Scumpirile în lanţ, sport naţional doar în România

Reactualizat la:
Scumpirile în lanţ, sport naţional doar în România
BUCURESTI – De la producător la consumator se transferă doar creşterile, nu şi scăderile de preţuri. De ce în ţara noastră produsele de bază se scumpesc în ritmuri mult mai alerte decât în alte ţări ale UniuniiEuropene?

Analiştii financiari şi liderii organizaţiilor de afaceri apreciază că principalele cauze constau în lipsa unei concurenţe reale între producători şi în politicile haotice de preţuri practicate şi de furnizori, şi de distribuitori.
De câte ori se scumpesc materiile prime, manopera, utilităţile (gaz, apă, curent electric etc.) sau celelalte elemente din costurile de producţie, sindicatele şi patronatele din aproape toate ramurile industriale anunţă, la unison, creşteri inevitabile ale preţurilor la produsele finite.
Alimentele, îmbrăcămintea, încălţămintea şi celelalte componente cu ponderi mari în coşul de consum zilnic al populaţiei sunt principalele mărfuri la care mecanismele scumpirii se declanşează uşor şi se opresc extrem de greu.
În alte ţări, astfel de şocuri sunt atenuate prin politici prudenţiale, aplicate de fiecare producător în parte, şi chiar prin intervenţii ale statului, în cazurile excepţionale.
Oare la noi nu se poate face nimic, consumatorii trebuie să suporte toate majorările de preţ la mărfuri despre care, poate, nici nu a auzit? Câteva posibile răspunsuri vin de la specialiştii în economie, care spun în esenţă acelaşi lucru: politicile de preţuri sunt, în România, în cele mai multe cazuri, haotice.
Prognozele optimiste ne-au costat cam mult
Directorul general al Centrului Român pentru Modelare Economică (CERME), Cezar Mereuţă, a remarcat că prognozele economice formulate la sfârşitul anului trecut anunţau un “boom” pentru 2007, dar acum suntem nevoiţi să constatăm contrariul.
Aşteptările generate de acele prognoze nu numai că nu s-au adeverit, dar au avut şi unele efecte adverse. “Predictibilitatea evoluţiilor economiei este din ce în ce mai scăzută, şi practic orice întâmplare dintr-un colţ de lume se propagă către toată piaţa globală. La noi, mediul de afaceri e afectat încă de inflaţie, astfel că o scumpire aplicată în orice punct din lanţul tehnologic înseamnă majorare a preţului final.
În plus, când costurile sau taxele scad, producătorii nu operează reduceri de preţuri, dar când costurile cresc, mărfurile finite se scumpesc aproape simultan – ceea ce este, desigur, nesănătos“. Cezar Mereuţă a mai arătat că producătorii îşi fac provizioane de siguranţă pentru a atenua şocurile pieţei, dar acestea au valori relativ mici şi nu fac faţă marilor convulsii globale, cum ar fi scumpirea ţiţeiului.
Consumul excesiv trebuie descurajat
Analistul financiar Matei Păun spune că întreaga planetă a intrat într-un ciclu inflaţionist, dar la noi lucrurile se derulează mai accelerat pentru că avem creşteri economice mari. “Este nevoie de dobânzi mai mari la creditare, pentru că trebuie să descurajăm consumul.
De regulă, producătorii încearcă să paseze consumatorilor cât mai mult din creşterea costurilor proprii; cei care nu au concurenţă reuşesc să transfere integral respectivele majorări, ceilalţi nu pot decât parţial”, conchide Matei Păun.
SURSA : FREE NEWS



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !