Ziua în care decideţi cum schimbaţi politicienii

Ziua în care decideţi cum schimbaţi politicienii
Astazi alegeti nu doar intre oamenii propusi de partide pentru Parlamentul  European, ci si ce tip de vot uninominal doriti.


Varianta lui Basescu sau varianta lui Tariceanu? Indiferent de deznodamantul „intoarcerii la popor”, trebuie spus ca ambele formule au avantaje si dezavantaje. Esential este ca fiecare dintre ele va schimba ceva, mai mult sau mai putin. Niciun sistem nu este perfect si nu va reusi sa curete imediat, precum detergentii din reclame, 99a din petele clasei politice. Daca schimbarea regulilor jocului politic nu va crea politicieni ideali, macar ii poate face mai responsabili pe viitor, pentru ca acestia vor depinde direct de alegatorii lor.
Dar inainte de a decide daca si cum votati la referendum, e bine sa stiti de ce s-a ajuns aici. Si mai ales, ce vi se ofera.
Nascut chinuit
Proiectul votului uninominal s-a nascut in conditii vitrege si a avansat cu greu pe scena politica romaneasca. Amanat si ingropat de mai multe ori, votul unino-minal a ajuns, in cele din urma, la mana romanilor de rand.
In primavara, Calin Popescu-Tariceanu respingea propunerea PD ca guvernul sa-si asume raspunderea pentru legea privind votul uninominal. „Cred ca nu este o solutie potrivita asumarea responsabilitatii pe o astfel de chestiune care trebuie sa intruneasca un consens cat mai larg”, spunea premierul, pe 9 martie.
La randul sau, secretarul general al PSD, Titus Corlatean, sustinea ca daca guvernul si-ar asuma raspunderea s-ar confrunta cu o motiune de cenzura din partea opozitiei. PSD sustinea atunci votul uninominal in sistem majoritate-majoritate, preferat si de presedintele Traian Basescu, in timp ce PD, PNL si UDMR optau pentru votul mixt, prin care o parte dintre parlamentari sa fie alesi prin vot uninominal, iar altii, pe listele partidelor. PD optase pentru sistemul compensarii pe liste pentru a obtine sprijinul UDMR. Aceasta formatiune nu sustinea votul uninominal pur, considerand ca in aceasta formula ar avea un numar restrans de parlamentari.
Pe 21 martie, comisiile juridice ale Camerei Deputatilor si Senatului au adoptat o hotarare prin care organizarea unui referendum pentru votul uninominal nu este oportuna. Motivatia parlamentarilor, cu exceptia celor democrati, a fost ca notiunea de vot uninominal este prea larga pentru a constitui tema unui referendum.
Faulturi si trageri de timp
Fiind direct vizati de schimbarea sistemului electoral, parlamentarii au facut tot posibilul pentru a trage de timp. Atunci cand a devenit evident ca seful statului va convoca referendumul pentru votul uninominal, cabinetul Tariceanu si-a asumat raspunderea pentru proiectul avansat de Asociatia Pro Democratia, pentru a evita ca presedintele Basescu sa-si asume meritul schimbarii sistemului electoral. „Va asigur ca va fi referendum”, a replicat presedintele Traian Basescu la doar cateva minute dupa ce PNL anunta ca executivul isi va asuma raspunderea. „Am facut mai mult decat a facut presedintele pentru uninominal”, a atacat premierul Tariceanu, sustinand ca asumarea raspunderii „nu este decat o masura suplimentara de siguranta, in cazul in care referendumul propus de presedinte nu va fi validat”.
In aceasta privinta, Traian Basescu s-a pregatit si pentru un eventual esec. Prezent luni la Iasi, el a admis ca exista riscul ca referendumul sa nu fie validat din cauza absenteismului. In acest caz, nu va fi un esec personal, a spus el, adaugand ca, in functie de rezultatele referendumului, va urma anumite cai de actiune, fara a preciza care sunt acestea. „Doar nu ma credeti naiv”, a spus Basescu.
Presedintele nu s-a marginit doar la criticarea formulei asumate de guvern, pe care a denumit-o „vot binominal”, intrucat prin redistribuire vor ajunge in parlament „nu un singur reprezentat, ci doi: invingatorul si principalul invins”.
Miercuri, seful statului a contestat la Curtea Constitutionala articolul 29 din Legea votului uninominal asumata de guvern. Articolul introduce lista nationala suplimentara, care, in opinia presedintelui, contravine articolului 62, alineatul 1 din Constitutie. Presedintele considera ca legea este neconstitutionala, intrucat o mare parte dintre parlamentari ar fi desemnati fara a fi alesi de cetateni, ceea ce contravine articolului 62, alineatul 1 din Constitutie, care prevede ca membrii Senatului si ai Camerei Deputatilor sunt alesi prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat. De aceea, seful statului considera ca legea este neconstitutionala.
Voturi pe pereti
Basescu a acuzat partidele, premierul si Asociatia Pro Democratia ca prin acest proiect au intins o capcana electoratului. „Se nominalizeaza niste domni care se afla pe o lista pe care n-a votat-o nimeni, dar a fost depusa la BEC.
Nu o sa voteze nimeni pe niciun perete pe care sunt afisate aceste liste prevazute de lege. Nimeni nu poate fi ales fara sa fie votat, indiferent care este sistemul”, a afirmat presedintele, subliniind ca „vot de pe perete nu exista”.
In replica, premierul Tariceanu a declarat ca decizia presedintelui este „regretabila” si l-a acuzat pe seful statului ca doreste sa instaureze „un fel de dictatura de catifea”.
Curtea Constitutionala se va pronunta pe 5 decembrie, la peste o saptamana de la referendum. „Pana cand Curtea Constitutionala nu se pronunta, legea asumata de guvern nu poate fi promulgata sau retrimisa parlamentului”, a explicat Cristian Parvulescu consecintele contestatiei lui Basescu.
Daca, totusi, populatia va opta pentru votul uninominal pur, varianta agreata de seful statului, si daca referendumul va fi validat, atunci parlamentul va decide daca va modifica legea adoptata prin asumarea raspunderii guvernului. Introducerea noului sistem electoral ar dura mai mult, dar ar prelungi dezbaterea acestei teme pana spre alegerile generale din 2008, lucru care nu-i displace presedintelui. Dimpotriva.
VARIANTA BASESCU
Sistem majoritar cu doua tururi de scrutin
> Se bazeaza pe circumscriptii electorale uninominale, cu un singur mandat de deputat sau senator.
> Pentru a fi declarat castigator, un candidat trebuie sa obtina majoritatea absoluta la primul tur de scrutin. In caz contrar, se organizeaza un al doilea tur intre primii doi clasati. Cel care aduna cele mai multe voturi in al doilea tur este declarat invingator.
> Formula permite intrarea in parlament a cel mult trei partide, descurajeaza coalitiile, iar electoratul va sti pe cine va sanctiona sau sustine la alegeri.
> Partidele vor fi interesate sa propuna candidati cu o buna reputatie in fata comunitatii. La incheierea mandatului, activitatea parlamentarului poate fi evaluata mai strict de alegatori, iar acestia decid daca il mai voteaza sau nu.
> Al doilea tur de scrutin dubleaza costurile si sporeste eforturile administrative ale organizatorilor.
VARIANTA TARICEANU
Sistem uninominal cu compensare pe liste
> Se organizeaza un singur tur de scrutin. Jumatate din mandate se repartizeaza in mod direct in circumscriptiile uninominale, iar restul sunt distribuite in circumscriptia electorala, pe liste.
> Procedura de distribuire a voturilor este foarte complicata, iar alegatorul va vota doar candidatii care se supun votului uninominal. Lista de partid nu se supune votului, astfel ca jumatate din componenta parlamentului nu va fi votata de electorat.
> Sistemul sustine partidele mici, rezultand o reprezentativitate mai mare a clasei politice, dar nu combate controlul partidelor asupra parlamentarilor.
> In plus, asa cum remarca Hotnews, daca aproximativ jumatate din mandate vor fi distribuite la nivel de circumscriptii electorale, exista sanse mari ca primii doi concurenti din colegiile electorale sa intre in parlament. Astfel, alegatorii vor fi derutati.
ATENTIE LA SECTII!
Cum se voteaza
Guvernul a constituit 34.578 de sectii de votare la nivelul intregii tari, din care 17.339 de sectii pentru referendum si tot atatea pentru europarlamentare. Alte 190 de sectii au fost organizate peste hotare.
Sectiile sunt amplasate in aceleasi locuri cu sectiile pentru europarlamentare. Pentru a evita orice confuzie, sectiile destinate referendumului sunt delimitate printr-un indicativ suplimentar „RVU” (referendum vot uninominal).
Buletinul de vot va contine intrebarea „Sunteti de acord ca, incepand cu primele alegeri care vor fi organizate pentru Parlamentul Romaniei, toti deputatii si senatorii sa fie alesi in circumscriptii uninominale, pe baza unui scrutin majoritar in doua tururi?”, precum si doua casete in care vor fi trecute variantele de raspuns: „Da” si „Nu”. Pentru validare, stampila trebuie pusa pe una dintre cele doua variante de raspuns.
Procesul electoral se va desfasura intre orele 7.00 si 21.00. In strainatate se va tine cont de ora locala a fiecarei tari. Alegatorii vor putea vota pe baza cartii de identitate, a cartii provizorii de identitate sau a pasaportului.
Cetatenii pot vota in alte localitati decat cele in care au domiciliul, la orice sectie de votare, urmand a fi inscrisi pe liste suplimentare, pe baza actului de identitate. Ei vor completa in prealabil o declaratie pe proprie raspundere, in format tipizat, in care se specifica faptul ca nu au mai votat in acelasi scop. Votul multiplu se pedepseste cu inchisoare intre sase luni si cinci ani.
Guvernul a tiparit 20.459.635 de buletine de vot si timbre autocolante si a realizat 87.615 stampile cu mentiunea „votat”. Peste 50.000 de angajati ai Ministerului Internelor asigura ordinea si siguranta publica pe timpul desfasurarii procesului de vot.
Sursa: EVZ



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !


Regulament de plasare a anunturilor