Meciurile naţionalei se licitează confuz

Reactualizat la:
Meciurile naţionalei se licitează confuz
BUCUREŞTI - FRF a introdus un factor discutabil în lupta pentru cumpărarea drepturilor tv: audienţa ştirilor sportive.

Cererea de ofertă a Federaţiei Române de Fotbal (FRF) pentru achiziţionarea drepturilor de difuzare tv a meciurilor disputate de echipele naţionale pentru următorii doi ani are unele puncte confuze. Reprezentantul FRF, Sport Evolution Group, susţine că cererea a fost întocmită fără parti-pris-uri şi dezminte speculaţiile că Pro TV ar putea fi favorizat.

Unul dintre criteriile inserate în cererea de ofertă, pe baza căruia se va face departajarea posturilor tv concurente, se referă la audienţa medie generală a televiziunilor şi la audienţa medie a ştirilor sportive. În document nu se specifică exact care este perioada vizată. Se precizează doar „audienţa medie/an”. Care an? Anul în curs, anul trecut?

Roberto Verdeş, unul dintre acţionarii companiei Sport Evolution Group, firmă ce reprezintă interesele de marketing ale FRF şi organizatorul licitaţiei, declară că principalul criteriu de stabilire a câştigătorului va fi oferta financiară depusă pentru cele două pachete de programe scoase la vânzare. Criteriul legat de audienţă este unul secundar.

„Oricum, nu vom încredinţa drepturile tv unei televiziuni cu audienţă mică, indiferent de câţi bani ne va oferi”, subliniază Verdeş. El spune că audienţa raportată de televiziuni va putea acoperi „nouă sau zece luni” din acest an. Verdeş susţine că decizia de a introduce în criteriile de departajare şi „audienţa medie a ştirilor sportive” a fost luată ca urmare a consultării cu alte societăţi care organizează licitaţii asemănătoare. Verdeş a dat exemplul firmei Team, care organizează Champions League. În fapt, criteriile legate de audienţă au fost introduse pentru ca meciurile să aibă o vizibilitate cât mai mare.

Televiziunile nu ştiu câte meciuri cumpără

Până la această oră sunt interesate de aceste drepturi şase televiziuni: TVR, Pro TV, Antena 1, Kanal D, Realitatea TV şi Telesport. Din start, Pro TV pare să fie favoritul, atât prin audienţa medie generală, cât şi prin audienţa ştirilor sportive. Dacă ar fi să judecăm numai după luna septembrie, ierarhia ratingurilor pe ştirile sportive din prime time, la nivel naţional, este: Pro TV cu 5,6% (1,08 milioane de telespectori pe minut), TVR1 cu 4,6% (879 de mii) şi Antena 1 cu 3% (578 de mii).

Realitatea TV, cu 1,1% rating la ştirile sportive în prime time, Telesport şi Kanal D par ieşite defintiv din cursă. Horaţiu Nicolau, directorul general al postului Telesport, consideră că această cerere de ofertă este „făcută clar pentru Pro TV” şi îşi exprimă nedumerirea pentru introducerea criteriilor legate de audienţa ştirilor de sport.

„Nicăieri în lume nu există o diferenţiere între televiziuni în ceea ce priveşte audienţa ştirilor de sport”, declară Nicolau. De asemenea, el indică faptul că în cererea de ofertă nu sunt specificate numărul de partide oficiale pe care televiziunile le vor cumpăra. „Eu nu ştiu ce cumpăr!”, se amuză Horaţiu Nicolau.

În documentul FRF sunt anunţate la vânzare două pachete de drepturi tv. Primul, conţine meciurile oficiale ale echipei naţionale de fotbal – seniori, meciurile oficiale de futsal – seniori şi meciuri oficiale ale echipei feminine. Al doilea, cuprinde dreptul de a transmite înregistrat meciul naţionalei de seniori şi, în direct, meciurile echipelor de sub 21, respectiv, sub 18 ani. O televiziune poate cumpăra cele două pachete sau unul singur.

Acoperirea naţională te califică în „finala” pentru naţională

Roberto Verdeş precizează că televiziunile interesate trebuie să-şi calculeze singure câte meciuri oficiale va disputa echipa naţională de seniori (în preliminariile Campionatului Mondial din 2010) şi, de asemenea, să urmărească şi calendarul naţionalei feminine şi de futsal. Cu alte cuvinte, vânzătorul „se spală pe mâini” şi-l pune pe cumpărător să numere partidele.

În cererea de ofertă se specifică doar meciurile oficiale ale naţionalei de seniori. Dar ce se va întâmpla cu cele amicale? Verdeş răspunde: „Aceste meciuri vor fi negociate cu fiecare televiziune în parte.” În concluzie, Verdeş dezminte speculaţiile privind o posibilă favorizare a postului Pro TV şi spune că „nu există parti-pris-uri în această afacere”. El este sigur că nu vor exista contestaţii din partea televiziunilor pierzătoare.

Pe lângă criteriile de audienţă, FRF a stabilit şi o condiţie de eligibilitate: acoperire naţională de minimum 70%. Potrivit informaţiilor „Adevărul”, sunt eligibile TVR, Pro TV, Antena 1 şi Realitatea TV (cu o acoperire de 80%). Kanal D şi Telesport au o acoperire de sub 65%.

Până acum, drepturile tv pentru meciurile naţionalelor de seniori şi tineret au fost deţinute de televiziunea publică. Dacă TVR va pierde aceste drepturi va suferi cea de-a doua lovitură de imagine în acest an, după ce a fost deposedată de drepturile tv pentru Liga I (opţiunea I şi IV), în favoarea lui Kanal D. De precizat este faptul că TVR are drepturile pentru transmiterea partidelor pe care tricolorii le vor disputa în turneul final al Campionatului European din 2008.

După ce FRF va anunţa câştigătorii/câştigătorul, va trece la negocieri şi va parafa contractul pentru următorii doi ani.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !


Regulament de plasare a anunturilor