram sătui. Pe măsură ce înaintăm în viață începem să vedem mâncarea într-un fel diferit: mâncăm când suntem fericiți, triști, singuri, anxioși, de plictiseală. Trăim într-o perioadă a abundenței nutriționale, se vorbește de o eră a nutriționismului, cu toate capcanele aferente. Cu toții mâncăm mai mult decât avem nevoie, din când în când, dar atunci când mănânci constant pe fond emoțional, s-ar putea să ai o problemă care te poate afecta atât fizic cât și psihic, pe viitor.

Ce complicații pot apărea?

Această tulburare poate duce la obezitate și la probleme medicale, precum boli de inimă, boli ale tubului digestiv, diabet sau cancer. Mâncatul excesiv poate cauza atât complicații la nivelul sănătății fizice, cât și la nivelul sănătății mentale, dacă este lăsat netratat. Pentru acele persoane care sunt supraponderale sau obeze, potențiale complicații pot fi: astmul, diabetul de tip 2, bolile de inima, hipercolesterolemia, hipertensiunea arteriala. Mâncatul excesiv poate afecta sănătatea emoționala a pacientului. Persoanele cu această tulburare se pot confrunta cu anxietatea, depresia, ori cu stimă de sine scăzută. Aceste aspecte, în schimb, pot avea un impact mare asupra calității vieții persoanei, mai apoi răsfrângându-se și asupra aspectelor sociale.

Ce poate influența cantitatea servită la o masă?

Cantitatea de mâncare de la o masă este influențată de factori precum mărimea farfuriei, culoarea ei, mărimea porției, varietatea mâncării disponibile și contextul consumului. Culoarea roșie a farfuriei este cea care nu favorizează un consum mare, pe când farfuria albastră este îmbietoare. Cu cât farfuria este mai mică și cantitatea de mâncare va fi mai mică și invers. Mereu îmi îndemn pacienții să aleagă farfurii ”stil franțuzesc”, de dimensiune cât mai mică. Un bufet suedez, pentru marea majoritate, înseamnă un consum mai mare decât atunci când porția este fixă. În prezența mai multor persoane vom sta mai mult la masă și, așa cum este firesc, ne vom îndemna permanent unul pe celălalt să mâncăm mai mult.

Mâncarea primită este mai gustoasă, oare?

Oamenii, se pare că au tendința de a mânca, chiar dacă nu le este foame și mâncarea nu este gustoasă, dar le este oferită pe gratis. Într-un studiu realizat cu voluntari la un film, oferindu-le popcorn gratis în schimbul completării unui chestionar, aceștia nu au ezitat să-l consume, chiar dacă tocmai mâncaseră de prânz, deci nu erau înfometați. Și, cu toate acestea, ei au mâncat popcornul ce nu era pregătit tocmai atunci, adică nu era nici proaspăt. Unii au primit porții medii, în timp ce alții porții mari. Cei care au primit porții mari au mâncat mai mult (cu 173 de calorii mai mult), cu toate că aceștia au negat vehement că ar fi fost influențați de mărimea recipientului atunci când au fost chestionați, după film. Concluzia este clară! Oamenii mănâncă mai mult atunci când au un recipient mai mare, iar dacă mâncarea este primită gratis, ei manifestă dorință de a consuma alimentele, chiar dacă nu au nevoie.

Tratament pentru mâncatul excesiv

Dacă ai început să mănânci excesiv și acest lucru te îngrijorează, este important să iei măsuri pentru a împiedica aceasta problemă să se transforme într-o tulburare. Ar fi bine să fie luate în considerare următoarele sfaturi:

  • Înconjoară-te de oameni cu obiceiuri frumoase;
  • Evită imaginile care te fac sa simți rușine sau nesiguranță, în legătura cu propriul corp;
  • Vorbește cu prietenii apropiați, familia sau cu un cadru de specialitate despre ceea ce te îngrijorează. Dacă aceștia îți cunosc situația, te pot ajuta, oprind mâncatul excesiv ocazional să nu se transforme într-un obicei;
  • Poți apela la terapia psihologică, pentru a putea înțelege ce se întâmplă cu tine și cum poți gestiona tulburările psihice precum mâncatul compulsiv;
  • Accesează-ți capacitatea intrinsecă de a fi curios despre ce se întâmplă în corpul tău, în mintea ta în mod conștient. De fiecare dată când vrei să mănânci ceva compulsiv, ori să mănânci ceva dulce, începe să fii curios de tine. Poate fi o nouă șansă de a depăși anumite obiceiuri care nu au nimic decât o plăcere trecătoare, poate și fuga de tine…
  • Simte bucuria puterii de a renunța și repetă asta. Schimbă comportamentele nocive, izvorâte din fuga de realitate, fuga de tine… De ce să stai pradă unor obiceiuri, când poți fi atent și curios de tine, moment de moment? Poate aceasta să fie numită stare de prezență? Sau ”a fi prezent în viața ta”?

Puteți consulta mai multe articole pe această temă AICI.

foto: Lavinia Bratu ©



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !


Regulament de plasare a anunturilor