Concluziile dezbaterii publice pentru interzicerea trotinetelor, a rolelor, skate-urilor in centru. Robu: Analizam sa ii lasam sa circule pe Marasesti

De Roxana Deaconescu
Reactualizat la:
37Comentarii
Concluziile dezbaterii publice pentru interzicerea trotinetelor, a rolelor, skate-urilor in centru. Robu: Analizam sa ii lasam sa circule pe Marasesti
© TION: Concluziile dezbaterii publice pentru interzicerea trotinetelor, a rolelor, skate-urilor in centru
Proiectul de hotărâre privind interzicerea deplasării cu trotinete, role, skate-uri sau alte mijloace de locomoție în centrul Timișoarei va fi modificat, dar va fi supus aprobării consilierilor locali. Aceasta este concluzia dezbaterii publice de două ore care a avut loc, luni, la Primăria Timișoara.

Principalele modificări care vor fi făcute proiectului de hotărâre prin care vor fi interziși cei care se dau cu trotinete, role, skateboard, monociclu, segway și hoverboard, precum și alte mijloace de deplasare prin „zona de promenadă” a Timișoarei se referă la introducerea de avertisment și alte intervale de vârstă pentru amenzi. Primarul Nicolae Robu a fost de acord să primească în Comisia de circulație și un reprezentant al bicicliștilor și se gândește să permită accesul acestora pe strada pietonală Mărășești, dar încă nu a luat o decizie în acest sens.

Edilul-șef este hotărât însă să meargă mai departe cu interdicția, așa că proiectul de hotărâre va fi supus la vot în consiliul local.

În jur de 30 de timișoreni au participat la dezbaterea organizată luni la sediul municipalității. Oamenii i-au cerut primarului documente justificative de la Poliția Locală, care să arate câte incidente s-au petrecut în centrul orașului cu bicicliști și cu cei care se deplasează cu trotinete, role, skate și alte mijloace.

„Măsurile sunt de ordin preventiv, pentru că eu, ca primar responsabil ce mă pretind, nu pot aștepta să moară cineva, un copil, să fie accidentat un copil de către unii care circulă cu viteză. Pe unii nu i-am văzut niciodată să asiste la ce am asistat eu. Fac uz de prerogativele mele, nu știu dacă sunt din cei prezenți aici cinci utilizatori”, a spus Robu, moment în care cei prezenți în sală s-au ridicat în picioare, pentru ca primarul să-i vadă mai bine.

Edilul-șef a reamintit din nou că interdicția va fi pusă din vina celor cam „100 de indivizi care epatează” și merg cu viteză, făcând slalom printre pietoni.

„Eu nu aștept să se întâmple asemenea lucruri, numai pentru că unii vor să epateze prin zona de promenadă. Și dacă nu ar fi incidente, în zona de promenadă oamenii trebuie să se plimbe relaxați. Și în Tokyo, și într-o anumită zonă din Amsterdam există zone de interdicție totală”, a completat primarul Timișoarei.

concluziile-dezbaterii-publice-pentru-interzicerea-trotinetelor-a-rolelor-skate-urilor-in-centru-10

Un tânăr a propus radare pentru Poliția Locală

Un tânăr timișorean a venit la dezbatere îmbrăcat într-un tricou pe care erau desenate role, o trotinetă și o bicicletă. Caius a ținut să-i explice primarului că în toate orașele din Europa există radare de viteză și pentru zonele pietonale, iar cei care depășesc 10 km/h sunt sancționați aspru de polițiști.

„Autoritățile din străinătate folosesc radare și amendează bicicliștii care merg mai mult cu 10 km/h. Dacă ei pot face asta, și noi putem. În zona centrală avem o problemă, avem primăria, filarmonica, teatrul, opera, avem la mall pașapoarte, permise și o grămadă de alte instituții total anapoda, avem la poșta mare evidența populației. Dacă ai treabă la toate aceste instituții trebuie să traversezi centrul orașului. Legea spune că sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant, cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role. Toți sunt pietoni din punct de vedere legal. Această autoritate nu poate reglementa din punct de vedere normativ sancțiuni complementare. (…) Zona pietonală este foarte mare pentru acest oraș, foarte mare. Atât Budapesta, cât și Viena, fiecare are zonă pietonală. Credeți-mă pe cuvânt am circulat prin toate zonele pietonale cu bicicleta și nu am luat în viața mea nicio amendă. De la Poliția Rutieră eu nu am luat de câțiva ani nicio amendă. Soluția este ce fac și europenii. Dvs, ca și șef la Poliția Locală, puteți propune în consiliul local să se cumpere radare și nu aveți decât să îi vânați pe cei cu biciclete, role, trotinete. Nu sunt deloc de acord cu persoanele care fac așa-zis sport și merg cu viteză prin centru, dar acestea sunt foarte puține. Pe vremea când eram eu adolescent, exista un parc de skate. Când ați spus că faceți zonă pietonală, o faceți ca lumea să se poată da cu rolele, cu bicicletele”, i-a spus acesta primarului Timișoarei.

Explicațiile tânărului timișorean au stârnit aplauze în Sala de consiliu a primăriei, iar Nicolae Robu a recunoscut imediat ce a zis atunci când se lucra la centrul istoric.

„Soluție există, la fel cum mașinile omoară pietoni pe trecerea de pietoni, nimeni nu s-a gândit să interzicem mașinile de mâine în oraș”, a completat Caius.

Replica lui Robu a venit imediat, pe un ton puțin mai ridicat.

„Dar mașinile pot să intre unde vor? Nu mă faceți să-mi fac cruce, că nu se cuvine aici. Cine vine pe poziții anarhiste nu are nicio șansă cu mine. Ați venit pregătiți pentru ceva și noi vorbim despre altceva. Nu ne referim la zone pietonale și pietoni, vorbim despre o zonă specială în orașul nostru, numită zonă de promenadă. Trebuie să ne protejăm de cei care ne pun în pericol. Nu suntem în măsură să punem în aplicare această măsură propusă, cea cu radarul. (…) Zona de promenadă trebuie să aibă un regim special. Nu putem pune atât de mulți polițiști locali în centru. În 2012 nu-mi închipuiam, când am decis ca Mărășești să fie pietonală, că voi vedea în Timișoara comportamente cum îmi este dat să văd acum. Ați văzut că este un cetățean de 60-70 de ani care merge zilnic cu rolele pe pietonală cu viteză foarte mare? Ce se întâmplă dacă accidentează pe cineva?”, a replicat Robu.

concluziile-dezbaterii-publice-pentru-interzicerea-trotinetelor-a-rolelor-skate-urilor-in-centru-6

S-a cerut modificarea proiectului

A luat cuvântul și Ana Munteanu, președintele Asociației Borcanul cu Ulei, care a cerut primăriei să respecte legea și să organizeze dezbatere publică.

„Mi-ar plăcea ca specialiștii pe care i-ați consultat să apară în fața noastră. Noi avem câteva propuneri, avem nevoie să ne definiți din punct de vedere legal zona de promenadă, să se modifice în «se interzice folosirea pe străzile enumerate și în piațete a oricăror mijloace de locomoție fără acordarea de prioritate pietonilor sau cu o viteză neadaptată condițiilor de trafic sau să incomodeze circulația pietonilor», «utilizatorul oricăror mijloace de locomoție este obligat să circule cu viteză maximă de 5 km/h și dacă este necesar să oprească sau să coboare pentru a permite circulația pietonilor». Ăsta se numește respect”, a spus Munteanu. Tânăra a adus în discuție și problema amenzilor, spunând că nu este în regulă cum au fost împărțite acestea pe categorii de vârstă.

Robu: Lăsați circul ieftin

„Lăsați circul ăsta ieftin, nu dumneavoastră stabiliți cum e legal. Până la 14 ani nu se pot aplica amenzi”, a replicat Robu.

Ana Munteanu a insistat ca amenzile să fie propuse între 200 și 400 de lei, iar polițiștii locali să patruleze și cu bicicletele prin centrul orașului.

„Sunt speriată de încăpățânarea cu care susțineți acest proiect, pentru că îmi dau seama că nu avem un partener de dialog”, a conchis Munteanu.

Primarul Timișoarei a spus că cerințele ei nu pot fi luate în seamă, pentru că le-a exprimat în „termeni vagi”.

„Nimic nu e aplicabil din ce ați propus în prima parte, totul este în termeni vagi. Reglementările nu se fac în termeni vagi, se fac în termeni preciși. În privința cuantumului amenzilor, da, admit că putem discuta, admit să introducem și avertismentul, cum am făcut la biciclete. Asta este o propunere constructivă și pot să o accept. În privința modului în care Poliția Locală trebuie să își exercite prerogativele, lăsați-i pe cei ce au răspundere acolo să stabilească, nu stabiliți dvs. că trebuie să circule cu bicicletele printre oameni. Dvs. sunteți vreo 30 aici, dar piața este plină, după-masa sunt mii de oameni. Dintre cei de față, unii dintre dvs. nu aveți nicio legătură cu folosirea acestor mijloace și știu foarte bine că v-am văzut în alte ipostaze, ce forțe motrice aveți”, a adăugat Robu.

Medic psihiatru: Transmiteți mesajul ca în orașul acesta primează conducătorul auto. Copiii mei asta înțeleg

Carina Dragu, medic psihiatru în Timișoara, susține că decizia primarului i-a lovit cotidianul.

„V-am votat, deci sunteți reprezentantul meu. Admir pasiunea cu care combateți, m-aș bucura foarte mult dacă ați folosi-o pentru un lucru care are sens. Cum va fi orașul peste zece ani? Eu locuiesc în centru, sunt binecuvântată și mă bucur pentru asta. Eu nu pot să mă deplasez cu altceva decât cu trotineta, lucrez în centru. Nu îmi permit să pierd timpul în trafic. (…) Mie mi-ați lovit cotidianul, nu mai pot să merg cu bicicletele. Am două mașini, dar nu pot să mă duc cu ele, nu-mi permit să pierd timpul în trafic. (…) Lumea va evolua. Mesajul pe care îl transmiteți nu îl înțeleg. Copilul meu mă întreabă cum să nu mai mergem cu trotineta pe strada de trotinete. Ce să-i spun? În timp ce merg cu trotineta, văd reacțiile oamenilor… unii îmi zâmbesc, alții pe la 50-60 de ani se uită critici, pentru că le este teamă. Dumneavoastră îi incurajați să le fie teamă. Există persoane care circulă periculos, dar sunt puține. Noi restul ce facem? Zona de promenadă este ok să fie puțin mai mică, la cât este orașul nostru de mare. Noi nu mergem să ne plimbăm, noi suntem cu treabă. Ei am nevoie să pot să trăiesc în centru, nu mi se pare normal să luați o decizie pentru a-i proteja pe acei cetățeni care se duc prin centru, dar sâmbătă și duminică nu mă duc cu trotineta, când e plin de oameni. În forma actuală, legea ne interzice pe toți, sub orice formă, la orice oră, ceea ce nu este corect, nu este normal, nu are sens. Nu lăsați legea în forma asta și plecați măcar cumva cu dorința de a ne lua în seamă și pe noi”, a explicat Carina Dragu.

concluziile-dezbaterii-publice-pentru-interzicerea-trotinetelor-a-rolelor-skate-urilor-in-centru-8

Strada Mărășești ar putea fi deschisă bicicliștilor

Primarul Nicolae Robu a ținut să-i explice că are viziune, dar că cel mai probabil este deficitar în comunicare. Edilul-șef a amintit și de Planul de Mobilitate Urbană, care prevede dezvoltarea infrastructurii pentru bicicliști.

„E o frământare și pentru mine ce facem cu strada Mărășești și de multe ori m-am gândit dacă n-ar fi mai bine, după ce am creat atâtea străzi de promenadă strada Mărășești să primească dezlegarea la folosirea acestor mijloace cu pierderea că nu mai este ceea ce a devenit. Nu știu cum e mai bine, am o dilemă, am o frământare. Mărășești este mai specială prin faptul că permite o legătură directă până spre Parcul Botanic. Decât să văd un copil lovit, prefer să văd o interdicție care este suportabilă”, a explicat Robu.

La dezbatere a luat cuvântul și Cristi Brâncovan, care a atras atenția că bicicliștii nu au reprezentant în Comisia de circulație din cadrul primăriei, dar taximetriștii au. Brâncovan i-a transmis primarului că alegile nu sunt împărțite așa cum ar trebui.

„Un jurist mi-a semnalat că între 14 și 16 ani este într-un fel, între 16 și 18 este altfel și după 18 altfel”, a replicat primarul Timișoarei, moment în care Cristi Brâncovan i-a transmis că ar trebui să-l dea afară, pentru că legea spune că între 14 și 18 ani se aplică jumătate din minimul amenzii.

Un alt timișorean i-a cerut primarului să definească clar zona de promenadă, edilul-șef susținând că „se definește prin hotărâre de consiliu local”.

„Ați depus vreodată plângere, văzând atâtea incidente cu trotinete și biciclete? Suntem 400.000 de oameni care nu am mai avea voie să traversăm centrul pentru lucru, pentru job, deși ați spus că este vina câtorva oameni pentru care există alternative prin care ar putea fi amendați”, i-a atras atenția Gabriel Amza.

Deși erau înscriși la cuvânt 17 oameni, primarul Nicolae Robu a tras linie după două ore și și-a spus concluziile.

„Am reținut următoarele lucruri, în primul rând să introducem și avertismentul și intervale pentru amenzi, în al doilea rând să acceptăm un reprezentant al bicicliștilor în Comisia de circulație, în al treilea rând o să analizăm posibilitatea de a lăsa o parte din strada Mărășești și spre uzul bicicletelor și al celorlalte mijloace de locomoție avute în vedere de acest proiect. Mai mulți mi-au spus să lăsăm să se circule pe str. Mărășești între bănci și clădiri. Răspunsul este că dacă se iese dintr-o clădire și vine un biciclist, pericolul este foarte mare. Analizăm dacă nu cumva nu ar fi o pierdere foarte mare să lăsăm strada Mărășești la uz partajat între biciclete, alte mijloace și pietoni. Vă asigur de toată preocuparea pentru a face cât mai multe piste de biciclete și, evident, piste pentru alte mijloace care sunt acum de actualitate. O să amenajăm și pentru agrement, pentru distracție, sunt foarte folosite acele piste”, a concluzionat edilul-șef, menționând că nu poate amenaja piste pentru biciclete prin centru, pentru că „ar arăta rău”.

Articole pe aceeași temă:

Ce faci in pauza de masa? Hai la dezbaterea despre trotinete, role, skate-uri in centrul Timisoarei!

Harta noua cu strazile pe care este permis pedalatul in centrul Timisoarei. Indicatoarele, tot contradictorii

Totul despre proiectul care interzice trotineta, skate-ul ori alt mijloc de deplasare de mici dimensiuni in centrul Timisoarei



37Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor