Abilitatea de a ASCULTA cu ATENȚIE

De Lavinia Bratu
Abilitatea de a ASCULTA cu ATENȚIE
A fi atent într-o discuție cu cineva sau în orice altă situație de viață este o stare a firii, pierdută din păcate în timp, de fiecare, într-un fel sau altul. A fi atent înseamnă puterea de canalizare a fluxului de energie și informație ce constituie mintea omului.

Celebrul daniel J. Siegel așa definește mintea: energie și informație, permanent acest schimb cu exteriorul. Atenția pentru creier înseamnă canalizarea fluxului de energie și informație direct către activitatea neuronală. Iată ce simplu putem remarca existența unei legături între atenție – activarea neuronală – neuroplasticitate. Odată activată atenția se activează și rețele neuronale și mai apoi se activează genele, făcând posibil fenomenul de neuroplasticitate a fi prezent. Se formează noi sinapse, depuneri de mielină pe fibrele nervoase, modificarea modulatorilor epigenetici. Fluxul de energie și informație modifică anatomic și molecular structura creierului, asta însemnând atât funcția cât și structura.

Abilitatea de a rămâne în tăcere, pentru a putea să ne dedicăm cu totul ascultării celuilalt prin suprimarea gândurilor, ar putea avea mult mai multe beneficii. Odată, asculți și acest fapt este perceput, dovedești ascultare și câștigi încrederea celuilalt. Nu uita că un dialog interior în timpul conversației este recepționat și vizibil, la fel cum atunci când asculți ești observat. Mai apoi, cercetările de la Emory University spun că suprimarea gândurilor ar putea chiar ”să protejeze creierul și să reducă declinul cognitiv asociat cu îmbătrânirea.” (Age effects on gray matter volume and attentional performancein Zen meditation.” Pagnoni G., Cekic M. Neurobiology of Aging. 2007 oct; 28(10):1623-27)

Vorbește rar și cu semnificație. Ascultă cu atenție, fii profund. Exprimă aprecierea și rămâi pozitiv față de orice discurs. Ascultă vocea interioară, învață să taci și să asculți…

Lisa J. Downs președinta American Society for Training and Developments, prezintă tipurile de ascultare pe care le putem manifesta într-un mod firesc. Vei vedea, te vei regăsi și tu imediat…

– ASCULTAREA DEFECTUOASĂ – visatul cu ochii deschiși, atunci când ne gândim la cu totul altceva decât la interlocutorul care ne vorbește;
– DEZBATEREA – atunci când avem o dezbatere interioară despre ceea ce spune cealaltă persoană;
– JUDECATA – atunci când permitem păreri negative care ne influențează;
– REZOLVAREA DE PROBLEME – atunci când suntem nerăbdători să oferim sfaturi nesolicitate;
– PSEUDOASCULTAREA – când ne prefacem a fi buni ascultători;
– REPETAREA – când repetăm ce vrem să spunem mai departe;
– MONOPOLIZAREA – redirecționarea conversației pentru a atinge propriile scopuri;
– AMBUSCADA – strângerea de informații pe care le putem folosi împotriva celeilalte persoane;
– ASCULTAREA SELECTIVĂ – atunci când răspundem doar părților din conversație care ne interesează;
– ASCULTAREA DEFENSIVĂ – atunci când luăm totul personal;
– EVITAREA – când blocăm ceea ce nu vrem să auzim.

Odată pătrunși de aceste înțelegeri, fiecare conversație, moment de moment, în fiecare clipă, vom trăi interacțiunea și conectarea cu mai multă claritate. E mai puțin probabil să ne destabilizăm, să ne simțim dezechilibrați emoțional, la fel cum nu ne vom mai simți dezechilibrați nici de starea celeilalte persoane, atunci când ea traversează o stare emoțională intensă în realitatea povestirii. Dacă persoana din față noastră are o durere pe care o vei simți din povestea ei. Poți răspunde cu compasiune, astfel amândoi puteți rămâne mai departe detașați, fără a vă bloca în discuție sau emoție.

Atenția focalizată spre puterea de a fi cât mai prezenți în viețile noastre, cât mai atenți cu exteriorul nostru, ducând o viață trează, relații armonioase cu cei din jur și cu noi înșine, toate facilitează o integrare neuronală, o neurofiziologie sănătoasă, baza fundamentală a unei autoreglări sănătoase. Atenția poate fi simplu definită ca o curiozitate sinceră a ce se întâmplă cu tine, în corpul tău și în mintea ta, chiar acum! Cum te simți acum? Ce-ți trece prin minte? Cât de atent și de prezent ești, cât de bine ești ancorat în realitate și care sunt resursele de care dispui acum. Ce intenție, cât este ea de radiantă? Ce planuri ai și cât de măsurabile sunt, pentru a putea într-o zi să ajungi la împlinirea lor?

Bibliografie: Dr. Andrew Newberg, Mark Rorbert Waldman – ”Cuvintele îți modelează creierul”, Ed. Curtea Veche – 2016



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !


Regulament de plasare a anunturilor