Cum se combina cerealele?

De Lavinia Ceuta
Reactualizat la:
Cum se combina cerealele?
© Foto: tomatotango.com
Cerealele, atât de contestate în ultima periodă, datorită modificărilor genetice tot mai profunde, generând structuri depărtate mult de cele inițiale, sunt adulate de unii nutriționiști, fiind la baza piramidei trofice, iar de alți cercetători în domeniu, respinse și ”de temut pentru sănătate”. Este greu să acceptăm o dietă fără cereale, ce ne-am face fără ”pâinea noastră cea de toate zilele”, nu-i așa?! Dar, este bine să știm câte ceva din noutățile din domeniu, spre a găsi un optim echilibru realității, în ce privește consumul de cereale.

  • Cerealele din pâine, adică pâinea pe care o alegem, ar fi de dorit să fie din făină integrală sau secară, doar la câte un răsfăț culinar să ne permitem pâinea albă.
  • Pâinea se consumă la micul dejun sau în prima parte a zilei, în combinație cu legume, de evitat cu grăsimi sau proteine. Nu putem să mâncăm pâine goală cu legume, știu, dar putem să fim atenți în a gestiona o proporție mică din acestea.
  • Cerealele frumos ambalate și colorate pentru micul nostru dejun sunt produse printr-un proces numit extruziune. Boabele sunt amestecate cu apă, transformate într-o pastă și așezate într-o mașinărie numită extruder. Sunt forțate să iasă printr-o gaură mică, la o temperatură si o presiune mare, care le modeleaza în diferite forme sau în fulgi. Aceste produse sunt apoi supuse unor pulverizări care le conferă un înveliș din ulei și zahăr, pentru a le oferi acel aspect crocant. Încântător, delicios, doar că, deloc sănătos! În nici un caz un astfel de mic dejun! Din păcate, știu că mulți veți fi dezamăgiți, dar cerealele din comerț, gata preparate și îndulcite maxim, sunt o mare „înșelare nutritivă”. Pline de calorii, dau energie, în schimb iau foarte mult organismului. Nu sunt o mâncare sănătoasă și indicată nimănui, mai ales, NU copiilor!
  • Dacă dorim cereale la micul dejun, ar fi bine să alegem acele cereale din magazinele naturiste, simple, pe care le combinăm cu lapte vegetal, cu niște fructe uscate (maxim 20% din compoziție). Acestea reprezintă o masă net superioară unei porții de cereale colorate și îndulcite, pline de coloranți și de zahăr rafinat.
  • Nu consumați cereale la cină, nici dacă vreți, nici dacă nu vreți să slăbiți. Este un obicei de luat aminte pentru toți, indiferent de greutate. Tocmai datorită studiilor din nutrigenomică, unde se vorbește de o schimbare genetică a cerealelor, ce afectează direct genele și manifestarea acestora, ar fi bine să evităm consumul lor după ora 15.
  • Nu se combină bine cu fructele, nici cu grupele mari de macronutrienți, adică proteine și grăsimi. Se combină excelent cu leguminoasele, completându-și cu acestea lanțul de aminoacizi, rezultând proteine complete.

Mereu alegeri conștiente în dieta de zi cu zi, în viața fiecăruia dintre noi!

Puteţi citi mai multe articole pe această temă, aici.