Chirii record pe spatiile Primariei Timisoara, votate la repezeala de consilierii locali

De A. Strugariu
Reactualizat la:
13Comentarii
Chirii record pe spatiile primariei, votate la repezeala de consilieri
Chirii record pe spatiile primariei, votate la repezeala de consilieri
Consiliul Local Timişoara a aprobat săptămâna trecută noile tarife de închiriere pentru spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă folosite de firme, ONG-uri şi instituţii publice, o hotărâre care va isca numeroase nemulţumiri. Proiectul a fost modificat de mai multe ori înainte să fie votat, iar varianta finală a ajuns în mapele aleşilor chiar în şedinţa de consiliu, după ce a fost discutată la nivelul USL. Reprezentanţii primăriei par să nu ştie încă… pe ce suprafaţă ar trebui să perceapă chirie pentru Ştrandul Heaven, sărind de la peste 15.000 de metri pătraţi la 3.200 de metri pătraţi de la o anexă la alta.

Una conţin proiectele de hotărâre afişate pe site-ul Primăriei Timişoara pentru a putea fi consultate de cetăţeni înainte să fie votate de aleşi şi alta unele materiale care sunt supuse apoi spre aprobare în plen.

Cea mai bună dovadă în acest sens este una dintre hotărârile de consiliu local adoptate săptămâna trecută de aleşi, privind stabilirea, sau mai exact majorarea tarifelor de bază la chiriile pentru spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă aflate în administrarea Consiliului Local Timişoara. Edilii oraşului au ajuns la concluzia că aceste chirii sunt „ridicol de mici”, ca să-l cităm pe primarul Nicolae Robu, mai ales că în unele dintre spaţii se derulează afaceri prospere. Astfel de spaţii nu sunt închiriate însă doar unor societăţi comerciale, ci şi unor instituţii publice, cum ar fi Inspectoratul de Poliţie Timiş sau Direcţia de Sănătate Publică Timiş, şi multor ONG-uri.

S-a elaborat un proiect de hotărâre cu noile tarife, s-a afişat pe site-ul primăriei proiectul şi anexa cu tarifele majorate şi s-a organizat chiar şi o dezbatere publică pe acest subiect, cu o zi înainte să fie votate în consiliul local. O dezbatere la începutul căreia primarul a explicat că anexa cu noile tarife de închiriere care ar trebui să se dezbată este… greşită şi că de fapt pentru unele fundaţii şi asociaţii – de exemplu cele de revoluţionari, care intenţionau să protesteze faţă de iniţiativă, cele care se ocupă de persoanele nevoiaşe, cum este Fundaţia Timişoara 89, sau de cele cu handicap – nu avea de gând să mărească aceste chirii. La fel şi în cazul sediilor unor partide politice, pentru că există o lege care reglementează situaţia lor, şi a Consulatului General al Republicii Serbiei, afirma Robu. Cel mai mult a avut de furcă edilul cu artiştii plastici, care l-au acuzat că va îngropa arta dacă va creşte chiriile pentru spaţiile Uniunii Artiştilor Plastici.

În cele din urmă, după numeroase modificări, în plenul consiliului local a fost aprobată, marţi, o altă anexă introdusă în mapele aleşilor, care nu este publicată nici până acum pe site-ul primăriei, deşi pentru stabilirea noilor chirii ar trebui să se întocmească noi fişe de calcul începând de la 1 martie 2013, potrivit hotărârii adoptate. Primarul a explicat din nou că anexa a fost modificată din cauza unor „malînţelegeri”, fiind eliminate mai multe poziţii. De exemplu, au fost scoase spaţiile UAP, ale Fundației Timișoara 89 şi ale altor asociații, iar unele chirii au fost diminuate, în timp ce altele au crescut faţă de anexa iniţială.

„Proiectul a fost aprobat într-o formă pe care noi am ajustat-o conform cu principiile pe care le-am dorit de la începutul începutului. Dorim să asigurăm o mai bună gestiune a patrimoniului municipiului Timișoara, a patrimoniului timișorenilor până la urmă, și chiar asta am făcut prin această hotărâre. Evident că n-am vrut să obținem un plus de venituri de la asociațiile de revoluționari, de la spitale, de la biblioteci, ONG-urile cu care noi colaborăm îndeaproape. Au apărut prin eroare și astfel de organizații în anexa inițială, dar toate aceste scăpări au fost eliminate. Tot ce ține de atelierele artiștilor plastici și de galeriile de artă a rămas pentru o analiză ulterioară. Este vorba despre 32 de spații. Asociațiile de revoluționari vor plăti aceleași tarife ca și până acum. Foarte multe ONG-uri care știm clar că desfășoară activități de interes public vor plăti de asemenea ca și până acum. Alte ONG-uri, care nu s-au făcut cunoscute prin activitatea lor ca fiind de interes public real vor plăti tarife mărite”, declara Robu după aprobarea proiectului.

Cert este că aleşii au primit noua anexă, cea care a şi fost aprobată din spusele primarului, prin care se decide chiria pentru sute de spaţii, chiar în şedinţa de consiliu.

Tarif corectat pentru Heaven, chirie record la Termal

”Greșeli” par să se fi strecurat în anexe și în cazul Ștrandului Heaven. Potrivit vechii anexe publicate pe site-ul primăriei, Elaine SRL ar fi trebuit să plătească, pentru baza din zona stadionului (SAD 868), 2 euro/mp, făcându-se referire la o suprafață de 15.577 mp. Potrivit noii anexe pe care au primit-o aleșii în plen, Elaine SRL trebuie să plătească o chirie lunară de 9.600 euro pentru Ștrandul Heaven (tot SAD 868), la 3 euro/mp, făcându-se referire de această dată la o suprafață de 3.200 mp. În cealaltă variantă, la 15.577 mp şi 2 euro pe mp ar fi ajuns la o chirie lunară de 31.154 de euro.

Faptul că societatea respectivă închiriase 3.200 de metri pătraţi şi folosea, de fapt, circa 15.000 de metri pătraţi a făcut şi obiectul unei anchete penale, procurorii DNA anunţând, la începutul anului trecut, trimiterea în judecată a fostului şef al Direcţiei de Patrimoniu a Primărei Timişoara, Nicuşor Miuţ, şi a altor angajaţi ai municipalităţii pentru abuz în serviciu şi alte infracţiuni în acest caz. Reprezentanţii DNA vorbeau despre un prejudiciu de 220.000 de euro.

Revenind la tarifele pentru spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, o chirie record, de aproape patru ori mai mare decât cea pentru Heaven, ar urma să plătească, potrivit noii anexe a hotărârii de consiliu, GPG Company SRL, pentru Ştrandul Termal de pe bulevardul Vasile Pârvan: 38.121 de euro pe lună, la o suprafaţă de 12.707 metri pătraţi şi 3 euro/mp pe lună! În anexa inițială societatea apărea cu 2 euro/mp.

Tarife diminuate sau mărite

De exemplu, Inspectoratul de Poliţie ar fi trebuit să plătească o chirie de 6 euro pe metru pătrat pentru ocuparea spaţiului de 270 mp de pe Calea Şagului nr. 16, potrivit vechii anexe, va plăti 2 euro pe metru pătrat după cea nouă. De o scădere mai mare a tarifelor beneficiază, tot cei de la Poliţie, pentru spaţiul de pe strada Crişan nr. 21: iniţial s-a propus 5 euro pe metru pătrat pentru un spaţiu la parter cu intrare din stradă de aproape 500 mp şi 10 euro pentru curtea de 1.018 mp, s-a ajuns la 2, respectiv 1 euro pe metru pătrat, potrivit noii anexe.

La fel şi în cazul Spitalului Judeţean şi al Bibliotecii Judeţene, tarifele au fost diminuate faţă de cât se propusese iniţial. Reprezentanţii spitalului ar fi trebuit să plătească şi 10 euro pe metru pătrat pentru închirierea unor spaţii de pe Iuliu Maniu, dar tarifele au ajuns ulterior la 2 euro pe metru pătrat. Federaţia Asociaţiilor de Locatari Timişoara va plăti 0,2 euro/mp pentru spațiul de 44,69 mp de pe strada Braşov, după ce inițial se propusese un tarif de 1 euro/mp.

Există şi chirii care au crescut potrivit noii anexe. Chiriaşii primăriei de la Bastionul Theresia, Complex Bastion SRL, de pe strada Hector nr. 1, vor avea de plătit o chirie lunară de 10.200 de euro. Iniţial s-a propus să plătească 6 euro/mp pentru un spaţiu de 1.275 mp, ulterior s-a ajuns la 8 euro/mp. Biroul Notarial Safta Criste de pe strada Palanca nr. 1 va plăti o chirie de aproape 1.400 euro pe lună. În acest caz se propusese, potrivit vechii anexe, să se plătească 2 euro/mp și s-a ajuns la 20 euro/mp. Exact aceeași situație și în cazul Biroului Notarial Sichim din Piața Doicești nr. 1, doar că în acest caz chiria va ajunge la aproape 2.770 de euro pe lună, fiind vorba despre un spațiu mult mai mare. CEC Bank va plăti, pentru un spaţiu de pe Calea Martirilor, 20 de euro pe metru pătrat, ajungând, după suprafaţa pe care o deţine, la o chirie de de 1.460 de euro pe lună. În anexa iniţială apărea cu 3 euro pe metrul pătrat. Şi tot 20 de euro pe metru pătrat vor plăti, cei de la CEC, pentru un spaţiu în buricul târgului, în Piaţa Victoriei nr. 1.

Calculele primarului: 200.000 de euro pe lună

Pe ce criterii au fost stabilite noile tarife nu este încă foarte clar, dar primarul Nicolae Robu speră să adune 200.000 de euro la bugetul local din chiriile pe spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, chiar dacă este de aşteptat ca unii chiriaşi să renunţe la aceste spaţii în noile condiţii impuse.

„Noi avem dreptul să stabilim chiria așa cum consideră consilierii locali că este potrivit pe informațiile pe care le au despre activitatea diverselor firme și asociații. Aceste noi tarife au fost stabilite ținând cont de calitatea spațiului – nu s-a mers pe teren – locația în sine, s-a ținut seama de zonă, dacă spațiul este cu acces din stradă sau este în curte, dacă este un vad comercial bun sau nu, dacă are în vecinătate parcări sau nu și așa mai departe (…) Când a fost vorba despre un spațiu cu altă destinație decât comercială atunci s-a ținut cont și de natura organizației care ocupă acel spațiu. Creștem veniturile obținute din gestiunea acestor spații cu altă destinație de la 150.000 de lei pe lună, cât se încasează acum, la circa 200.000 de euro pe lună. Dacă unii vor să renunțe la aceste spații este treaba lor. Le vom scoate la licitație, le vom aloca altora care vor fi mai în măsură să obțină venituri de pe aceste spații”, a conchis Robu.

Nu este exclus ca hotărârea să mai sufere modificări pe viitor. „Pe comisii au fost alte variante, inclusiv în dimineaţa de dinainte de plen existau mai multe variante. Cei doi viceprimari au tot lucrat şi ne-au prezentat ultima variantă a anexei la întâlnirea de dinainte de plen a coaliţiei de guvernare. Miza proiectului a fost să scoatem la suprafaţă chirii derizorii, nu ne-am propus să aruncăm în faliment anumite societăţi sau să periclităm funcţionarea unor ONG-uri. Dacă s-au strecurat greşeli, le vom repara”, spune consilierul local Radu Ţoancă.

UPDATE. Reacţia autorităţilor în cazul Heaven

UPDATE. Întrebat pe ce suprafaţă va plăti totuşi chirie societatea Elaine pentru baza de agrement din zona stadionului, primarul Nicolae Robu a afirmat că nu cunoaşte subiectul Heaven, pentru că cei doi viceprimari s-au ocupat de elaborarea proiectului. Edilul a precizat că se va plăti conform anexei aprobate în consiliul local, ceea ce înseamnă că ar trebui să plătească pentru 3.200 de metri pătraţi. De cealaltă parte, viceprimarul Traian Stoia spune că cei de la Heaven trebuie să plătească pentru 15.000 de metri pătraţi. Stoia a afirmat că va discuta subiectul cu angajaţii din subordinea sa care s-au ocupat de întocmirea respectivei anexe. „Eu nu ştiu ce suprafeţe au scos, acolo e un hectar şi jumătate fără discuţie, au fost oameni trimişi în judecată. Eu nu am verificat toate actele, toate suprafeţele. Voi verifica”, ne-a declarat Stoia.

Noua anexă cu tarifele de închiriere pentru spațiile cu altă destinație decât aceea de locuință a apărut luni după-amiază pe site-ul Primăriei Timișoara, la Secțiunea proiecte de hotărâri, fiind ștearsă vechea anexă. 



13Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor

Regulament de plasare a anunturilor