Turnul Eiffel – celebrul simbol parizian sărbătoreşte 118 ani

Turnul Eiffel
Turnul Eiffel

PARIS – Pe data de 31 martie 1889, la Paris, a fost inaugurat faimosul Turn Eiffel, simbolul cel mai reprezentativ al Europei, intr-o ceremonie organizata de Gustave Eiffel, cel care a proiectat constructia din otel.

Simbolul Parisului implineste sambata venerabila varsta de 118 ani si se pregateste de sarbatoare.

Monumentul a fost construit in 1889, in onoarea centenarului Revolutiei franceze. Guvernul Frantei a organizat atunci o expozitie internationala si a anuntat un concurs de proiectare a unui monument care urma sa fie construit in centrul Parisului.

Peste 100 de proiecte au fost trimise, insa Comitetul Centenarului a ales planul lui Eiffel, care consta dintr-un turn de otel ce urma sa se ridice la o inaltime de aproape 300 metri deasupra Parisului si sa fie cea mai inalta structura construita de om.

Monumentul lui Eiffel a fost intampinat cu scepticism de catre unii critici, care au afirmat ca monumentul are o structura nesanatoasa. Altii – multi la numar – au fost indignati, acestia spunand ca monumentul va reprezenta o pata inestetica in inima Parisului.

Imperturbabil, Eiffel a finalizat in mai putin de doi ani imensul sau turn, costand nu mai putin de 6 milioane si jumatate de franci, o suma mai mica decat bugetul prevazut initial. Imensa totusi pentru acele vremuri.

Structura usoara si aerisita a reprezentat din toate punctele de vedere o minune tehnologica si in cateva decenii a inceput sa fie considerata drept o capodopera arhitecturala.

Peste 300 de muncitori au unit 18.038 de piese de otel, folosind doua milioane jumatate de nituri. Luand in considerare standardele de siguranta de la acel moment, este remarcabil faptul ca un singur muncitor a murit la constructia turnului, in timpul instalarii lifturilor. Lifturile originale functionau cu ajutorul unui sistem hidraulic, lifturile actuale sunt electrice.

Turnul are 300 m inaltime, excluzand antena din varf, ce mai adauga 24 de metri, si o greutate de peste 10.000 de tone. Cand a fost construit, era cea mai mare cladire din lume. Intretinerea turnului include folosirea a 50 de tone de vopsea maro inchis, o data la fiecare 7 ani.

In functie de temperatura aerului, Turnul Eiffel isi schimba inaltimea cu cativa centimetri datorita contractiei si dilatarii aliajului de metale.
Constructia turnului.

Emile Nouguier si Maurice Koechlin, cei doi ingineri sefi din echipa lui Eiffel, au avut ideea unei structuri foarte inalte inca in iunie 1884. Turnul era conceput ca un pilon imens format din patru coloane de grinzi, separate la baza si unite in varf.

La acel moment compania stapanea la perfectiune constructia de suporti pentru poduri, iar proiectul turnului avea la baza aceleasi princiipii.

In final, proiectul a fost simplificat, insa anumite elemente, precum marile arce de la baza au fost pastrate, oferindu-i infatisarea caracteristica. Curba descrisa de coloane a fost determinata matematic pentru a oferi cea mai eficienta rezistenta la vant.

O echipa de patru muncitori era necesara pentru fixarea fiecarui nit: unul asigura incalzirea acestuia, altul il fixa, al treilea dadea forma capului, iar al patrulea il batea cu barosul. Numai o treime din cele 2.500.000 de nituri folosite au fost montate pe santier.

Constructia turnului a inceput la 22 ianuarie 1887, iar pe 7 decembrie a aceluiasi an erau finalizate elementele ce uneau principalele grinzi pana la nivelul I. Piesele au fost ridicate cu ajutorul unei macarale cu aburi, care la randul erau ridicate pe turn cu ajutorul sistemelor pentru lifturi.

Constructia a inceput in ianuarie 1887 si a fost terminata pe 31 martie 1889. Pe ingusta platforma din varf, Eiffel a fost decorat cu Legiunea de Onoare.

Pentru ca lifturile nu erau inca instalate la data inaugurarii, Gustave Eiffel a urcat scarile turnului impreuna cu cativa colegi mai rezistenti si a ridicat steagul francez in varful structurii. La inceputul lui mai, s-a deschis Expozitia Internationala de la Paris, turnul avand rolul de poarta de intrare in imensul targ.

ValoMonumentul a ramas in mare parte neschimbat pana in prezent si este una dintre principale atractii turistice din lume, fiind vizitat anual de peste sase milioane de persoane.

Primul etaj are o platforma larga ca dimensiuni, unde se poate vizita celebrul restaurant “Jules Verne”, un mic muzeu al Turnul Eiffel, o mini-posta si chiar si o sala de cinema in care ruleaza filme documentare ce prezinta istoria turnului.
area incontestabila a Parisului.

Al doilea etaj este locul ideal pentru realizarea unui reportaj fotografic al Parisului. Balconete special amenajate iti ofera unghiuri pentru fotografierea solului. De asemenea, pentru a admira mai usor imprejurimile sunt amplasate lunete de jur imprejurul etajului.

Al treilea etaj poate fi atins urcand doar cu ajutorul lifturilor panoramice, care ofera o priveliste extraordinara asupra Parisului. La acest nive se poate admira, printr-o fereastra, reconstructia biroului avut de Gustave Eiffel, momentan ocupat de personaje de ceara: constructorul turnului, fiica sa – Claire – si celebrul inventator american Thomas Edison.

Din varf se vede, atunci cand este senin, pe o distanta de 80 de km, pana la Versailles.

Joc de coloare si lumina.

Un element deosebit de important al Turnului Eiffel este modul in care este iluminat. In seara inaugurarii sale iluminatia sa era compusa din 10000 becuri cu gaz, pentru ca in anul 1900 iluminatul sa devina electric.

Pe 1 ianuarie 2001 , turnul a fost impodobit cu mii de beculete in culoarea safirului pentru a sarbatori Anul Nou. Incepand cu 21 iunie 2003, la fiecare ora fixa, turnul isi regaseste stralucirea pentru 10 minute.

Turnul Eiffel a ramas, timp de 40 de ani, cea mai inalta structura construita de om pana la finalizarea cladirii Chrysler din New York, in anul 1929.

Monumentul a fost cat pe ce sa fie demolat atunci cand contractul de inchiriere al terenului pe care a fost construit, incheiat pentru Expozitia Internationala pe termen de 20 de ani, a expirat in 1909, insa a fost salvat datorita faptului ca indeplinea rolul de antena pentru transmisii radio.

Cel putin la inceputurile sale, publicul a intampinat cu multa reticenta aceasta constructie, considerand-o inestetica. Astazi insa este considerat drept simbolul orasului si una dintre cele mai frapante piese de arta arhitecturala din lume.

Unul dintre cliseurile hollywoodiene este privelistea de la o fereastra pariziana, care intodeauna include Turnul Eiffel.





0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !