Municipiul Timişoara suferă de o suprabirocratizare legislativă locală, aparatul administrativ din primărie se acoperă cu hotărâri de consiliu pentru orice decizie pe care este nevoit să o ia, probabil de frica unor consecinţe legale, iar la capitolul dezbatere publică lucrurile stau și mai rău. E drept, nici sectorul ONG nu „deranjează” prea mult adoptarea deciziilor respective. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile trase de un raport realizat de organizaţia timişoreană Coaliţia 52, în urma monitorizării, timp de un an de zile, a aplicării legislaţiei transparenţei decizionale (Legea 52/2003 şi Legea 544/2001) la ministere şi la primăriile municipiilor din România.
Conform raportului, în cele 2 municipii din judetul Timiş s-au adoptat un număr total de 680 acte normative, în perioada monitorizată (februarie 2015 – februarie 2016), dintre care doar 59 de proiecte de acte normative au fost supuse consultării publice.
„Această imagine ne conduce la concluzia că prevederile legii transparenţei decizionale (Legea 52/2003) au fost aplicate într-o proportie de 8,67% la nivelul judeţului Timiş, intrând într-un con de umbră cu accente ridicate de opacitate”, ne-a declarat Radu Nicosevici, din partea Coaliţiei 52.
Dintr-un total de 680 de acte normative, adoptate în cele 2 municipii din Timiş, 551 la Timisoara şi 129 la Lugoj, doar 59 de proiecte de acte normative au fost supuse consultării publice. Şi mai rău este dacă ne gândim că doar unul dintre acestea, în municipiul Timişoara, a suferit modificări, în urma procesului de consultare publică, ca urmare a colectării de opinii scrise şi de dezbateri publice organizate. Asociaţiile legal constituite din Municipiul Timişoara au depus 4 cereri de organizare de dezbateri publice, în perioada monitorizată, însă niciuna dintre acestea nu a avut ca rezultat modificări de proiecte de acte normative, mai arată concluziile raportului.
„Cetăţenii şi asociaţiile legal constituite nu îşi văd rostul în interacţiunea cu autorităţile publice de care aparţin şi nu interacţionează în procesul de consultare publică. În perioada monitorizată s-a înregistrat un total de 15 opinii scrise, depuse de cetăţeni şi asociaţii legal constituite în cele 2 municipii monitorizate (Timişoara-14, Lugoj -1), însă numai o opinie a avut drept efect modificarea unui proiect de act normativ la Timişoara (octombrie 2015). De câte ori nu ne surprinde spargerea unei străzi, tăierea unor copaci, eliminarea unor spaţii verzi sau construirea unui bloc într-un cartier de case? N-ar fi trebuit să fim întrebaţi sau consultaţi înainte? Poate am fi avut alte sugestii. Puterea noastră se manifestă prin activism şi intervenţie. Legea privind transparenţa decizională în administraţia publică ne oferă şansa de a propune ce este convenabil pentru noi, în orice proiect de act normativ al unei autorităţi publice, înainte de a se lua decizia”, a mai spus Nicosevici, preşedintele Academiei de Advocacy, coordonator al Coaliţiei 52.
Revenind la Consiliul Local Timişoara, să mai spunem că aleșii locali au fost cei mai harnici în luna martie 2015, când au fost adoptate 87 hotărâri, lună urmată de decembrie 2015, cu 70 de hotărâri, respectiv mai 2015, cu 69 de hotărâri adoptate. Dintre toate aceste hotărâri, doar în 42 de cazuri au fost efectuate consultări publice, un singur proiect fiind modificat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!