Cum se construieste un produs IT in Romania: exemplul Syneto

Reactualizat la:
Cum se construieste un produs IT in Romania: exemplul Syneto
© foto: Syneto
Domeniul IT din România este în continuă dezvoltare. Pe piața muncii există numeroși specialiști IT din diferite zone ale industriei ce sunt adesea recrutați de multinaționale sau companii de outsourcing. Totuși, unii specialiști aleg să lucreze în companii locale, companii inovatoare ce dezvoltă produse proprii.

Dar cum se poate dezvolta de la zero un produs IT în România? Deși poate nu sunt foarte cunoscute, există și la noi în țară companii IT care dezvoltă produse proprii. Syneto este una dintre acestea.

De ce să creezi un produs nou?

„De fiecare dată când am luat decizia de a dezvolta un produs propriu, am făcut-o deoarece am identificat pe piață o nevoie care nu era satisfăcută în mod corespunzător”, afirmă Vadim Comănescu, CEO Syneto.

Procesul dezvoltării unui produs nu este deloc unul ușor, însă este unul care poate aduce o satisfacție majoră atunci când produsul final este apreciat de către clienți. Principalul motiv al dezvoltării oricărui produs este dorința de a oferi clientului o valoare, care este dată de cele mai multe ori din acoperirea unei nevoi. Este și cazul produselor oferite de Syneto, produse create din dorința companiei de a contesta status quo-ul de pe piața IT și de a oferi IMM-urilor infrastructuri IT create special pentru nevoile lor.

Soluții inovatoare pentru IMM-uri

În cazul Syneto, nevoia dezvoltării unui nou produs a fost dată de lipsa existenței unor infrastructuri IT care să acopere în mod eficient necesitățile companiilor mici și mijlocii. În general, soluțiile de acest tip se concentrează pe a satisface nevoile segmentului enterprise și de aceea sunt complexe, greu de înțeles și necesită cunoștințe specifice din partea personalului IT. Însă în ziua de azi, când informația e vitală, orice companie are nevoie de o infrastructură solidă, de încredere și eficientă – deși companiile mici și mijlocii nu au la fel de multe resurse (financiare, dar și umane), ca și cele mari.

Syneto nu este o companie de tip enterprise și de aceea a înțeles nevoile specifice ale IMM-urilor și a dorit să le susțină prin produsele sale. Produsele Syneto au fost dezvoltate pentru a oferi simplitate, viteză și protecția datelor și activităților IT ale IMM-urilor.

Principul simplității a fost unul care a ghidat filosofia Syneto încă de la început. Flavius Ștef, VP of Engineering la Syneto, ne explică printr-un exemplu: „Una dintre companiile pe care o apreciem cu toții este Apple. Iar filosofia lor de design («puternic, dar simplu») a fost una dintre cele care ne-au inspirat să căutam constant același gen de soluție – simplă, dar eficientă – și în domeniul nostru”.

Syneto: Produse și tradiție

Drumul spre dezvoltarea unui produs de succes nu este unul scurt și implică foarte mulți factori: de la înțelegerea pieței și ale trendurilor din domeniu, la dezvoltarea unor abilități specifice în interiorul echipei, la alinierea strategiilor de dezvoltare, planificare, vânzări etc. Syneto a încercat încă de la început să ofere valoare prin produsele sale, însă datorită alegerii de a crea un produs inovator, a trebuit să învețe și pe parcurs.

Începând cu anul 2009, Syneto a anticipat începutul erei exploziei informaționale și a început să construiască produse de storage. Compania anticipează tot atunci și trendul de înlocuire a inteligenței hardware cu inteligența software, dezvoltând primele produse software-defined. Tot în această perioadă începe să devină clar că pentru a dezvolta un produs de succes este nevoie de o strategie de business integrată, care acoperă nu doar crearea produsului, dar și aspecte legate de product development, vânzări și marketing.

În 2015 Syneto identifică nevoia companiilor mici și medii de a găsi soluții care sunt în același timp: potrivite pentru nevoile lor, ușor de folosit și accesibile. Tot atunci, e anticipat de către echipa Syneto și trendul dezvoltării de infrastructuri hiperconvergente (ce conțin servere, storage și elemente de networking într-o soluție unică). Așa se naște gama de soluții HYPERSeries, primul produs hiperconvergent de pe piață destinat IMM-urilor. Deoarece trăim într-o lume în care protecția datelor este vitală pentru companii, în cadrul produselor Syneto sunt integrate funcționalități de backup și Disaster Recovery (recuperarea datelor în caz de dezastre/incidente).

Produsul reușește cu succes să satisfacă nevoile clienților deoarece toate aspectele business-ului sunt dezvoltate într-un mod armonios. Cea mai de succes gamă de produse Syneto, HYPERSeries, a cunoscut o evoluție constantă pe baza feedback-ului primit de la peste 1000 clienți. În același timp, echipele de marketing și vânzări au dezvoltat constant noi strategii pentru a se adapta exigențelor tot mai mari ale pieței.

Dezvoltarea unui produs „de la zero”: provocări și satisfacții

Bineînțeles că dezvoltarea unui produs ridică întotdeauna provocări. Nu există modele pe care să le poți copia și este nevoie de creativitate și spirit inovator. Pentru a îți atinge obiectivele, trebuie adesea să își creezi singur mijloacele, fie că e vorba de tehnologie, practici de management sau metode de a ajunge la clienți.

Însă și satisfacțiile sunt majore. În primul rând, deoarece acel produs poate schimba viața clientului în bine, iar în al doilea rând, deoarece a contribui la dezvoltarea unui produs inovator poate aduce mari satisfacții profesionale pentru cei implicați.

foto: Syneto foto: Syneto ©

Echipa din spatele Syneto este una pasionată și motivată de provocarea dezvoltării unui produs „de la zero”. Nu este întotdeauna o muncă ușoară, însă este una care îți dă șansa de a te autodepăși și a învăța constant lucruri noi. Iar satisfacția profesională este mai mare atunci când te poți concentra pe inovație și valoare, într-o echipă care îți împărtășește viziunea.

În ceea ce privește evoluția Syneto, Flavius Ștef ne mărturisește: „Sunt bucuros că am putut arăta industriei IT globale că și Europa poate crea companii de produs la fel de bune ca SUA. Dar sunt bucuros și că putem da un exemplu local, la nivelul orașului Timișoara. Țara noastră este văzută adesea ca o destinație adecvată pentru proiecte de tip outsourcing, care necesită doar competențe tehnice. Dezvoltarea de produs este încă limitată in România, dar noi ne-am propus să facem parte dintr-o categorie revoluționară de companii — companii care dezvoltă nu doar produse finite, ci fac și product design și marketing pe plaiuri mioritice”.

(55621)