Argumente medicale pentru activitatea fizica regulata

De Lavinia Bratu
Argumente medicale pentru activitatea fizica regulata
© foto: Lavinia Bratu
Suntem mulți dintre noi bolnavi, o societate cu un consum imens de antibiotice, mari amatori de pastile. Ne costă mult sănătatea, muncim să câștigăm bani, cheltuim să ne recăpătăm sănătoși. Un cerc vicios! Cu toate acestea există o seamă de lucruri pe care nu le facem, iar dacă le-am face, am fi mai sănătoși. Ne îmbolnăvim, luăm pastile, în loc să facem simplu, o activitatea fizică regulată. Cu 20-40 de minute/zi, beneficiile sunt uimitoare. Iată câteva argumente care, îmi place să cred, te pot determina și pe tine să te apuci de sport, chiar de mâine:

1. Mișcarea fizică reduce stresul, anxietatea, depresia.

2. Un efort anaerob duce la scăderea țesutului adipos. Odată cu scăderea acestuia are loc și eliminare de toxine.

3. Scăderea toxinelor din țesutul adipos duce la scăderea markeri-lor inflamatori din sânge și a procesului inflamator din corp.

4. S-a demonstrat că o activitate fizică de rutină favorizează o greutate corporală optimă, iar aceasta înseamnă: reducerea adipozității abdominale, îmbunătățirea profilului lipoproteinelor lipideice, scăderea trigliceridelor, crește valoarea HDL, scade LDL și se menține un raport normal între cele două, se normalizează valorile glicemiei și sensibilitatea la insulină.

5. Reabilitarea cardiacă prin exerciții fizice regulate și managementul stresului, reduce semnificativ incidența decesului prematur indiferent de cauză și, în special a celor cardiovasculare.

6. Includerea unor exerciții anaerobe în programul zilnic al unor pacienți diagnosticați cu cancer a scăzut oboseala și stresul emoțional, diminuând efectele cauzate de chimioterapie sau radioterapie. Astfel de exerciții anaerobe pot avea efect și asupra regenerării măduvei osoase afectate de chimioterapie!

În anul 2003, un producător american de film – Morgan Spurlock -, a realizat documentarul ”Super Size Me”, privind efectul alimentației de tip fast-food, de la un renumit lanț internațional care vinde acest tip de mâncare. Chiar el a consumat trei mese/zi toate din acest restaurant. După 30 de zile avea cu 11kg mai mult, masa musculară a scăzut, colesterolul a crescut, au apărut disfuncții sexuale și sindromul ficatului gras. Ceea ce l-a determinat să renunțe atât de repede a fost insistența medicilor care remarcaseră și apariția unor palpitații la inimă, o stare de depresie, dureri de cap, letargie. Toate acestea îi afectau puterea de concentrare, atenția, stările emoționale variate spre bipolaritate și deficiențe în conducerea mașinii.

Anul trecut, un grup de cercetători din Quebec Montreal, au recrutat 15 bărbați tineri și sănătoși, care au fost supuși experimentului lui Morgan Spurlock, urmând aceeași dietă. Diferența a fost că tinerii trebuiau să facă zilnic exerciții fizice intense timp de 30 de minute. Rezultatul? Masa musculară a crescut, iar ceilalți parametrii biologici au rămas constanți. Uimitor a fost să se constate cum activitatea fizică protejează organismul de efectele nocive ale alimentației de tip fast-food. Desigur, asta poate că nu va funcționa pe termen lung, însă studiul demonstrează cum exercițiile fizice intense făcute periodic, ne protejează sănătatea, chiar și atunci când suntem expuși la anumite riscuri.

Concluzia?
Lipsa exercițiului fizic crește factorul de risc și îmbolnăvire, ducând la apariția bolilor cardiovasculare și a celor cronice, cum ar fi: obezitatea, diabetul zaharat, cancerul, boli osoase și articulare, hipertensiune, boli degenerative, depresia. În plus, activitatea fizică regulată reduce semnificativ incidența decesului prematur, indiferent de cauză și, în special a celor ce suferă de boli cardiovasculare.

Nimic nu se compară cu senzația de suplețe, nimic nu-i mai prețios decât starea de sănătate. Tu ești responsabil de felul în care te bucuri de acești parametrii, despre care Schopenhauer spunea: ”9/10 din fericirea noastră constă în starea de sănătate.”

foto: Lavinia Bratu foto: Lavinia Bratu ©