Grasimi, glucide, proteine, fibre, in cateva cuvinte!

De Lavinia Bratu Ceuță
Grasimi, glucide, proteine, fibre, in cateva cuvinte!
Corpurile noastre sunt alcătuite ”din ceea ce mâncăm”, aceasta presupune că dieta “alimentează” corpurile, fiind și ”cheia” prin care ne protejăm împotriva bolilor, menținând o greutate sănătoasă și o stare de bine, în general. Cu toate acestea, realizarea unui regim alimentar sănătos, echilibrat poate fi greu de obținut pentru mulți dintre noi. Îmi propun ca până la sfârșitul acestui articol să știți ce alimente să puneți pe farfurie și de ce, astfel încât să puteți face modificările necesare pentru a vă simți minunat.

Corpurile noastre necesită o combinație de grăsimi, proteine și carbohidrați pentru a putea funcționa corect, specificul și combinația acestor compuși tocmai face diferența!

Grăsimile, esențiale sănătății!

Grăsimile au adesea ”o reputație proastă”, dar, de fapt, unele grăsimi sunt “esențiale” pentru sănătatea și starea de bine. Există două grăsimi care sunt menționate ca fiind esențiale, deoarece acestea nu pot fi produse de organism, ceea ce înseamnă că includerea lor în dieta este critică. Aceste grăsimi esențiale sunt omega 3 și omega 6, adesea găsite în semințe și uleiurile acestora. Ele sunt esențiale în sprijinirea multor funcții ale corpului, inclusiv sistemul nervos, sistemul imunitar, sistemul cardiovascular. Tot ele asigură pielii un aspect sănătos și o cogniție optimă creierului. Aceste grăsimi bune sunt ușor distruse în alimente, în special prin încălzirea sau expunerea lor la oxigen. Este foarte important să avem în fiecare zi o sursă de aceste grăsimi proaspete, crude, pentru a putea fi transformate în organism în acele grăsimi esențiale bunei stări de sănătate.

Proteina, cărămida de structura a corpurilor noastre!

Proteina este vitală pentru creșterea și repararea tuturor proceselor celulare din organism. Atât calitatea cât și cantitatea de proteine pe care le consumă sunt la fel de importante. Se recomandă ca aproximativ 15% (și nu mai mult de 20%) din aportul total de calorii ar trebui să provină din proteină, mai precis, în jur de 40 de grame pe zi . Unele dintre cele mai bune surse de proteine de calitate includ alimente cum ar fi: ouă, quinoa , soia , carne, pește, semințe de cânepă și de chia, fasole și linte. În timp ce una dintre cele mai bune surse de proteine a fost mult timp recomandată ca fiind cea din carne, acum aportul din această sursă este indicat a fi doar de două-trei ori pe săptămână. Acest lucru nu este un motiv de îngrijorare, avem multe “semințe magice”, alimente cum ar fi: nucile, semințele de cânepă și chia, fasolea, mazărea, năut, linte, broccoli care asigură un bun nivel de proteine și acționeză ca o alternativă potrivită pentru mulți vegani și vegetarieni, cât și pentru cei care urmează sfaturile nutriției actuale, ca și știință (cu foarte puțină proteină animală, doare pește și.. cam atât!).

Carbohidrații, ”dulcele din viața noastră!”

Carbohidrații reprezintă combustibilul principal al organismului. Mâncând carbohidrați cu eliberare lentă de energie, cum ar fi cereale integrale, legume și fructe proaspete, ajutăm la echilibrarea zahărului din sânge, asigurând și un nivel de energie susținută. În plus, ele sunt, de asemenea, ”ambalate” cu vitamine și minerale, de multe ori acestea lipsind de la carbohidrații cu eliberare rapidă a zahărului în sânge, cum ar fi pâinea albă, zahărul din prăjituri sau dulciuri, patiserie, etc. Carbohidrații cu eliberare lentă de energie ar trebui să constituie aproximativ două treimi din ceea ce mâncăm, sau în jur de 65% din aportul total de calorii. Să învățăm să-i alegem pe cei buni!

Fibrele alimentare, super necesare!

Aportul ideal de fibre nu este mai mic de 35 de grame pe zi. Este ușor a obține această cantitate de fibre prin consumul de cereale integrale, legume, fructe, nuci, semințe, linte și fasole, ca o bază a nutriției de zi cu zi. Fibrele ajută corpul să absoarbă apa în tubul digestiv ceea ce face conținutul alimentelor voluminos și mai ușor de tranzitat tubul digestiv. Fructele și fibrele vegetale în mod specific ajută la încetinirea pătrunderii zahărului în sânge, contribuind la menținerea unui nivel bun de energie pe o perioadă mai lungă de timp. Fibra din cereale este deosebit de bună pentru prevenirea constipație și putrefacției alimentelor, acestea fiind cauzele ce stau la baza multor afecțiuni digestive.

În concluzie…

Este important, pentru a obține un bun echilibru al tuturor acestor alimente în dieta de fiecare zi, pentru a vă ajuta să rămâneți sănătoși și pentru a vă simți minunat, să cunoașteți și să faceți alegeri ”în cunoștință de cauză”. Aceasta va avea ca rezultat, de asemenea, un aport optim de vitamine și minerale de care corpul are nevoie, vitale pentru toate procesele desfășurate în organism, cum ar fi producerea de hormoni, de energie, de refacere celulară sub toate aspectele ei.

Acum că știm, nu mai greșim, așa ar fi firesc! Sănătate și voie bună, tuturor!

Puteți consulta mai multe articole pe această temă aici.