Alte 20 de strazi din centrul istoric al Timisoarei vor intra in reabilitare! Interviu cu viceprimarul Diaconu (II)

De B.A.M
Reactualizat la:
3Comentarii
Alte 20 de strazi din centrul istoric al Timisoarei vor intra in reabilitare! Interviu cu viceprimarul Diaconu (II)
© TION: Dan Diaconu
Şantierul din zona centrală a Timişoarei va continua, chiar şi după ce va fi finalizată reamenajarea străzilor cuprinse în actualul proiect. Municipalitatea intenţionează să reabiliteze alte 20 de străzi din zonă, cele care nu au fost incluse în proiectul iniţial, multe dintre ele urmând să fie transformate în străzi pietonale. Despre proiectul Cetate II, dar şi despre ce se va întâmpla dacă actualul proiect nu va fi finalizat la timp, cât şi despre parcările subterane şi supraterane promise de Primăria Timişoara în zona centrală, aflaţi în partea a doua a interviului pe care www.tion.ro l-a luat viceprimarului Dan Diaconu.

În ceea ce priveşte reabilitarea centrului istoric, la aproape un an şi jumătate de la începerea lucrărilor avem doar o străduţă mică pavată parţial, o străduţă pavată complet şi Piaţa Libertăţii, pavată în mare parte, în rest doar lucrări începute peste tot. Va fi sau nu complet gata proiectul la sfârşitul anului 2015?

Dan Diaconu: Eu sunt convins că proiectul va fi finalizat la sfârşitul anului 2015. E vizibilă pavarea din Piaţa Libertăţii şi de pe străduţele pe care le enumeraţi, dar poate mai puţin vizibile sunt toate lucrările de infrastructură care s-au realizat în cadrul proiectului centrului istoric. Şi aici vorbim de infrastructură de apă, de căldură, de canal, de fibră optică, de cabluri electrice… Toate aceste lucrări la nivelul gospodăririi subterane sunt finalizate în tot perimetrul de peste 40.000 de metri pătraţi ai acestui şantier. Tot la fel de bine ştim cu toţii că acest un an şi jumătate a fost afectat semnificativ de multitudinea de descoperiri arheologice care au fost pe toată suprafaţa şantierului: şi în Piaţa Libertăţii şi în Piaţa Sf. Gheorghe şi pe strada Ţarcului, în Unirii, aproape pe fiecare dintre străzile acestui cartier am avut descoperiri arheologice. Marea majoritate dintre ele au fost descărcate. Mai există acum doar lucrările de cercetare pe Sergent Muşat. Însă, practic, din acest moment pe zonele descărcate şi unde nu e nevoie de punerea în valoare a vestigiilor arheologice se poate lucra semnificativ mai bine. Şi se lucrează în momentul de faţă la Mercy, se va finaliza Piaţa Libertăţii şi, cu siguranţă, vor începe şi celelalte străzi care nu au vestigii să fie pavate. Toate lucrurile din acest punct de vedere sunt stabilite. Urmează, însă, la începutul lunii martie, licitaţia de punere în valoare a vestigiilor arheologice, o licitaţie de aproape 3 milioane de euro, care sperăm noi să fie cât mai rapidă din punct de vedere al alegerii executantului, pentru că aceasta afectează mai toate zonele şi pentru că trebuie, din respect pentru toate aceste vestigii, să le punem în valoare. Dacă toate lucrurile merg bine şi în această licitaţie şi proiectele tehnice vor merge foarte repede pentru a fi aprobate de Comisia de Arheologie a Ministerului Culturii, cred că sunt şanse foarte, foarte mari ca acest şantier să fie închis în cursul anului 2015. Ceea ce ne-ar permite absorbţia totală a fondurilor pe proiectul Cetate, fie că vorbim de cele de execuţie efectivă, sau de cele de punere în valoare, care sunt tot fonduri europene.

Şi dacă totul nu merge bine, aşa cum s-a întâmplat în trecut, când licitaţiile au fost contestate, există vreun risc ca primăria să trebuiască să acopere din fonduri proprii banii europeni care se vor pierde?

Dan Diaconu: Există tot timpul acest risc. În funcţie de tipul de lucrări, trebuie identificat şi responsabilul pentru aceste întârzieri, responsabilul din punct de vedere financiar. Pentru că, totuşi, primăria are un contract cu termene de execuţie şi termene de predare care nu pot fi prelungite decât în condiţii foarte, foarte clare. Aceleaşi contracte prevăd şi participarea la aceste pierderi, în cazul în care ele vor exista. Dacă nu este vina primăriei, este constructorul cel care va plăti. Eu sunt convins, însă, că până la finele anului 2015 lucrările vor fi finalizate în totalitate.

incidente-pe-santierul-din-Piata-Unirii-17-600x400-7

Luaţi în calcul să cereţi constructorului să lucreze şi noaptea?

Dan Diaconu: Eu personal nu am discutat de lucrări în timpul nopţii. Este responsabilitatea constructorului să găsească acele soluţii prin care să execute lucrarea în cel mai scurt timp. Nu cred că e cazul acum să fim foarte alarmaţi din punctul de vedere al ritmului, în condiţiile în care urmează, repet, lucrări de pavare în mare parte dintre obiective. Dar vom lua toate măsurile care ne stau în putinţă pentru ca lucrarea să fie finalizată în cursul acestui an.

Cartierul Cetate, tot in santier si dupa terminarea actualului proiect. Incepe Cetate II!

 

În acelaşi timp, pregătiţi proiectul Cetate 2 pentru accesarea de fonduri pe următorul exerciţiu financiar. Ce alte străzi sau pieţe ar urma să fie cuprinse în acest nou proiect?

Dan Diaconu: Sunt 20 de alte străzi care urmează să fie cuprinse în proiectul de reamenajare a sitului urban Cetate – Cetate 2. (Ianos Bolyai, Dimitrie Cantemir, Carol Telbisz, Episcop Augustin Pacha, Carol Robert de Anjou, Palanca, Petre Ţuţea, Martin Luther, Proclamaţia de la Timişoara – până la intersecţia cu Martin Luther, Paul Chinezu, George Coşbuc, Matei Corvin, Regimentul 5 Vânători, Emanoil Ungureanu, Alba Iulia, Mărăşeşti, Victor Vlad Delamarina, Coriolan Brediceanu – până la intersecţia cu Gheorghe Dima, Gheorghe Lazăr – până la intersecţia cu Gheorghe Dima, General Eremia Grigorescu – n.r.) Sunt străzi care nu au fost cuprinse în proiectul aflat în execuţie, pe o suprafaţă de aproximativ 40.000 de metri pătraţi. Dacă este să extrapolăm costurile pe care le-am avut cu Cetate I, probabil sumele vor fi între 50 şi 60 de milioane de lei, sume necesare pentru proiectul Cetate II. Sunt de data aceasta în exclusivitate străzi ce vor fi reabilitate, pentru că pieţele din Cetate au intrat în primul proiect de reabilitare. Dar sunt şi străzi foarte importante, cum ar fi Alba Iulia sau Mărăşeşti. Aceasta din urmă, odată cu acest proiect, va căpăta un aspect asemănător celorlalte străzi din centrul istoric. Ea a fost realizată temporar, ca arteră pietonală. Şi pentru toţi cei care au contestat această stradă la timpul ei, se poate observa utilitatea extraordinară pe care o are, dincolo de caracterul ei de petrecere a timpului liber, şi pentru traficul pietonal în centrul istoric, în momentul în care toate aceste şantiere sunt în lucru. Anul acesta vrem să finalizăm proiectarea pentru Cetate 2, să fie unul din primele proiecte pe care le depunem pe axa corespunzătoare pe exerciţiul financiar 2014-2020.

În urma acestui proiect, toate cele 20 de străzi la care v-aţi referit vor deveni pietonale?

Dan Diaconu: Mare parte dintre ele nu-şi mai regăsesc utilitatea de trafic auto odată ce acestea din cadrul proiectului Cetate I vor deveni pietonale. Altele, aşa cum e Alba Iulia sau Mărăşeşti sunt deja pietonale, ele trebuie doar reamenajate într-o formă care să corespundă cu amenajarea din restul cartierului Cetate. Ideea generală este de a reda întreg centrul istoric cetăţenilor şi mai puţin de a încuraja traficul în această zonă. Ca atare, foarte probabil şi aceste străzi vor deveni pietonale. Cu măsuri, evident, absolut necesare de pregătire a infrastructurii de parcare şi a circulaţiei rutiere în jurul centrului istoric, pentru care deja există în finalizare proiectul tehnic de reamenajare a Inelului I de circulaţie.

Puteţi să ne daţi câteva exemple de străzi ce vor deveni pietonale în urma proiectului Cetate II?

Dan Diaconu: E Carol Telbisz, Augustin Pacha, e Emanuil Ungureanu, care nu e amenajat acum, ş.a.m.d. Sunt 20 de străzi, unele de importanţă mai mare ca trafic, altele de importanţă mai mică.

foto int

Cât timp va dura acest proiect?

Dan Diaconu: Durata de execuţie urmează să fie stabilită prin proiectare. Până în momentul de faţă noi am definit tema de proiectare pentru acest studiu. Ea urmează să fie lansată în licitaţie, pentru că am prevăzut suma necesară în buget. Şi ulterior să fie întocmit Studiul de Fezabilitate, care are mai multe variante la finalizare şi, ulterior, proiectul tehnic este cel care ne va spune cu exactitate durata.

Unde vor parca şoferii?

Primele parcări supraterane sau subterane, pentru că asta este şi va fi cea mai mare problemă în timpul şi după finalizarea celor două proiecte, când ar putea fi date în folosinţă?

Dan Diaconu: Pentru parcările subterane şi supraterane există mai multe propuneri pe care le-am luat în calcul. Cea mai importantă ţine de proiectul de reamenajare a Inelului I de circulaţie şi care cuprinde o parcare de 700 de locuri în imediata apropiere a Pieţei Victoriei, în continuarea pasajului subteran auto din faţa Operei. Şi acolo va exista acest număr important de locuri de parcare în subteran. Pe de altă parte, sperăm să ajungem la o concluzie cât mai rapidă cu Universitatea de Vest cu privire la construcţia unei parcări supraterane în locul popotei de pe strada Oituz. O parcare care se poate duce până la 10 etaje şi care ar putea asigura necesarul de locuri de parcare şi pentru zona Unirii şi pentru Tribunal. Sunt proiecte majore, din păcate primăria dispune din ce în ce mai puţin de teren în imediata apropiere a zonei centrale, astfel încât parcările supraterane să fie executate cât mai rapid. Iar primul plan pe care l-am avut pentru parcarea supraterană din imediata apropiere a magazinului Bega a fost oprit de schimbarea de proprietar a acelei parcări.

Aceste parcări vor fi realizate din fondurile primăriei sau mai încercaţi parteneriate public-private?

Se pare că nu am reuşit în formula de parteneriat public-privat, ca atare ne gândim foarte serios ca aceste parcări să fie realizate din bugetul local, sau fonduri europene. Probabil cea subterană va fi una din parcările pe care le vom depune pe exerciţiul financiar 2014-2020, împreună cu tot Inelul I. Mai ales că din toate datele planului de mobilitate durabilă, care stă la baza tuturor investiţiilor din domeniul transportului şi parcărilor în perioada 2014-2020 se şi justifică din datele de trafic pe care le avem – sigur, se justifică şi cu ochiul liber – ca investiţii finanţabile din fonduri europene.

Cum vor funcţiona aceste parcări? Vor fi gratuite pentru cei cu abonamente TimPark, pentru că avem deja parcări în zona centrală, cum ar fi cea a Consiliului Judeţean Timiş, care sunt cu plată şi stau nefolosite?

Dan Diaconu: În timpul zilei nici parcarea Consiliului Judeţean nu mai este goală, e destul de plină. Tarifele sunt mari oriunde în zona centrală, în orice oraş din Europa. Noi avem însă o responsabilitate şi faţă de riveranii din centrul istoric şi, ca atare, soluţia pe care o vom avea atunci când parcările vor fi realizate va ţine cont de acest lucru extrem de important.

Notă: Aceasta este cea de-a doua parte a interviului pe care Timis Online l-a realizat cu viceprimarul Timişoarei Dan Diaconu. Urmăriţi www.tion.ro şi săptămâna viitoare, când vom publica partea a treia a acestui interviu.

Alte articole pe aceeași temă:

Primaria ar putea reabilita fortat cladirile private din zona centrala! Interviu cu viceprimarul Diaconu (I)



3Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor