SDM are monopol in Timisoara, dar nu si pe Semaforisoara, inca. Robu: Exista riscul sa pierdem garantia pentru sistemul de trafic management

De Roxana Deaconescu
9Comentarii
SDM are monopol in Timisoara, dar nu si pe Semaforisoara, inca. Robu: Exista riscul sa pierdem garantia pentru sistemul de trafic management
© Foto: arhiva
Societatea de Drumuri Municipale, al cărei unic acționar este Consiliul Local Timișoara, se ocupă de tot ce înseamnă infrastructură rutieră a orașului: întreținerea tuturor străzilor, întreținerea trotuarelor și aleilor, a podurilor, pasajelor și pasarelelor din oraș. Conform planurilor conducerii primăriei, SDM ar fi trebuit să se ocupe și de întreținerea sistemului de management al traficului, dar nu toți consilierii au fost de acord. Unii vor să se facă licitație, însă primarul Nicolae Robu nu renunță la idee: „Este o măsură cerută de Curtea de Conturi”.

Consilierii locali s-au certat, marți seară, mai bine de o oră pe marginea proiectului de hotărâre privind modificarea și completarea hotărârii delegarea gestiunii, prin atribuire directă, a serviciului „Activitatea de semnalizare a circulației rutiere, întreținere, funcționare și dirijare a circulației rutiere pe raza municipiului Timișoara”, precum și aprobarea Caietului de sarcini, Regulamentului de organizare și funcționare a serviciului și Contractului de delegare a gestiunii.

Cum a obținut SDM monopol

Societatea de Drumuri Municipale deține monopol în Timișoara, din primăvara anului 2017, pe străzile, aleile, trotuarele, podurile, pasajele și pasarelele din Timișoara. Primește aproape 9 milioane de euro pe patru ani, contractul de atribuire directă putând fi prelungit. Tot SDM se ocupă și de străzile de piatră spartă din oraș, în cadrul unui contract asemănător, în valoare de 2,5 milioane de euro, valabil tot pe patru ani. Până în 2021, SDM se ocupă și de curățenia Complexului Sportiv Bega, a Sălii Olimpia și a toaletelor publice din Timișoara. Din 2016, societatea consiliului local are în grijă și semnalizarea și întreținerea semnalizării rutiere din oraș, pentru 15 ani. Să nu uităm și de sistemul de parcare, întreținut tot de Societatea de Drumuri Municipale.

Primarul Timișoarei susține că este un lucru normal și că societatea consiliului local a ieșit deja din tipare.

„Sunt concerne care fac de la ciocolată până la mașini. SDM a ieșit din tiparele vechi, din închistarea la nivelul lopeții și al buldozerului, este o companie deschisă, care se modernizează și își extinde aria de competențe. SDM este o firmă foarte puternică și lumea vede ce a făcut în orașul acesta, ascultând dispozițiile mele verbale, pentru că n-am prerogative instituționale, dar am o anumită autoritate nescrisă față de SDM, de a lucra foarte concentrat, de a lucra sâmbătă, de a lucra noaptea. De ce o firmă a autorității publice locale n-ar putea să se comporte ca o mare companie?”, a completat Robu.

După toate acestea, conducerea municipalității a propus ca SDM să se ocupe, tot prin atribuire direct, de mentenanța pentru sistemul de trafic management, „Semaforișoara”, așa cum l-au botezat șoferii din oraș. După o oră de discuții, proiectul a căzut cu 13 voturi, având nevoie de 18. Unii consilieri, printre care și Dan Idolu, liderul aleșilor PSD, n-au fost de acord ca SDM să subcontracteze unele servicii. Mai mult, s-au plâns că n-au avut pe mese nici caietul de sarcini despre care se face referire în hotărâre.

„Noi nu am votat împotriva mentenanței sistemului, ci împotriva atribuirii directe către o societate care, conform specializării ei, nu corespundea cerințelor referitoare la sistemul de trafic management. Noi vorbim de IT, de înaltă tehnologie, nu de drumuri. SDM este o societate excepțională, foarte bună, în construirea și întreținerea drumurilor”, a explicat Idolu.

Robu: Curtea de Conturi ne-a cerut să delegăm servicii

Primarul Nicolae Robu susține că proiectul are la bază o decizie a Curții de Conturi, sugerată într-un raport mai vechi.

„Este o măsură a Curții de Conturi prin care se cere să se delege către societățile primăriei acele servicii care pot fi făcute de aceste societăți, în condițiile în care ele sunt cu 100% acționariat public, acționar unic fiind consiliul local. SDM s-a dovedit o firmă serioasă, competitivă și este sub autoritatea CL, care este unic acționar. Reținerile ar fi fost îndreptățite dacă SDM ar fi fost o companie privată către care să se dea prin atribuire directă o lucrare de valoare nu foarte mare, dar nici mică, 1,5 milioane/an. Dar aici vorbim de rămânerea sub incidența legii achizițiilor publice. Presupunând că SDM face profit, este un lucru benefic, pentru că acel profit nu poate fi folosit decât așa cum hotărăște acționarul”, a explicat Robu.

Potrivit primarului, municipalitatea ar putea pierde garanția sistemului de management al traficului, implementat cu 6 milioane de euro, majoritatea bani europeni.

„Cred că deja nu mai are mentenanță sistemul, este o situație foarte delicată, care ar putea avea consecințe mari. În orice caz, se știe că prin contractele de garanție se cere, pentru a se putea păstra garanția, să se respecte anumite reguli de exploatare. Dacă nu se face ceea ce trebuie se pierde garanția. Există acest risc. Voi pune din nou proiectul la vot cât se poate de repede, și atunci n-or să mai aibă consilierii PSD pretextul pe care l-au avut azi. Ați văzut că era vorba de un pretext. Ei oricum nu citesc proiectele”, a completat Robu.

Potrivit proiectului de hotărâre, SDM urma să externalizeze o parte de lucrări. Edilul-șef susține că numai în anumite situații Societatea de Drumuri Municipale va apela la firme specializate.

„SDM pregătește oameni, dar anumite lucruri, cum ar fi fibra optică, nu pot fi date oricui. Există rațiuni de securitate. Rețeaua de fibră optică a Timișoarei a fost realizată de STS. În condițiile în care există atâtea atacuri informatice, trebuie să fim precauți și nu ne putem hazarda să dăm oricui orice tip de activități”, a mai spus primarul.

Cert este că proiectul va fi supus din nou atenției consilierilor locali, iar Robu speră că nu vor fi probleme.



9Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor