La Urgențele Spitalului Județean Timișoara este aglomerație și un volum mare de muncă în permanență. Vin aproximativ 200 de pacienți pe zi și mulți au nevoie de asistență medicală imediată, iar comportamentul doctorilor, dar și al pacienților, trebuie să fie unul exemplar.
„Pacienți nemulțumiți au fost întotdeauna. Adevărul este undeva la mijloc și până la urmă ține, eu cred, de așteptările pe care pacienții le au de la personalul medical în general, de la doctori, asistenți, infirmiere, brancadieri, paramedici. Fiecare individ în parte care lucrează în departament este oglinda departamentului. Pe de-o parte este vorba de așteptările pacienților față de noi și pe de altă parte de așteptările noastre față de modul de a se comporta al celor care vin până la urmă să ne solicite ajutorul”, a spus Mihai Grecu.
Șeful UPU de la Spitalul Județean Timișoara crede că relația doctor-pacient trebuie să fie una în care respectul să vină din ambele părți.
„Eu cred că este vorba despre abilitățile noastre de a comunica și despre faptul că în șase ani de facultate nu înveți structurat despre felul în care trebuie să comunici. Și mai e o mare problemă – partea de educație medicală în rândul pacienților – lucrurile trebuie să vină din ambele părți și să se întâlnească la mijloc. Dacă am un accident cu mașina eu știu care sunt îndatoririle mele față de poliție și față de asigurător, nu același lucru se întâmplă cu relația dintre sistemul de sănătate și populația pe care o deservește. Întotdeauna am spus că noi, ca parte a unui sistem de urgență, suntem permanent la dispoziția, dar nu și la cheremul celor care ni se adresează. Așteptările nerealiste și de o parte și de cealaltă sunt cele care până la urmă generează astfel de situații. Discutăm despre ceea ce se întâmplă în general, nu despre situațiile particulare, despre reaua voință evidentă sau despre lipsa celor șapte ani de acasă, indiferent de care parte a ușii sistemului medical te afli”, a spus Grecu.
În Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Județean Timișoara au avut loc cursuri de formare pe partea de comunicare, la care au participat mai mulți doctori și asistenți, au fost cursuri de formare care au abordat și această problemă a comunicării, a felului în care ești capabil să transmiți informația, a nivelului, discursului tău ca medic față de pacient și aparținător.
„Motivația financiară a personalului are un rol important în a te degreva măcar de problemele curente și a limpezimii cu care vii la serviciu. Din păcate, nu poți să stabilești sau să impui bunul simț prin reguli administrative. E important să ai o atmosferă corectă în organizație, e important ca doctorul să înțeleagă că motivul pentru care vine el la lucru este pacientul. Eu cred că și lucrurile acestea viitorii doctori trebuie să le afle cât mai repede, de pe băncile facultății. Noi le spunem colegilor noștri mai tineri, medicii rezidenți, despre partea asta de atitudine față de pacient. Sigur că atitudinea nu vine să înlocuiască, ci doar să completeze competența medicală. Mie mi se pare normal când te duci la pacient să-i spui „Bună ziua, sunt doctorul Grecu”. Respectul începe cu lucruri simple, nu cu limbaj specializat. Trebuie să te identifici cu bolnavul, să-i oferi omului o proiecție asupra a ceea ce urmează să i se întâmple, nu trebuie să pornești de la premisa că o dată intrat în departamentul de urgență pacientul își pune viața în mâinile tale. Nu numai manevrele care au un grad mai mare de risc trebuie să aibă acceptul pacientului, ci și cele mai simple. Trebuie să-i spui – o să vă iau sânge, majoritatea știu că sângele nu se ia wireless”, a spus Grecu.
Articole pe aceeași temă:
Pacientii vor respect! Doctor din Timisoara: Omul vine nemultumit, are impresia ca va fi tratat rau
Citiți principiile noastre de moderare aici!