Proiecte in faze de testare

Proiecte in faze de testare
Specialiştii în robotică şi automatizări lucrează la tot felul de proiecte de anvergură, de mare complexitate. Câteva dintre acestea au fost anunţate ca fiind în diverse stadii de testare, urmând să fie finalizate în anii ce vin.

roboti-manierati

Roboţi manieraţi

Roboţii sunt învăţaţi să cunoască şi să aplice regulile de bună etichetă, la fel cum copiii sunt învăţaţi de mici să facă acest lucru, în cadrul unui program pus la punct de Armata americană, potrivit SPACE.com. Experţii sunt de părere că roboţii care deprind astfel de norme şi reguli sociale pot interacţiona mai uşor cu oamenii. Deocamdată au fost încheiate primele faze ale proiectului.

Cercetătorii au studiat modul în care oamenii recunosc şi reacţionează faţă de astfel de norme sociale şi au dezvoltat un algoritm care le permite maşinilor să înveţe „bunele maniere” pornind de la observarea comportamentului uman. În curând, estimează cei implicaţi în acest proiect, un sistem dotat cu inteligenţă artificială va putea să „intuiască” modul în care să se comporte în anumite situaţii, la fel ca oamenii. Maşinile inteligente de mâine vor trebui să înveţe o listă lungă de norme sociale şi etice, asemănătoare celor pe care oamenii le învaţă în copilărie. Totodată, sistemele dotate cu inteligenţă artificială trebuie să înveţe şi din uşurinţa cu care oamenii identifică încălcări ale acestui sistem de norme şi mai mult, să poată învăţa noi reguli la fel de rapid ca oamenii.

foto: manufacturing.net foto: manufacturing.net ©

Drone ce ating viteze de peste 1.000 km/h

O companie din San Diego, Kratos Defense, a prezentat la Salonul Aeronautic de la Paris două drone capabile să zboare în tandem cu avioane de vânătoare F-16 şi F-35, realizate în cadrul unui proiect susţinut financiar şi de Pentagon. Primele teste vor fi făcute în luna iulie, iar producătorii intenţionează să perfecţioneze proiectul, astfel încât, pe viitor, dronele să fie capabile să ducă singure la îndeplinire misiuni de atac. Marele avantaj al acestor drone îl reprezintă preţul, ele costând 2-3 milioane de dolari, în timp ce un avion de vânătoare nou costă peste 100 de milioane de dolari.

Compania Kratos a prezentat cele două modele, numite Mako şi Valkyrie. Mako are anvergura aripilor de 3 metri, atinge viteza maximă de 1.125 km/h, poate zbura la peste 16.000 metri altitudine şi are o autonomie de 2.600 km. Valkyrie are anvergura de 6,7 metri, atinge viteza maximă de 1.050 km/h, poate ajunge la 15.000 metri altitudine şi are o autonomie de 3.425 km.

Dronele pot zbura în tandem cu avioane de vânătoare, urmând a fi testate deasupra deşertului Mojave din California. Pentru început, ele vor fi controlate din avion cu ajutorul unor tablete, iar ulterior vor fi făcute testări mai avansate pentru a se vedea modul în care dronele pot „imita” mişcările avionului de vânătoare.

Acest proiect, potrivit Washington Post, face parte din strategia Pentagonului de a testa ce rol va avea robotica în acţiunile militare ale viitorului. Dronele nu vor putea înlocui avioanele de luptă, însă le pot acompania, simplificându-le misiunea. De exemplu, dronele ar putea fi trimise înainte pentru a testa terenul.

foto: cdn.vox foto: cdn.vox ©

Trenuri pe pilot automat

Compania feroviară franceză SNCF pregăteşte modele de TGV-uri capabile să ruleze pe „pilot automat”, numite „train drone”. Testele vor începe în 2019 cu trenuri de marfă, iar din 2023 aceste trenuri ar urma să fie introduse pe rutele de pasageri. Potrivit publicaţiei Les Echos, un conductor va fi prezent la bord pentru a prelua controlul în situaţii speciale, iar cei de la TGV spun că automatizarea seamănă cu ce se întâmplă la pilotul automat de la avioane. Pe TGV-uri vor fi montaţi senzori şi camere video care să analizeze ce obstacole apar în faţă şi să acţioneze frânele în mod automat, ori de câte ori este nevoie. De fapt, în Franţa există de mai mult timp garnituri de metrou automate, între Lyon şi Paris, dar trenurile automate sunt mult mai complicate, deoarece rulează într-un mediu deschis şi imprevizibil (chiar dacă o bună parte dintre liniile de TGV sunt mărginite de panouri izolatoare).

Practic, automatizarea va permite ca pe o linie să treacă 22 de trenuri într-o oră, faţă de 16 în prezent, fiindcă totul va fi gestionat mai bine, trenurile vor comunica între ele şi soft-ul va gestiona mult mai eficient perioadele de accelerare şi cele de frânare.

Soft-urile automate vor fi testate din 2019 pe trenuri de marfă ce vor putea fi controlate şi de la distanţă. Într-o etapă ulterioară va fi testată capacitatea acestor trenuri de a prelua vagoanele înainte de plecare.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !