Premieră la teatru: „Domnișoara Iulia”

De Camelia Busu
Premieră la teatru: „Domnișoara Iulia”
Prima premieră a stagiunii 2018-2019 a Trupei „Iosif Vulcan” se va juca duminică, cu casa închisă.

Prima premieră a Trupei „Iosif Vulcan” a Teatrului „Regina Maria” în stagiunea 2018-2019 va avea loc duminică, 14 octombrie, de la ora 19:00, la Sala Arcadia. Se va juca „Domnișoara Iulia” de August Strindberg, în regia lui Alexandru Weinberger-Bara.

August Strindberg, considerat un maestru al culturii moderne timpurii pentru opera sa provocatoare, a scris drama într-un singur act „Domnișoara Iulia” la sfârșitul secolului al XIX-lea. Piesa a stârnit numeroase controverse, subiectul fiind legat de legătura amoroasă dintre o domnișoară din înalta societate și servitorul ambițios al tatălui ei.

Directorul artistic al Trupei „Iosif Vulcan”, Andrian Locovei, spune că este un proiect în care crede foarte mult. „Tânărul regizor Alexandru Weinberger-Bara este orădean, mama lui – scenografa Vioara Bara – a slujit acest teatru practic de când a terminat facultatea. Este foarte important să avem grijă de oamenii care sunt orădeni, care termină facultăţile de gen şi se întorc. E important să le dăm o mână de ajutor”.

O muncă colectivă artistică

Alexandru Weinberger-Bara montează pentru prima dată un spectacol în România. A absolvit Max Reinhardt Seminar, şcoala de Dramă a Universităţii de Muzică şi Arte Performative din Viena, unde a creat spectacole atât în cadrul facultății, cât și pe scenele teatrelor, dintre care cea mai important colaborare de până acum este cu Volkstheater, al doilea cel mai mare teatru din capitala Austriei.

La spectacolul „Domnișoara Iulia” s-a lucrat timp de opt săptămâni, ceea ce este un miracol într-un teatru, spune regizorul, mai ales când sunt doar trei personaje, majoritatea teatrelor terminând un spectacol în doar patru săptămâni. Este nevoie de timp să interiorizezi sentimentele, să le regândeşti, la un spectacol în care trei oameni duc în spate totul pe scenă.

„Textul spectacolului este unul extrem de bun, care ar trebui jucat mai des, şi în general textele lui Strindberg atacă probleme care şi în ziua de astăzi ne privesc foarte mult, cum ar fi: ieşirea din stereotipuri, eliberarea de normele sociale, de presiunea de grup, din jurul părinţilor, din jurul religiei, şi asta îl face să fie un text universal. Şi mai adaugă şi latura umană care conține iubirea, sexualitatea, dominaţia, supunerea, care intră în relaţiile dintre oameni. Teatrul mi se pare cel mai potrivit mod de a reda transformările personajelor live, pe scenă, pe parcursul unei ore şi jumătate, lucru pe care filmul şi alte medii nu le pot reda aşa”, spune Alexandru Weinberger-Bara.

Regizorul a ţinut să sublinieze faptul că un spectacol de teatru este o muncă colectivă artistică. Actorii practic servesc produsul finit, dar la un specatcol intră nu doar munca echipei artistice, intră şi atelierele de croitorie, de tâmplărie, o armată de oameni care stau în spatele unei producţii.

„Este un semn de respect să îi apreciem şi pomenim pe cei care sunt în spatele scenei. Până la urmă, este un privilegiu ce facem noi aici. Noi ne permitem să ne jucăm pe scenă pe banii statului. O producţie nu costă puţin, şi asta cred că trebuie valorificat”, adaugă regizorul.

Scenografa Vioara Bara mărturiseşte că şi-a încurajat fiul atunci când i-a spus că vrea să devină regizor. „Scenograful şi regizorul sunt în slujba actorilor în momentul când faci un spectacol, dar «dirijorul» până la urmă rămâne regizorul. Scenograful este obligat să vină cu atâtea variante până reuşeşte să-l mulţumească. Există o comunicare bună între noi, chiar dacă mai sunt şi contradicţii. Dar până la urmă din contradicţii se naşte ideea. Mă bucur că am ajuns să fac un spectacol cu fiul meu”.

Vioara Bara spune că a încercat să se plieze cu scenografia găsind o metaforă care să se muleze pe concept. A încercat să reflecte zbuciumul dintre personaje şi dorinţa de schimbare într-un sistem, lucru care este normal într-o evoluţie a societăţii.

Nimic la întâmplare

Din distribuția spectacolului fac parte actorii Anda Tămășanu (Iulia), Sorin Ionescu (Jean) și Lucia Rogoz (Kristin), cărora li se alătură câțiva colaboratori: Raluca Georgiana Costa, Anda Patricia Uivaroși, Șerban Ionuț și Nadina Urs.

Anda Tămăşanu este bucuroasă că echipa este foarte închegată, lucru important într-un asemenea spectacol. La un astfel de personaj, comoditatea în scenă trebuie neapărat găsită. Rolul ei are foarte multe treceri şi transformări într-un timp foarte scurt.

„Nu cred că am avut până acum un rol aşa de solicitant. Dar totul vine într-un amalgam logic şi firesc, nimic nu este lăsat la întâmplare, şi asta mă bucură foarte mult, asta datorită colaborării foarte bune cu colegii mei, cu regizorul şi cu scenograful spectacolului”.

La rândul său, Sorin Ionescu punctează faptul că nu este un spectacol făcut la prima mână, aşa cum din păcate se fac multe spectacole în ziua de azi, în secolul vitezei. Este un spectacol îndelung gândit şi care doreşte să-i transmită emoţie spectatorului.

Actriţa Lucia Rogoz îl cunoaşte pe regizor de foarte mult timp. A fost curioasă de metoda lui de lucru, de ideile pe care le are.

„Îl felicit. E foarte activ şi prezent la repetiţii. Ceea ce am constatat plăcut a fost că nicio virgulă, niciun punct nu a fost lăsat la voia întâmplării. A fost totul justificat pe logică, pe argumente, totul s-a disecat, s-a concretizat, şi noi le-am înmagazinat. A fost exact ceea ce am învăţat eu că trebuie să se întâmple pe scenă”.

Duminică, premiera se va juca cu casa închisă. Următoarele reprezentații vor avea loc în 18 octombrie, 10, 29 noiembrie și 9 decembrie, de la ora 19:00, la Sala Arcadia.

Echipa artistică a spectacolului



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !