La câteva zile după ce firma a început să livreze mâncare la Spitalul Județean Timișoara au fost numeroase obiecții ale pacienților vizavi de mâncarea pe care o livra firma care a început contractul de la 1 august 2016. S-a reclamat faptul că mâncarea nu a venit la timp, s-au încurcat porțiile între secții, mese incomplete și alte disfuncționalități, recunoscute, de altfel, de managerul spitalului Marius Craina. De sâmbătă va începe livrarea mâncării o altă firmă, care va fi stabilită vineri, prin negociere directă. Aceasta va livra mâncare pentru maxim șase luni, până când se va face o nouă licitație sau se va relua contractul cu firma care a livrat până acum – Dio Eden. Activitatea firmei a fost suspendată de DSV, însă în urma unei solicitări venită chiar de la agentul economic, care a spus că intră într-un proces de extindere și modernizare pentru a face față cantității de mâncare care trebuie livrată spre „Județean”.
„Deocamdată contractul este suspendat până vedem ce se întâmplă cu firma respectivă”, spune Marius Craina.
Controlul DSV Timiș a dus la concluzia că firma nu are capacitatea de a asigura cele peste 1.000 de porții de mâncare pentru Spitalul Județean Timișoara. Firma, de altfel, a trimis o notificare cu privire la mărirea capacității de producție, motiv pentru care activitatea i-a fost suspendată. Termenul de remediere dat de DSV este 15 septembrie.
Externalizarea serviciului de livrare a hranei la Spitalul Județean Timișoara a avut loc în anul 2006, a venit o firmă exterioară, care a amenajat bucătăria și a început să livreze mâncare în spitalul județean. Contractul expira în 30 iunie 2016. Având în vedere modificările în distribuția hranei, spitalul a avut un consiliu medical în care s-a stabilit ca mâncarea să fie adusă în sistem de catering, la caserolă de unică folosință, pahare de unică folosință. S-au parcurs pașii necesari în ceea ce privește externalizarea și atribuirea acestui sistem de catering unei firme care urma să participe la licitație. În aprilie 2016 a început o licitație deschisă. A fost încheiat un acord cadru în 23 iunie, care urma să demareze activitatea în 1 august. La licitație au participat patru firme, find aleasă cea care a pus în față prețul cel mai mic.
„În 28 iulie, împreună cu directorii am efectuat o vizită la adresa unde funcționa firma respectivă. Am trimis două adrese către Direcția de Sănătate Publică a Județului Timiș și la DSV: vă rugăm să ne transmiteți avizul firmei SC. Dio Eden SRL pentru a asigura hrana în cuantum de 1.000 de porții pentru spital. DSP a recomandat SC. Dio Eden să adapteze fluxul. O altă adresă către Direcția Sanitar-Veterinară, care au spus că și-au adaptat fluxul. A fost un element asigurator, firmele au prezentat toate documentele necesare. În săptămâna următoare, în urma controlului unei echipe de la DSV, firmei i se suspendă activitatea în data de 9.08.2016, nemaiavând aviz de funcționare. Am fost puși în situația de a demara o nouă procedură, pentru ca mâncarea trebuie asigurată. Vorbim de 700 de bolnavi plus medici. Am demarat o procedură de negociere directă, în vederea identificării unei noi firme, pe o perioadă de șase luni, atâta timp cât activitatea firmei este suspendată. Suntem perfect de acord cu ceea ce s-a semnalat de către pacienții din spitalul județean, au fost probleme mari de livrare a alimentelor, nu s-a respectat orarul, s-au încurcat mai multe secții între ele, a fost necesar ca unele porții să fie retrase, altele să fie aduse. Aceste lucruri au început pe parcursul următoarelor zile să se îmbunătățească, mâncarea a fost livrată din ce în ce mai normal, pe zi ce trecea se îmbunătățea sistemul. Având în vedere faptul că DSV le-a suspendat activitatea, urmează ca de mâine să facem negociere directă”, a spus Marius Craina.
Contractul cu firma a fost făcut pe doi ani. Reprezentanți DSV spun că spitalul avea obligația să verifice capacitatea firmei de a livra porțiile de mâncare.
„Firma de catering funcționează din septembrie 2014. Ei au fost autorizați pe o capacitate de aproximativ 200 de porții de mâncare, pe care le-au livrat la Oncohelp. Nu au fost sesizări și reclamații vizavi de calitatea produselor și serviciilor. În data de 29 iulie, firma de catering ne-a făcut solicitare pentru a intra într-un program de extindere și modernizare și au prezentat un contract de prestări servicii către un alt spital. Ne-am dus acolo și am spus că suntem de acord să facă acest program, dar cu suspendarea activității. Cel care a făcut această achiziție trebuia să verifice capacitatea concurenților. Firma a participat la licitație, avea dreptul ei, doar că nu avea capacitate pentru 1.400 de porții de mâncare, capacitatea era redusă la 200-300 de porții, ei (spitalul județean – n.r.) i-au atribuit acest contract, Spitalul avea obligația să verifice. Caietul de sarcini a fost greșit conceput, iar cel care l-a realizat nu l-a verificat. Pe o lună este făcută suspendarea activității firmei, după care se va face evaluarea activității. Am decis suspendarea activității la solicitarea lor, în spațiul respectiv și tehnic ei nu pot să realizeze cele 1.000 de porții. Aici s-a greșit la achiziții”, spune Csaba Daroczi, director adjunct la DSV Timiș.
Managerul Spitalului Județean Timișoara spune că DSV și-a schimbat opinia, o data a a zis ceva, iar peste câteva zile lucrurile s-au schimbat radical.
„În data de 27 iulie, spitalul a înaintat către DSV o adresă în care li se cere să își precizeze poziția privind asigurarea a peste 1.000 de porții de mâncare. Răspunsul este absolut pozitiv, reiese din adresele DSV. Aceeași instituție a statului român spune exact invers și le suspendă activitatea în 4 august. Când a mințit instituția statului român, în 28 când dă aviz sau în data de 4, când suspendă activitatea”, a spus Marius Craina.
Articole pe aceeași temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!