Universitatea de Vest aduce oamenii de stiinta fata in fata cu publicul larg la Noaptea Cercetatorilor

De M. Hoster
Nu sunt doar nişte specialişti super-calculaţi, de obicei cu ochelari şi halate, sunt la rândul lor oameni, cu nimic diferiţi faţă de noi, doar extrem de pasionaţi de meseria şi obiectul lor de studiu, ce contribuie la dezvoltarea ştiinţei. Asta vor demonstra Universitatea de Vest, Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş, filiala locală a Academiei Române şi mai multe asociaţii de specialitate, vineri, în Noaptea Cercetătorilor.

Noaptea Cercetătorilor este un proiect iniţiat de Uniunea Europeană ce se desfăşoară în toate ţările membre şi afiliate în cea de-a patra vineri a lunii septembrie. Scopul principal este acela de a aduce împreună cercetătorii şi publicul larg, de a permite interacţiunea cu ştiinta şi cercetătorii într-un cadru relaxat şi prietenos.

Unul dintre mesajele Nopții Cercetătorilor este acela de a arăta că cercetătorii sunt oameni obișnuiți cu o meserie neobișnuită, ce contribuie la dezvoltarea comunităților prin ceea ce fac zi de zi. Se dorește astfel schimbarea percepției actuale, prezentarea lor ca membrii activi ai societății și, în același timp, stimularea tinerilor pentru a lua în considerare o carieră științifică.

Acţiunea este una complexă şi va include participări la evenimente organizate în locaţii diferite, dar cu acţiuni atractive. După debutul evenimentului, de la ora 16, în Aula Magna, prima acţiune va avea loc la Facultatea de Fizică. După un Science Cafe, vor fi vizitate laboratoarele facultăţii şi vor fi prezentate diferite experimente.

Cea de a doua parte a evenimentului va avea loc la ExperimentariumTM, laboratorul „special” pe care îl vedem pe malul Begăi, lângă Parcul Rozelor. Lista experimentelor prezentate publicului este una largă (Efect optocinetic – mișcare relativă Forta Coriolis – placă rotitoare, Moment cinetic – precesie, efect giroscopic, Întoarcerea jetului – conservarea impulsului, Autoinducție – efect fiziologic, Transportor cu motor liniar, Scara lui Iacob, arc electric rotitor, Experiment Magdeburg, Efect Coandă, Forța Magnus, Model fibră optică cu jet apă, Efect de vârf – aplicație xerox, Energie regenerabilă).

De la ora 20 evenimentul se va muta la Observatorul Astronomic. Timişorenii se vor putea familiariza cu instrumentarul astronomic, dar vor putea să-l şi folosească pentru a cerceta cerul şi astrele.