Presa câştigă audienţă şi în varianta online

Reactualizat la:
presa
presa
BUCUREŞTI – Concurenţa acerbă a publicaţiilor în studiile de audienţă s-a transferat şi în sondajele de trafic ale site-urilor.

În timp ce site-urile publicaţiilor pierd cititori în weekend, portalurile şi platformele sociale au un nivel de trafic constant în decursul săptămânii. În peisajul online, grupurile media din România adună împreună cel mai mare număr de site-uri: aproximativ 39 de platforme virtuale monitorizate de Studiul de Audienţă şi Trafic Internet (SATI). Cele mai vizitate sunt site-urile publicaţiilor sportive „Gazeta Sporturilor” şi „Prosport”.

Cercetarea realizată de Departamentul de Internet al BRAT (Biroul Român de Audit al Tirajelor), ce reuneşte 49 de editori, cinci regii şi 21 de agenţii şi clienţi de publicitate, relevă un comportament interesant al internauţilor din România.

În primul rând, concurenţa din print (studiul SNA) se prelungeşte şi în online. Altfel spus, jucătorii care activează pe tarabe şi la chioşcurile de presă continuă să lupte şi pe internet. Trusturile „Ringier România”, „Caţavencu-Realitatea”, „Intact”, „Ziua” şi „Crucişătorul” sunt câteva din companiile de media care şi-au implicat site-urile în monitorizarea BRAT.

Publicaţiile grupului Ringier conduc atât în presa scrisă, cât şi pe internet. „Libertatea” şi „Evenimentul Zilei” ţin capul de afiş cu 520.000, respectiv 500.000 de internauţi unici, luna septembrie. Acestea sunt urmate, la o diferenţă semnificativă, de ziarul trustului Caţavencu, „Cotidianul” (circa 300.000), „Jurnalul Naţional” al trustului Intact (280.000), „Gândul” (260.000) şi de „Ziua” (240.000).

Săptămânalele, precum „Academia Caţavencu”, au o situaţie specială: site-ul publicaţiei are maximum de cititori unici miercuri şi joi, adică în zilele în care apare pe tarabe. În restul zilelor, numărul internauţilor scade abrupt de la o limită de 6.000 la 1.500 de clienţi unici. În schimb, dintre toate paginile de media înscrise, site-ul hotnews.ro a înregistrat cel mai mare număr de vizitatori unici: 669.000.

Sportul atrage internauţi şi publicitari

În timp ce publicaţiile generaliste nu reuşesc să atragă foarte mulţi utilizatori în timpul weekendului, cele sportive înregistrează un trafic constant. Explicaţia constă în faptul că majoritatea competiţiilor sportive (mai cu seamă fotbalul intern şi cel extern) se desfăşoară în week-end. Sportul, în general, se constituie ca o nişă care atrage foarte mulţi vizitatori pe siteuri.

„Sportul atrage şi în mediul online mulţi vizitatori. Am cumpărat şi vom continua să mai cumpărăm publicitate, în funcţie de brandul promovat, de target şi de tipul campaniei”, spune Gabriel David, new media manager la Media Direction. Variantele online ale „Gazetei Sportului” şi ale „Prosportului” sunt citite de aproape acelaşi număr de internauţi în orice zi a săptămânii, având un reach (numărul maxim de utilizatori unici) de aproximativ 100.000 de utilizatori.

Interesant este faptul că, dacă la nivel de clienţi unici, cele două ziare au aproximativ acelaşi număr de cititori, lucrurile stau diferit la capitolul afişări. În timp ce publicaţia online a trustului Intact are o medie lunară de 650.000 de internauţi unici, Prosport.ro are cu 50.000 mai puţin. Datele se inversează la capitolul afişări pe lună: Gsp.ro înregistrează 19 milioane de afişări pe lună, iar Prosport.ro are un număr aproape dublu. Sportul nu este reprezentat doar de variantele online ale printului.

Site-uri precum mysport.ro, stelisti.ro, campionate.ro sau dinamovişti.ro, toate deţinute de compania românească Unlimited Sport Media, condusă de bloggerul Augustin Roman, completează peisajul sportiv online cu destul de mulţi internauţi.

Brokerii de publicitate sunt slab reprezentaţi

Jucători puternici pe piaţa de publicitate precum ARBOmedia.net, Netbridge Investments (Boom) sau Media Pro Interactiv, cu multe siteuri înscrise în studiul BRAT, nu înregistrează însă un număr foarte mare de vizitatori. Aflat abia pe locul 16 al topului făcut de SATI, www.9am.ro de la Internet Corp are aproximativ 440.000 de cititori, în comparaţie cu portalul IT www.softpedia.com, deţinut de SoftNews Net. De pe harta brokerilor de publicitate lipsesc regiile Splendid Media Interactiv şi Media Cafe.

În schimb, SATI readuce în peisajul publicităţii online, după doi ani, compania Vodanet, care deţine a cincea poziţie cu portalul generalist acasa.ro.

Primele trei poziţii din monitorizarea făcută de SATI, Softpedia (IT), Clubafaceri (afaceri) şi Neogen (generaliste) au peste un milion de vizitatori fiecare. Un „amănunt” interesant în ceea ce le priveşte, dar care merită atenţia publicitarilor şi a web designerilor publicaţiilor este că portalurile generaliste sau platformele sociale sunt vizitate constant, indiferent de ziua săptămânii. Acest fapt ar putea fi un indiciu pentru agenţiile de publicitate care vor să investească în mediul online.

Metodologia riguroasă pe care se bazează SATI poate transforma mediul online din România într-unul credibil, capabil să absoarbă un volum mare de publicitate. „Evoluţia mediului online din ultimii doi,-trei ani a convins tot mai multe branduri că pot beneficia de avantajele unui vehicul media cu grad ridicat de interactivitate. Clienţii noştri, care deja erau prezenţi şi online, practic şi-au dublat bugetele”, afirmă Gabriel David.

»Evoluţia mediului online din ultimii doi-trei ani a convins tot mai multe branduri de avantajele unui vehicul media cu grad ridicat de interactivitate

Gabriel David
new media manager la Media Direction



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !