Proiectul FASTPASS este încercarea autorităților europene de a automatiza controlul la granițe. Practic, specialiștii încearcă să găsească o soluție pentru a facilita controlul la frontieră.
„Proiectul presupune utilizarea unui sistem automat la frontiera terestră, unic la nivelul Uniunii Europene, pentru verificarea documentelor de călătorie ale persoanelor şi autoturismelor, capturarea live a imaginii faciale, capturarea imaginii faciale din cipul electronic al paşaportului, verificarea imaginii faciale, identificarea şi recunoaşterea automată a numerelor de înmatriculare a autoturismelor şi verificarea acestora prin interogarea unei baze de date”, transmit reprezentanții Poliției de Frontieră.
Sistemul, spun cei de la Poliția de Frontieră, nu va înlocui însă controlul făcut de aceștia în momentul în care vă prezentați la ghișeu pentru formalități. FASTPASS îi va asista pe polițiștii de frontieră în operațiuni cum ar fi spre exemplu alcătuirea portretului vorbit sau descoperirea mai rapidă a documentelor falsificate în care datele corespund unei persoane reale, dar poza a fost schimbată. Verificarea se va face la fel ca și acum, datele vor fi în continuare introduse de polițistul de frontieră, iar soft-ul și aparatura îl vor ajuta pe omul legii să își facă treaba mai repede.
FASTPASS ar putea fi însă și o unealtă extrem de utilă care ar putea elimina și anumitele „scăpări” ale lucrătorilor de la frontieră în anumite situații în timpul controlului. Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană și coordonat de Institutul Tehnologic din Austria, reunind reprezentanţi ai industriei producătoare de sisteme şi componente, instituţii de cercetare, universităţi, autorităţi guvernamentale, autorităţi pentru protecţia datelor, precum şi utilizatorii finali, fiind implicaţi 27 de parteneri. El a fost deja instalat, însă va fi folosit, momentan, doar pentru testare, iar testele vor fi făcute doar cu aprobarea cetățenilor care tranzitează Punctul de Trecere a Frontierei Moravița. Practic, polițiștii de frontieră vor cere aprobarea fiecărui călător pentru a-l scana pe el și autovehiculul cu care se deplasează.
„Participarea călătorilor la aceste teste se va face pe bază de voluntariat, astfel că, în conformitate cu legislaţia naţională este necesar consimţământul cetăţeanului. Datele personale vor fi stocate în baza de date a proiectului numai pe durata testelor, iar după obţinerea şi interpretarea rezultatelor testelor, datele vor fi şterse. Culegerea acestor date de către poliţiştii de frontieră români se face numai în scopul unei analize calitative, cu stricta respectare a cerinţelor legale în materie, certificate de autorităţile naţionale pentru protecţia datelor cu caracter personal. În punctul de trecere a frontierei PTF Moraviţa rutier se vor regăsi materiale informative (flyere) puse la dispoziţie de Consorţiul FastPass. Totodată, personalul Poliţiei de Frontieră Române va supraveghea procesul de testare a sistemului ABC gates şi va putea furniza călătorilor clarificările necesare cu privire la scopul acestui proiect”, transmit reprezentanții Poliției de Frontieră.
FASTPASS va fi funcțional în Punctul de Trecere a Frontierei Moravița până în 15 decembrie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!