Nodul hidrotehnic de la Sanmihaiu Roman intra in reabilitare pe bani europeni

De Marcel Hoster
Nodul hidrotehnic de la Sanmihaiu Roman intra in reabilitare pe bani europeni
Unul dintre cele două mari proiecte aprobate spre finanţare din fonduri IPA, de colaborare transfrontalieră între România şi Serbia, alături de studiul de fezabilitate pentru realizarea autostrăzii dintre Pancevo şi Timişoara, este reabilitarea canalului Bega în vederea redeschiderii navigaţiei. Din cele aproape şapte milioane de euro care îi revin părţii române, cea mai mare parte din bani va fi folosită la reabilitarea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român.

Administraţia Bazinală de Apă Banat în parteneriat cu Consiliul Judeţean Timiş a primit finanţare din fondurile programului IPA (Interreg Cooperare Transfrontalieră România – Serbia), pentru proiectul cu impact transfrontalier „Repararea infrastructurii de navigație pe canalul Bega”. În urma punerii în aplicare a iniţiativei se va putea circula cu vaporaşele, după zeci de ani, între România şi ţara vecină.

Atât partea română, cât şi cea sârbească şi-au propus să dezvolte prin acest parteneriat infrastructura transportului de navigaţie pe Canalul Bega, care va redeveni astfel navigabil, aşa cum era el cunoscut înainte de 1958, când navigația pe canal în sectorul românesc a fost închisă.

Canalul Bega a fost amenajat pentru a deveni navigabil în urmă cu aproape 250 ani. Din punct de vedere hidrotehnic este o construcție cu amenajări tehnice deosebite şi, mai ales cu semnificaţie istorică, toate lucrările hidrotehnice pentru reabilitarea nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român, care urmează să fie realizate, vor fi în conformitate cu practicile și politicile naționale și europene și se încadrează în Strategia națională de management al riscului la inundații pe termen mediu și lung, transmit reprezentanții Administrației Bazinale de Apă Banat.

Pe sectorul românesc, obiectivul principal al proiectului este refacerea nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român, în plus, pentru întreţinerea Canalului Bega în vederea navigabilităţii se vor achiziţiona o dragă și două barje. Pentru asigurarea în condiţii optime a navigabilităţii se va asigura semnalizarea canalului navigabil şi se va efectua şi un studiu de fezabilitate pentru realizarea unui punct de trecere a frontierei pe canal.

Pe sectorul sârbesc va avea loc repararea nodurilor hidrotehnice Srpski Itebej și Klek, achiziția unei drage, construcția unei piste de biciclete şi realizarea studiului de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a frontierei.

Proiectul are o valoare totală de 13.877.987 euro (TVA inclus), din care părţii române îi revine 6.929.795 euro, restul fiind accesat de către partenerii din Serbia (VDP Vode Vojvodine si Secretariatul Provincial pentru Cooperare Interregională și Administrație Regională). Finanţarea este nerambursabilă.

Vă reamintim că în luna aprilie a anului în curs, Guvernul României aprobase continuarea lucrărilor la acest nod hidrotehnic. Atunci, executivul anunţa că valoarea lucrărilor ce urmează a fi efectuate va fi de 31,9 milioane de lei, iar finanţarea va fi asigurată din fondurile Ministerului Mediului şi din alte surse. Proiectul de reabilitare al acestu nod începuseră în anul 2011, cu bani de la anca Mondială. Sistemul de ecluze de la Sânmihaiu Român a fost construit în 1909, de Imperiul Austro-Ungar.

Articole pe aceeași temă:

Guvernul aproba continuarea lucrarilor la nodul hidrotehnic de la Sanmihaiu Roman



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase