Persoanele care au făcut parte din sau încă erau la conducerea companiei în momentul perchezițiilor au constituit un grup infracțional organizat „având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul SC REMAT SA CĂLĂRAȘI a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate”, spun procurorii DIICOT.
În spatele manevrei au stat cei din conducerea CFR Marfă și ai SC REMAT SA Călărași. Deși oferta inițială publicată la Bursa de Mărfuri prevedea o cantitate generică de 49.000 de tone de fier vechi, contractul semnat a menționat cantitatea de 2450 de vagoane destinate casării.
„Prin nota de fundamentare a HG nr.659/2016, prin care era aprobat bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2016 al S.N.T.F.M. CFR MARFĂ S.A, era prevăzut și prețul care se anticipa a fi încasat în urma scoaterii la licitație a celor 2450 de vagoane. Și în acest caz, s-a constatat că reprezentanții S.N.T.F.M. CFR MARFĂ S.A au avansat însă un preț de vânzare calculat pentru deșeurile de fier vechi, cu omiterea faptului că deșeurile provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), având o valoare de piață superioară. De asemenea, în aceeași notă de fundamentare a HG nr.659/2016 se prevedea că pentru a mări șansele de valorificare, vagoanele aprobate la casare vor fi scoase la licitație pe loturi mai mici care să permită participarea la licitație a unui număr mai mare de potențiali clienți. Cu toate acestea, în baza înțelegerii prealabile dintre reprezentanții S.N.T.F.M. CFR MARFĂ S.A și cei ai SC REMAT SA CĂLĂRAȘI, oferta de vânzare inițiată de S.N.T.F.M. CFR MARFĂ S.A pe Bursa de Mărfuri a vizat întreaga cantitate de 2450 de vagoane, lucru care a făcut ca singurul ofertant pentru achiziția întregii cantități să fie SC REMAT SA CĂLĂRAȘI”, transmit procurorii DIICOT.
Managerii CFR au „gestionat” profesionist manevra
Grupul infracțional era organizat pe trei paliere. Pe primul se aflau gulerele albe din CFR Marfă, Crăciun Mihuţ Constantin, director general, Ciobanu Daniel, director operațiuni dezvoltare, Bărculeţ Pavel, director departament vânzări – trafic, Tudor Eugen, director economic – financiar, Alupoaie-Dragoescu, Constantin-Nicolae, director trafic, Enache Florin-Claudiu, director vagoane, Niculescu George, şef al serviciului exploatare vagoane. Ei sunt cei care, spun procurorii, au inițiat vânzarea vagoanelor la prețuri subevaluate.
Mai mult, directorii au dat ordine filialelor din teritoriu să omită să treacă în documente cantitățile de fier și de oțel. Al doilea palier al grupului era format din funcționari ai sucursalelor CFR Marfă din Timișoara, Brașov, Iași, Galați, Craiova, Cluj, Constanța. Funcționarii din teritoriu au dispus întocmirea documentației de casare, prin omiterea consemnării cantităților de oțel și fier greu, obținute din tăierea vagoanelor.
„În vederea punerii în aplicare a contractului de vânzare cumpărare, prin decizia inculpatului Mașcovescu Mircea, s-au constituit la nivelul Centrului Zonal Marfă Timișoara cinci comisii de casare, pentru tăierea a 411 vagoane aflate în gestiunea acestei sucursale. În urma constituiri celor cinci comisii de cazare de la nivelul Centrului Zonal Marfă Timișoara, membrii desemnați ai comisiilor au procedat la casarea vagoanelor, omițând să menționeze în procesele verbale cantitățile de deșeuri de oțel și de fier greu rezultate în urma casărilor”, explică procurorii.
Unii dintre angajații sucursalelor au refuzat să intre în comisiile de casare pentru că și-au dat seama că vânzarea în acele condiții era ilegală. Ar fi trebuit să completeze acte în fals pentru a facilita activitatea infracțională și au refuzat. În acel moment cei din conducerea filialelor au exercitat presiuni asupra lor și i-au amenințat că îi vor da afară. O parte dintre cei vizați și-au reconsiderat poziția inițială.
Al treilea palier infracțional, spun procurorii, era format din reprezentanți ai SC REMAT Călărași SA, beneficiara contractului. Actele au fost semnate de directorul general Ion Găbreanu, dar și de responsabilul de contract Stănel Rădulescu. Conform protocolului de lucru inclus în contract cei de la REMAT și-au desemnat câte un reprezentant la nivelul fiecărei comisii de casare din filialele CFR Marfă. Aceștia au întocmit împreună cu reprezentanții comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de tăiere, note de cântar etc, documente în care, cu știință, s-a omis menționarea cantităților de deșeuri de oțel și de fier greu. Chiar și acești angajați ai SC REMAT Călărași SA au pus presiuni pe membrii comisiilor, angajați ai CFR Marfă. I-au amenințat pe aceștia că vor interveni pe lângă directori să îi concedieze în cazul în care nu respectă planul.
„Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de 35.002,12 tone de oțel și 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fier vechi. Prejudiciul cauzat S.N.T.F.M. «CFR MARFĂ» S.A prin activitatea infracțională se ridică la valoarea de 6.313.748,52 euro”, spun procurorii DIICOT.
O parte din conducerea CFR Marfă a fost arestată
În noaptea de joi spre vineri judecătorii timișoreni au luat o decizie în cazul celor 19 persoane prezentate de procurori cu propunere de arestare preventivă. Ei au decis să îl aresteze pentru 30 de zile pe fostul director general Mihuț Constantin Crăciun, directorul financiar Pavel Bărculeț, directorul de operațiuni de dezvoltare Daniel Ciobanu și pe directorul de vagoane Enache Florin-Claudiu. Mașcovescu Mircea Ion, Mutașcu Mihai, Corodan Gelu-Ioan, Niculescu George, Rădulescu Stănel și Luca Ovidiu-Dumitru au primit arest la domiciliu, iar celelalte persoane sunt cercetate în stare de libertate. Hotărârea nu este definitivă și poate fi contestată la Curtea de Apel Timișoara.
Articole pe aceeași temă:
Fostul director general al CFR Marfa retinut alaturi de 20 de persoane, in dosarul vagoanelor casate
Perchezitii la Timisoara, dupa ce angajatii CFR Marfa au vandut vagoane din otel la fier vechi
Citiți principiile noastre de moderare aici!