Cum s-a ajuns în situația asta? Potrivit reglementărilor europene, proiectele depuse în programul financiar 2007-2013 și care sunt finanțate din fonduri europene trebuiau finalizate până la 31 decembrie 2015. Orice lucrare rămasă după această dată nu mai poate fi decontată la UE, ci doar din bugetul local. Mai grav, dacă se depășește și termenul de 30 iunie 2016, proiectele devin în totalitate neeligibile, asta înseamnă că și banii primiți deja de la UE trebuie rambursați.
Timișoara are mai multe proiecte ce trebuiau realizate din fonduri europene, dar care nu au fost finalizate până la finele anului trecut. Printre acestea și cel de trafic management, care cuprinde modernizarea şi extinderea sistemului de semaforizare pentru 134 intersecţii (extindere în 44 de intersecţii), dotarea intersecţiilor cu 230 de echipamente de supraveghere (camere video), instalarea de radare de viteză şi radare de informare, pentru atenţionarea şoferilor care depăşesc viteza legală, instalarea unor sisteme de detecţie a trecerii pe culoarea roşie a semaforului, crearea unui centru de comandă şi control pentru coordonarea activităţilor de management al traficului şi supraveghere video etc.
Proiectul are o istorie zbuciumată care se întinde pe o durată de mai mulți ani. Astfel, în 4 octombrie 2013, anunțul de licitație a fost publicat pe SEAP, data deschiderii ofertelor fiind 5 decembrie 2013. Însă, potrivit reprezentanților Primăriei Timișoara, datorită mai multor contestații, s-a decis ca data deschiderii ofertelor să fie amânată pentru 17 iulie 2014. Au fost depuse 4 oferte în acest interval, însă abia pe 9 ianuarie 2015 a fost declarat un câștigător. Acesta era asociația formată din Swarco Traffic România, Avitech.Co și Swarco Mizar SPA, care a venit cu o ofertă de aproximativ 25 de milioane de lei, adică circa 5,5 milioane de euro, cu tot cu TVA. Pe 19 ianuarie 2015, Grupul UTI, controlat de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu, contestă rezultatul licitației. O zi mai târziu, fără să menționeze numeroasele și lungile amânări, primarul Nicolae Robu anunță că va face plângere penală împotriva firmei care a contestat licitația, în opinia lui acesta fiind un act de sabotaj al unui proiect pe fonduri europene. Primarul era, evident, conștient în acel moment că orice amânare poate duce la neimplementarea acestui proiect și, implicit, pierderea banilor europeni.
„Pregătim o plângere penală pentru obstrucţionarea proiectelor Timişoarei şi încă o dată îmi exprim speranţa că şi instituţiile specializate ale statului vor acorda atenţie licitaţiilor, pentru că din păcate poziţia unor ofertanţi, pe parcursul licitaţiilor, nu are nimic în comun cu participarea la o competiţie în mod onest (…) Noi acum trebuie să multiplicăm 20.000 de pagini, că atât este documentaţia licitaţiei, să trimitem tot acest volum la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor şi, desigur, să aşteptăm ca CNSC să se pronunţe”, spunea Robu, în ianurie 2015.
Interesant este că CNSC a admis contestația UTI și a dispus anularea licitației. În disperare de cauză, municipalitatea a contestat decizia CNSC la Curtea de Apel Timișoara, care, în aprilie 2015 a dat dreptate Primăriei Timișoara. Astfel, proiectul pe fonduri europene a putut fi demarat cu doar 8 luni înainte de termenul limită.
Evident, lucrările nu s-au finalizat la 31 decembrie 2015. De altfel, abia de curând șoferii timișoreni au putut vedea multitudinea de semafoare care au apărut în mai toate intersecțiile mari din oraș. Acest lucru l-a realizat și Primăria Timișoara, iar, în decembrie, conducerea instituției a cerut consilierilor locali să aprobe acoperirea banilor ce nu mai puteau fi decontați la UE. Valoarea estimată a lucrărilor rămase de efectuat în 2016: 3.996.000 de lei.
Iată, însă, că nici această sumă nu este de ajuns. Acum, când termenul de 30 iunie este deja foarte aproape, conducerea Primăriei Timișoara cere, din nou, acoperirea lucrărilor neeligibile din acest proiect cu bani din bugetul local. Potrivit unui proiect de hotărâre publicat pe site-ul Primăriei Timișoara, noua valoare estimată a lucrărilor rămase de efectuat și care nu pot fi decontate de către UE este de 9.960.000 de lei. Deci cu exact 6 milioane de lei mai mult și aproape jumătate din valoarea totală a proiectului, fără TVA. Asta deși primarul Nicolae Robu susținea că 85 la sută dintre lucrările la acest proiect au fost efectuate până la termenul de 31 decembrie 2015.
Rămâne de văzut dacă acest proiect va fi finalizat până în 30 iunie, sau dacă municipalitatea va trebui să acopere întregul cost al acestuia.
Alte articole pe aceeași temă:
Adio trafic management in Timisoara? Plangere penala in urma licitatiei pentru acest proiect
Unda verde la semafoarele din Timisoara. Proiectul privind managementul traficului poate incepe!
Citiți principiile noastre de moderare aici!