Deficit de personal in Timisoara in domeniul software si automotive

De Marcel Hoster
Reactualizat la:
65Comentarii
Deficit de personal in Timisoara in domeniul software si automotive
© TION: Deficit de personal in Timisoara in domeniul software si automotive
Cele mai importante industrii din economia timişoreană, cea de software şi din domeniul automotive, suferă cel mai mult din cauza lipsei de forţă de muncă. Cauzele acestei situaţii neplăcute sunt legate de lipsa unui număr corespunzător de absolvenţi, migraţia spre ţările din vestul Europei şi reticenţa românilor de a se reloca, arată un studiu de specialitate.

Timişoara suferă de lipsă de personal calificat, iar domeniile software și automotive sunt cele mai afectate, conform unui studiu realizat de una dintre principalele companii româneşti din domeniul externalizării serviciilor de resurse umane. Principalele cauze ale acestei situaţii sunt legate de numărul scăzut de absolvenți pe piața locală, reticența potențialilor angajați de a se reloca din alte orașe sau chiar nivelul ridicat de migrare în țările vecine, specific orașelor din vestul țării.

„Deși în Timisoara există facultăți renumite, precum Universitatea de Vest sau Universitatea Politehnica, numărul tot mai mare de investitori care au pătruns în această zonă geografică, cu activitate în domeniile software sau automotive, se confruntă în ultimul timp cu un deficit de forță de muncă, situatie regăsită și în alte orașe mari”, spune Raluca Peneș, reprezentant al companiei de consultanţă.

Fie că este vorba de specialiști, angajați middle-level sau chiar cei entry-level, deficitul forței de muncă în Timișoara poate constitui o problemă pentru angajatorii cu planuri mari în România, aceștia fiind puși în situația de a face eforturi suplimentare pentru atragerea candidaților din alte orașe.

„În afară de motivele care țin de partea salarială, sau numărul mai mic al absolvenților comparativ cu necesarul de recrutat, o cauză importantă a lipsei de candidați pe piața locală este și migrarea acestora către țările vecine, un fenomen răspândit în orașele din vestul țării” a mai declarat Raluca Peneș.

Una dintre soluţiile propuse nu va fi, probabil, pe placul timişorenilor: atragerea forței de muncă din zona de est a țării, unde nivelul de trai este mult mai scăzut decât în vest, iar șansa de a găsi un loc de muncă, în special în anumite comune, este aproape nulă. Aceasta se întâmplă deja, iar de multe ori se ajunge la o serie de conflicte de opinie, mai ales din cauza diferenţelor culturale dintre cei nou veniţi şi timişoreni.

„Se observă deja această tendință de relocare, în special pentru muncitorii necalificați. Dar și în astfel de situații ne putem confrunta cu refuzul din partea candidaților, aceștia preferând un nivel de trai scăzut decât relocarea lor. Există astfel de proiecte în piață, chiar prin colaborarea directă cu primăriile, în acest mod angajatorii având acces direct la grupuri de șomeri care constituie potențiali candidați potriviți pentru pozițiile deschise”, explică Raluca Peneș.

De asemenea, mai există posibilitatea ca angajații de care au nevoie marii angajatori din IT și automotive să nu se relocheze, ci să facă naveta, venind zilnic din orașele apropiate. Sunt companii, în special fabricile mari din domeniul automotive, care apelează și la o astfel de variantă, și anume asigurarea transportului pentru angajați care locuiesc în alte orașe, comune sau sate din zonă, distanța fiind una accesibilă.

Pentru a putea atrage angajați din alte județe, companiile ar trebui să ofere diverse beneficii, care să îi ajute pe candidați să ia decizia relocării mai ușor și să fie convinși că fac alegerea potrivită.

„În primul rând, angajatorii trebuie să asigure cazarea și cheltuielile de transport în cazul recrutărilor care presupun relocarea angajaților care lucrează în unități de producție. În plus, ideal ar fi ca aceștia să poată fi relocați împreună cu familiile lor, iar soțul sau soția să aibă șansa de a primi un loc de muncă în aceeași companie”, a mai declarat Raluca Peneș.



65Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor