Parazitul de la serviciu

1Comentariu
Parazitul de la serviciu
Se bate cu pumnul in piept, isi asuma realizari pentru care nu a muncit, vorbeste tare si mult… L-ai recunoscut? E colegul tau, angajatul-parazit.

Angajatorii nu-l doresc in companiile lor. Colegii nu-l plac, dar el exista in toate firmele. De regula, reuseste sa urce in cariera rapid, si atunci pe spinarea altora. Se asociaza cu persoanele de pe urma carora ar putea profita, ii denigreaza si ii trateaza cu superioritate pe cei „inferiori”.
„Arogant si plin de importanta, va exagera mereu realizarile, asumandu-si fara jena meritele si reusitele celorlalti colegi. De cele mai multe ori, prefera sa-i umileasca pe membrii echipei, mai ales pe cei mai tacuti, care-si vad linistiti de treaba”, creioneaza Daniel Bichis, specialist in inteligenta emotionala, portretul angajatului-parazit.
In cazul in care este contrazis, completeaza specialistul, el devine agresiv verbal si tinde sa minta, sa deformeze realitatea. Joaca rolul de catelus fidel al sefului, sustinandu-i orice idee, chiar daca in realitate nu e de acord cu ea si nu se va implica in proiect. Practic, se ghideaza dupa principiul „zic ca tine, fac ca mine”. Avanseaza rapid in cariera, prin tehnica bataii cu pumnul in piept.
Ce e de facut?
Daca ai un astfel de coleg, este foarte important sa te autoanalizezi. Poate chiar tu permiti comportamentul „parazitului”. Este exact ca in natura: parazitii isi cauta gazdele adecvate, care sa le permita sa creasca si sa evolueze profesional.
„Legea contrastului il avantajeaza pe „parazit”, nu pe angajatul competent si modest, care asteapta ca altii sa-si dea deama de valoarea lui. „Parazitul” iese in evidenta si doboara angajatul linistit prin atitudinea impulsiva pe care o afiseaza”, explica Alina Oancea, trainer al companiei de recrutare Skill Team, specialist in psihologie organizationala.
In aceasta situatie, pare tare greu sa te faci vizibil. Momentele favorabile, spun specialistii, sunt cele in care se afla multi colegi in preajma.
„Sedintele sunt bune prilejuri de a demonstra si a prezenta ce ai realizat, daca ti-ai atins obiectivele”, sustine Alina Oancea.
O alta abordare, propusa de business-coach-ul Mihai Stanescu, se refera la confruntarea cu parazitul, fata-n fata, ori de cate ori ai ocazia. „Strategiile de confruntare pot fi foarte variate, incepand de la actiuni de comunicare in forta si terminand cu glume bine tintite”, adauga el.
Sa te plangi sefului?
In mod normal, orice sef ar trebui sa observe ca are in echipa sa un astfel de angajat si sa ia atitudine fara sa fie tras de maneca. Daca superiorul nu a vazut acest lucru, iar pe tine te deranjeaza din ce in ce mai tare, poti sa semnalezi problema.
Atentie insa la felul in care vorbesti! In fond, nu vrei ca mesajul transmis sa-ti deterioreze relatia cu seful. Cel mai indicat ar fi sa-i semnalizezi exact ce anume te deranjeaza si care ar fi, in opinia ta, cele mai bune solutii.
RECOMANDARI
Invata sa-ti infrunti colegul prefacut
> Mentine contactul vizual pe tot parcursul discutiei;
> Vorbeste de la acelasi nivel cu el;
> Pastreaza un ton neutru, care poate deveni prietenos daca ajungi la o intelegere;
> Evita politeturile si fii direct;
> Solicita parerea celorlalti colegi atunci cand iti spui punctul de vedere si lansezi propuneri.
Sursa: EVZ



1Comentariu

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor