RATT a intrat in istorie. Avem Societate de Transport Public in Timisoara

De Roxana Deaconescu
12Comentarii
RATT a intrat in istorie. Avem Societate de Transport Public in Timisoara
E oficial, Regia Autonomă de Transport Timișoara nu mai există, acum călătorim cu tramvaiele, autobuzele și troleibuzele gestionate de SC Societatea de Transport Public Timișoara SA. Consilierii locali au fost de acord cu transformarea RATT în societate comercială, măsură obligatorie pentru ca noua structură să poată depune proiecte pe fonduri europene.

După zeci de minute de discuții, consilierii locali au fost de acord ca RATT să fie transformată în societate comercială, în sală nefiind prezent niciun reprezentant al regiei. Cu o condiție: până în octombrie, noua structură trebuie să aibă un plan de afaceri.

„Schimbarea formei juridice de organizare duce la posibilitatea accesării fondurilor europene pentru finanţarea diverselor programe de modernizare a infrastructurii serviciilor comunitare de utilităţi publice. Printre obiectivele principale ale Programului Operațional Regional (POR) 2014 – 2020 se numără şi crearea unui sistem de transport care să sprijine progresul economic, să consolideze competitivitatea și să ofere servicii de mobilitate de înaltă calitate”, se arată în referatul care însoțește proiectul de hotărâre.

Noua structură se numește SC Societate de Transport Public Timișoara SA – STPT, iar capitalul social pus de primărie este de 3 milioane de lei.

Consilierul local PSD, Dan Idolu, a cerut un plan clar de dezvoltare de la noua societate comercială. El a cerut un plan de afaceri, o inventariere a activelor societății.

„Susținem transformarea RATT din regie în societate comercială, tocmai pentru a crește calitatea serviciilor publice, dar și rentabilizarea acestei entități care trăiește 70% din subvenții. Simpla transformare în societate nu rezolvă problema. Noi, consiliul local, ca decidenți, trebuie să avem siguranța că există un program de dezvoltare, să știm pentru ce se accesează acei bani europeni, măcar ca estimare, să existe un plan de afaceri, să vedem cum poate fi rentabilizată societatea, să existe o inventariere a activelor societății, pentru că la ora asta nu se cunosc exact bunurile, mai ales mijloacele fixe, clădiri și terenuri”, a atras atenția Idolu.

Primarul Nicolae Robu a ținut să explice că există destui bani disponibili pentru Timișoara pe Programul Transporturi și că axa de finanțare se deschide în curând.

„Cu poziția asta obstrucționistă la adresa Timișoarei mă confrunt de de ani de zile. Nu e prima dată. Pe POR Axa 1, pe Programul Transporturi, sunt 40 de milioane disponibili pentru Timișoara, dar numai dacă dacă avem operator de transport public organizat ca societate comercială. Nu eu am făcut regulile (…) Acum se deschide axa de finanțare și suntem eligibili (….) Ori devenim eligibili, ori acceptăm să nu devenim eligibili. Suntem caz unic în țară, de oraș care nu vrea fonduri europene”, a replicat edilul-șef.

Amendamentele propuse de social democrați au fost aprobate, iar proiectul a trecut fără alte comentarii.

Ce rămâne de făcut? Reprezentanții STPT trebuie să întocmească, până în 31 octombrie, un plan de afaceri și un plan de dezvoltare, care să conțină și sursele de finanțare. De asemenea, patrimoniul societății comerciale trebuie reevaluat, iar mijloacele fixe trebuie să fie inventariate.

Societatea de Transport Public Timișoara va avea 15 membri în Adunarea Generală și nouă membri în Consiliul de Administrație.

„Este foarte important să plecăm de la niște baze corecte, să nu se întâmple ca la alte acțiuni ale primăriei, votate cu bună credință de unii colegi în consiliul local, care au ajuns proiecte eșuate. Trebuie început corect. Afirmațiile primarului Nicolae Robu, că se pierd într-o săptămână 40 de milioane de euro, sunt o aberație. Problemele RATT sunt demult, sperăm să nu mai fie, dar pentru asta trebuie să plecăm corect”, a completat consilierul Dan Idolu.

Anul acesta, veniturile totale ale noii societăți sunt estimate la aproape 104 milioane de lei, din care 66,9 milioane de lei din subvențiile de la primărie. Anul trecut, regia avea un buget estimat la 92,7 milioane de lei, doar 56 de milioane de lei venind de la municipalitate, ca subvenții. În 2017, conform bugetului aprobat, noua structură ar urma să vândă bilete și abonamente în valoare de 26,5 milioane de lei, iar alte 3,4 milioane de lei ar urma să fie încasate din alte servicii, ITP, închirieri spații reclamă, utilaje, avize sau alte lucrări. Tot anul acesta, mai-marii fostei regii plănuiau să investească 6 milioane de lei.

În primăvara acestui an, consilierii locali au fost de acord ca Regia Autonomă de Transport Timișoara să întocmească un studiu de oportunitate pentru ridicarea unui cartier de locuințe de serviciu și servicii suport în regim S+P+10E+Er. Vorbim, de fapt, despre un cartier de șapte blocuri de câte zece etaje, cu parcare supraterană, spații verzi și loc de joacă, care ar urma să fie construit, dacă studiul arată că este potrivit, pe un teren de pe str. Stan Vidrighin nr. 2 ce aparține primăriei și este administrat de STPT. Construcția viitorului cartier este estimată la 11 milioane de euro, din spusele șefului fostei regii. RATT s-ar putea ocupa în curând și de iluminatul public din oraș, dar pentru asta trebuia să fie transformată în societate comercială.

Foto: arhiva
Este cât se poate de serios, Regia Autonomă de Transport Timișoara se face, în curând, societate comercială. Scopul? Accesarea fondurilor europene. A apărut deja un proiect de hotărâre în acest sens, iar ultimul cuvânt îl vor avea consilierii locali. Se discută deja de ani buni despre transformar...



12Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor