Guvernul lovește iar în primării: le dă 60% din cotele din impozit, dar le pune să finanțeze integral alte cheltuieli

De Roxana Deaconescu
Reactualizat la:
22Comentarii
Guvernul lovește iar în primării: le dă 60% din cotele din impozit, dar le pune să finanțeze integral alte cheltuieli
© foto: arhivă
„Cadou” neașteptat de la guvern pentru primării: 60% din cotele din impozit și să finanțeze integral salariile însoțitorilor și indemnizațiile persoanelor cu handicap. Robu estimează plăți de aproximativ 40 de milioane de lei și spune că vor fi dificultăți.

Primarii de municipii din România au fost mulțumiți să afle că primesc 60% din cotele din impozitul pe venit, însă nu pentru mult timp. Au primit o nouă lovitură de la Guvernul PSD, care vrea „să responsabilizeze autoritățile administrației publice locale” și le pune în cârcă finanțarea integrală a cheltuielilor descentralizate aferente. Între acestea intră și salariile însoțitorilor și indemnizațiile persoanelor cu handicap, care în prezent sunt plătite după cum urmează: 10% primării și 90% guvern. Primarul Timișoarei spune că e ca și cum orașele n-ar primi nimic în plus, deși a fost mărită cota alocată din impozitul pe venit.

Edilul Timișoarei susține că a primit o adresă de la Ministerul Finanțelor, prin care a fost informat cum se împart banii către unitățile administrativ teritoriale. Odată cu schimbarea Codului Fiscal, primăriile au primit 43% din cota din impozit, o mărire derizorie de la 41,75%, spune Robu. După întâlnirile cu primarii din Asociația Municipiilor din România (n.r la care primarul Timișoarei nu a participat), guvernul a decis să crească cotele la 60%, însă pune în cârca administrațiilor publice locale alte responsabilități.

„Acum am făcut front comun toți primarii din AMR, dar ne sunt raliați și ceilalți primari pentru ca măcar 60% din impozitele pe venit să rămână la bugetele locale. Matematic ar fi trebuit să ne revină 66,8%. Eu am spus că noi ne putem mulțumi cu 60%, dar asta dacă nu ni se dau noi responsabilități, care presupun noi cheltuieli. Or, ceea ce eu am declarat să nu se întâmple tocmai s-a întâmplat. Am primit o adresă semnată de domnul ministru al Finanțelor Publice, ieri (n.r. joi) am primit-o. Ni se spune cum va fi împărțit ce se strânge cu titlu de impozit pe venit și putem accepta această împărțire”, a explicat Robu.

Primarii au fost informați că impozitul pe venit va rămâne 100% la nivelul bugetelor locale și că a fost stabilit un mecanism de repartizare a impozitului pe venit și a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale.

Astfel, se alocă: 15% din impozitul pe venit la județ; 60% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor; 5% pentru constituirea unui fond la dispoziția consiliului județean gestionat printr-un cont distinct deschis pe seama acestuia, fond care se repartizează integral în 2019 comunelor, orașelor și municipiilor din județ prin hotărârea autorităților deliberative pentru achitarea arieratelor provenite din neplata cheltuielilor de funcționare și/sau de capital, în ordinea cronologică a vechimii arieratelor, pentru susținerea programelor de dezvoltare locală și pentru susținerea programelor de infrastructură și 20% pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și județelor. Sumele defalcate sunt de aproximativ 11 miliarde de lei. Se mai alocă 400 lei/locuitor la județe, dar nu mai mult de 250 de milioane de lei/an/județ și 1.200 de lei/locuitor la nivelul comunelor, orașelor și municipiilor.

„Citind această adresă, după prima parte ne bucurăm. Sigur, ne puteam dori mai mult (…), dar, de asemenea, pentru eficientizarea și responsabilizarea autorităților publice locale, se va prelua de către unitățile administrativ teritoriale finanțarea integrală a cheltuielilor descentralizate aferente, aproximativ 6,4 miliarde de lei, sistemului de protecție a copilului, centrelor pentru persoanele cu handicap, drepturilor salariale ale însoțitorilor și indemnizațiilor persoanelor cu handicap, care în prezent sunt plătite de către primării în proporție de 10%, și salarizarea personalului neclerical”, a citit Robu de pe adresa de la Ministerul Finanțelor.

Până acum, primăria plătea doar 10% din salariile însoțitorilor și indemnizațiilor persoanelor cu handicap, restul de 90% fiind în sarcina guvernului. În 2018 la Timișoara au fost mari probleme cu aceste plăți, mai ales la finalul anului.

Primarul Timișoarei susține că măsura de „eficientizare și responsabilizare a autorităților administrației publice” lovește dur în primării.

„Acum ni se pune totul în cârcă. De acum putem fi trași la răspundere noi, dacă nu facem plățile pentru toată suma. Acum iarăși vom avea dificultăți, noi primarii, pentru că ce vom primi în plus, de la 43% la 60%, aproape în totalitate se duce pe cheltuielile sociale suplimentare, pe care le avem de făcut. Și atunci nu mai ai banii pentru investiții așa cum își dorești. Noi cerem ca atunci când se va adopta bugetul pe 2019 să se aibă în vedere că nu e corect ce s-a făcut. Dacă ni se lasă în cârcă toate aceste sarcini pe segmentul social, foarte bine, să ni se lase, dar trebuie crescut procentul sau să primim bani din alte fonduri. Nu dau eu sfaturi din ce, din ce încasează bugetul centralizat al țării sau bugetul de asistență socială, în orice caz din bugetul național. Cei ce conduc la nivel național trebuie să găsească formula cea mai potrivită”, a explicat Nicolae Robu.

Edilul-șef estimează că toate cheltuielile pentru „eficientizarea și responsabilizarea autorităților administrației publice locale” s-ar ridica la aproximativ 40 de milioane de lei la Timișoara.

„Noi suntem nemulțumiți de faptul că ni s-au transferat aceste costuri pentru asistență socială și nu ni s-au transferat și venituri dedicate pentru asta. Probabil vreo 40 de milioane de lei ar fi fost necesarul pentru Municipiul Timișoara. Vom centraliza niște cifre la nivelul AMR (n.r. Asociația Municipiilor din România) și apoi se va întocmi un material bazat pe cifre concrete care va fi transmis la Ministerul Finanțelor”, a conchis Robu.

Vă reamintim, anul trecut Primăria Timișoara a avut mari probleme cu banii, mai ales după ce a primit mai puțini de la București. Aproape de finalul lui 2018 avea arierate de peste 2 milioane de euro.

Articole pe aceeași temă:

Primăria Timișoara a fost cu un picior în groapă în 2018, iar la final de an a avut arierate de peste 2 milioane de euro. Cu toate acestea, primarul Nicolae Robu susține că PMT rămâne în categoria celor mai buni platnici. Spune că a plătit „imediat” arieratele. Vă reamintim, potrivit datelor ofic...
Cum și-a gestionat banii în 2018 Primăria Timișoara? Foarte greu, dacă luăm în considerare faptul că, la un moment dat, avea datorii mai vechi de 90 de zile în valoare de peste 2 milioane de euro. Cu un an înainte, la aceeași dată, nu existau datorii. PMT a luat un credit de peste 100 de milioane de...



22Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor

Regulament de plasare a anunturilor