NASA confirmă existenţa materiei negre

NASA a elucidat, în urmă cu câteva zile, misterul organizării Universului, confirmând existenţa materiei negre.

E vorba de nişte particule de origine necunoscută, care nu au putut fi observate pentru că nici nu emit şi nici nu reflectă lumină. Misterioasa substanţă constituie aproximativ 25% din masa totală a Universului. Cu ajutorul telescopului cu raze X Chandra, cercetătorii americani au adus probe incontestabile că materia neagră există, dupa ce au studiat o coliziune gigantică între două grupuri de galaxii, scrie “Le Figaro”.

Această materie neagră, doar intuită timp de trei decenii, este, împreună cu o alta necunoscută a spaţiului – energia neagră, cea care se pare că susţine expansiunea continuă a Universului – principalul element al Universului. Până în prezent, astronomii nu au putut demonstra teoria din anii ’70 a lui Fritz Zwicky şi au convenit că cea mai mare parte din masa unei galaxii este formată din masele stelelor componente. Materiile spaţiale cunoscute până acum – protonii şi neutronii – reprezintă însă doar 5% din masa în continuă expansiune a Universului. Pe masură ce studiile au avansat, au apărut tot mai multe dovezi că există o forţă suplimentară care face stelele să se rotească în jurul centrului unei galaxii, respectiv că acestea se rotesc mult prea repede dacă s-ar ţine cont numai de masa vizibila.

Stelele care formează galaxiile se rotesc extrem de repede şi în mod logic ar trebui să ia distanţă unele faţă de celelalte în cazul în care nu ar fi ţinute la un loc de forţa gravitaţională a unui material nevăzut, spunea Zwicky. Observând deformarea luminii emise de galaxiile situate în spatele grupului de galaxii studiate, cercetătorii de la NASA au putut constata că cea mai mare parte a masei grupului de galaxii se situează în faţa undei de şoc provocate de coliziunea dintre cele două. Astronomii francezi au confirmat la rândul lor teoria, apreciind că “distribuţia masei obişnuite (protoni şi neutroni) este clar descentrată în raport cu distribuţia masei totale. Acest dezacord nu se poate rezolva printr-o modificare a legii gravitaţiei, altfel spus, materia neagră chiar exista”.