Primaria cere peste 8 milioane de euro de la UE pentru modernizarea tramvaielor Armonia

De Roxana Deaconescu
11Comentarii
Primaria cere peste 8 milioane de euro de la UE pentru modernizarea tramvaielor Armonia
Primăria Timișoara depune un proiect pe fonduri europene pentru a recupera o parte din banii folosiți pentru modernizarea tramvaielor vechi ale orașului, cele 30 de garnituri Armonia. Cere de la UE mai bine de jumătate din valoarea contractului pentru reabilitarea tramvaielor, aproape 40,5 milioane de lei, adică 8,7 milioane de euro.

Într-o ședință de consiliu local „de îndată”, care a avut loc marți, 25 septembrie, consilierii locali au fost de acord ca municipalitatea să ceară bani de la UE pentru tramvaiele Armonia. Este vorba despre cele 30 de garnituri modernizate în baza contractului de peste 16 milioane de euro încheiat încă din anul 2014 de primărie.

Primăria Timișoara a semnat încă din 2014 un acord-cadru pe patru ani cu patru contracte subsecvente pentru modernizarea a maximum 30 de tramvaie, cu firmele Astra Vagoane Călători Arad și Electroputere VFU Pașcani, ultima fiind lider de asociere. Reabilitarea unui singur tramvai a costat 2,57 de milioane de lei cu TVA, vorbind de o valoare totală de 77,8 milioane de lei cu TVA.

Contractul încă nu s-a încheiat, așa că municipalitatea poate aplica cu un proiect pe POR – Axa 4, prioritatea de investiții 4e, obiectiv specific 4.1. Una dintre condițiile impuse de UE este ca „proiectul depus spre finanțare să nu fie încheiat sau implementat integral înainte de depunerea cererii de finanțare”. Cererea trebuie depusă până în 9 octombrie, însă era nevoie de acordul aleșilor locali cu solicitarea de finanțare.

„Este vorba despre Axa Retro, pentru proiecte care au fost realizate pe venituri proprii de administrațiile publice locale și noi ne încadrăm aici în mod clar cu proiectul privind reabilitarea tramvaielor. Prin urmare, trebuie să depunem urgent și o HCL, restul documentelor le avem, pentru a accede la fonduri europene. Altfel spus, pentru a ni deconta ce am cheltuit pentru reabilitarea acestor tramvaie. Prin urmare, ni se rambursează ca și cum proiectul ar fi fost făcut din start pe fonduri europene”, a ținut să le explice primarul Nicolae Robu consilierilor locali, în ședința de marți.

Potrivit documentației din hotărârea adoptată marți, ADR Vest a întocmit, la sfârșitul lui 2017, un inventar al potențialelor proiecte alternative derulate de autoritățile publice locale și județene la nivelul Regiunii Vest.

„Printre proiectele care ar putea fi incluse în categoria de proiecte alternative se numără și obiectivul «Servicii de reparații generale cu reconstrucție și modernizare a vagoanelor de tramvai tip GT4»”, scrie în referat.

Valoarea nerambursabilă ar fi de 40,4 milioane de lei cu tot cu TVA din valoarea totală a proiectului de 77,8 milioane de lei, mai scrie în documentație, în timp ce cheltuielile neeligibile (n.r. contribuție proprie a primăriei) sunt în valoare de 36,57 lei cu TVA, iar contribuția proprie a primăriei ar fi de 825.066,67 lei (n.r. cei 2% din valoarea eligibilă).

Faptul că Primăria Timișoara se judecă în instanță cu una dintre firmele care a reabilitat garniturile second-hand ale orașului nu ar fi un impediment, ne asigură primarul. El spune că cele 3,4 milioane de lei cerute în instanță de cei de la Electroputere VFU Pașcani pentru efectuarea unor lucrări suplimentare la 16 tramvaie ar intra la cheltuieli neeligibile.

„Nu avem nicio problemă, 100%. Ceea ce cer ei în plus (n.r. VFU Pașcani) nu au cum să primească, așa a fost contractul. Nouă ni se decontează cât este. Cererea de finanțare poate fi depusă fără niciun fel de problemă. Presupunând că ei ar câștiga în instanță, ar fi o cheltuială neeligibilă. Atâta tot. Noi cerem atât cât permite procedura, rămâne și o cofinanțare din partea noastră, dar e mică”, a explicat Robu.

Reprezentanții firmei din Pașcani au cerut ca banii pentru lucrările făcute în plus să fie achitați sub formă de despăgubiri, în cazul în care contractele subsecvente pentru reabilitarea mijloacelor de transport pe șine vor fi terminate înainte de încheierea procesului. Un prim termen în această cauză a fost în luna mai, iar în 20 septembrie a înregistrat o nouă amânare, cea cu numărul patru. S-a invocat lipsa unui raport de expertiză. O nouă înfățișare ar urma să aibă loc în 11 octombrie.

Dacă pierde procesul, Primăria Timișoara trebuie să plătească puțin peste 750.000 de euro pe lângă contract. Practic, 16 din tramvaiele modernizate ale Timișoarei costă 2,78 milioane de lei/garnitură, cu aproape 50.000 de euro în plus, adică aproape 3 milioane de lei bucata, ceea ce înseamnă peste 600.000 de euro.

Articole pe aceeași temă:

Tion: Amanari peste amanari in procesul primariei cu firmele care reabiliteaza tramvaiele orasului
Încă nu s-a găsit armonia între firmele care reabilitează tramvaiele vechi ale orașului și Primăria Timișoara. Procesul dintre una din societăți și municipalitate a avut deja patru amânări. Dacă pierde, primăria va trebui să achite lucrări suplimentare în afara contractului, pentru 16 vagoane de tip...
foto: Electroputere VFU Pascani/Astra Vagoane Calatori Arad
Lucrările suplimentare făcute la garniturile vechi ale Timișoarei, aflate la reabilitat la firmele Electroputere VFU Pașcani și Astra Vagoane Călători Arad, au fost obligații legale, transmit reprezentanții celor două firme contractate de primărie pentru a moderniza tramvaiele second-hand ale orașul...



11Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor