Firmele care folosesc publicitate înşelătoare vor fi închise de ANPC

Firmele care folosesc publicitate înşelătoare vor fi închise de ANPC
Consumatorii vor fi mai apăraţi de firmele care practică publicitatea înşelătoare. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi CNA au decis să ia masuri drastice împotriva reclamelor false şi agresive, mergând până la închiderea societăţilor care încalcă legislaţia în domeniu.

Consiliul National al Audiovizualului (CNA) si ANPC au semnat, ieri, un protocol de colaborare, care prevede schimbul reciproc de informatii legate de identificarea unor practici comerciale incorecte din domeniul audiovizualului. “Încercam, prin acest protocol, sa aparam consumatorul fata de publicitatea înselatoare si agresiva. Fara colaborarea cu CNA, aceasta protectie a consumatorului ar ramâne doar niste cuvinte pe hârtie”, a precizat Dan Vlaicu, presedintele ANPC.

“Monitorizarea difuzarii publicitatii este o activitate permanenta a CNA. Astfel, numai în 2007 au fost emise 54 de decizii în ceea ce priveste publicitatea incorecta. Au fost sanctionate agentiile de turism care promovau reclame pentru bilete de avion pana la Londra la pretul de un euro, insa consumatorul constata ca trebuie sa plateasca peste 130 de euro pentru biletul care include toate taxele de aeroport. Legea prevede ca pretul comunicat consumatorului trebuie sa fie pretul final al produsului”, a declarat Dan Vlaicu, presedintele ANPC.

Acesta a precizat ca pretul comunicat consumatorului in reclame a fost denaturat in numeroase spoturi publicitare pentru automobile, unde valoarea afisata pe ecran nu includea TVA, diferenta dintre pretul afisat si cel de cumparare fiind chiar si de cateva mii de euro. “Creditele bancare reprezinta, de asemenea, o problema. Reclamele promoveaza cea mai mica dobanda, de 5 sau 6 procente, insa aici nu este inclusa Dobanda Anuala Efectiva, DAE, care ajunge la 17%. De asemenea, numeroase produse sunt prezentate ca avand proprietati curative, cand, de fapt, nu au nici un fel de atestare medicala in acest sens”, a precizat Rasvan Popescu, presedintele CNA.
Reclamele, trecute prin filtru
Dan Vlaicu a mai precizat ca noutatea pe care acest protocol o aduce consta în faptul ca ANPC poate dispune suspendarea activitatii unui furnizor economic care persista în practicile publicitare incorecte, chiar si dupa sanctionarea venita din partea CNA. Acordul între cele doua institutii a fost încheiat în scopul aplicarii prevederilor articolului 13, alineatul 1, litera c din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte audiovizuale. Colaborarea dintre cele doua institutii prevede ca membrii Consiliului sa analizeze, în sedinta publica, posibilele practici comerciale incorecte în ceea ce priveste publicitatea si teleshoppingul în audiovizual.

Protocolul CNA-ANPC va fi valabil pe durata unui an, putând fi prelungit automat pe perioade succesive de câte un an. De asemenea, Rasvan Popescu a sugerat necesitatea existentei unui organism de autoreglementare care sa judece conformitatea publicitatii cu regulile, înainte ca aceasta sa ajunga la consumator, International Advertising Association (IAA) si Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) putând colabora în acest sens. Potrivit Legii 363/2007, ANPC va putea sanctiona extrem de dur comerciantii care influenteaza consumatorii sa ia decizia de a cumpara un produs, decizie pe care daca ar fi fost în cunostinta de cauza nu ar fi luat-o si, prin urmare, sa afecteze interesele comerciale ale acestora.
Practici incorecte
Printre practicile incorecte, se numara publicitatea-capcana (practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facând publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator) si falsele oferte “gratuite” (crearea unei impresii false asupra unor oferte prin descrierea produselor ca fiind “gratuite”, “bonus”, “fara taxe”, în cazul în care consumatorul trebuie sa plateasca orice alta suma în afara de costurile pe care le implica ridicarea sau plata livrarii articolului). Alte practici incorecte sunt sistemele piramidale (câstigul provine în special din introducerea altor consumatori în sistem decât din vânzarea sau consumul produselor).

Sursa: Gardianul



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !