Consens în rândul agenţiilor de media

Reactualizat la:
Consens în rândul agenţiilor de media
BUCUREŞTI – Uniunea Agenţiilor de Media din România solicită companiilor de media ca, începând de anul viitor, să vândă publicitatea în moneda naţională.

Industria de publicitate are o nouă entitate: Uniunea Agenţiilor de Media din România (UAMR). Organizaţia reuneşte 25 de firme de profil şi are drept obiectiv principal crearea „unui cadru de acţiune comună în scopul rezolvării problemelor specifice industriei de media.”

Iniţiativa fondării acestei asociaţii a aparţinut echipei de conducere a Uniunii Agenţiilor de Publicitate din România ­(UAPR). Prin acest demers, oamenii de media încearcă să-şi găsească o „voce comună” în piaţa de publicitate. În fapt, agenţiile de media sunt firmele care prestează clienţilor servicii de planificare de media, consultanţă în lansarea de produse, stabilirea bugetelor de marketing, cumpărarea de spaţii publicitare şi măsurarea efectelor campaniilor.

Cei 25 de membri, deşi sunt concurenţi pe piaţă, au reuşit să-şi stabilească interese comune în cadrul UAMR. De remarcat că în cadrul uniunii au intrat atât agenţii de media puternice, cât şi firme mai mici şi chiar departamente ale unor agenţii de publicitate (Next, FCB, Odyssey, Propaganda).

Aşadar, organizaţia nu a făcut discriminări. Firmele din UAMR deţin 90% din piaţa de media din România. Un alt aspect demn de remarcat este că această organizaţie nu se doreşte a fi un „cartel” care să dicteze anumite politici de preţuri în faţa furnizorilor de media.

Cristi Grigorescu, director de media al agenţiei NEXT Advertising şi membru în conducerea UAPR, spune cum s-a născut această idee: „În cadrul boardului UAPR s-au propus câteva proiecte. Unul dintre acestea ar fi Uniunea Agenţiilor de Media din România.

Fiecare membru din board a ales un proiect de care se va ocupa. Eu am preluat proiectul de media alături de Ştefan Iordache (managing partner Leo Burnett&Targett – n.red) şi am mai cooptat alţi câţiva oameni din industrie”.

Cristi Grigorescu consideră că este un semn al maturizării pieţei de media. ­„Dincolo de competiţia care există, în mod normal, în cadrul unei industrii, există şi interese comune. Pentru promovarea acestor interese, noi, agenţiile de media, am decis să fondăm o organizaţie prin intermediul căreia să reprezentăm mai bine interesele industriei noastre”, a declarat ­Grigorescu.

Agenţiile solicită trecerea la leu

Uniunea va fi condusă de un comitet operativ, format din şapte persoane, care va gestiona în statutul de voluntariat buna desfăşurare a proiectelor. Membrii UAMR nu s-au mulţumit doar să înfiinţeze organizaţia pe hârtie. Ei au trecut şi la fapte.

Într-o scrisoare adresată săptămâna trecută tuturor companiilor de media, UAMR a solicitat ca, începând cu anul 2008, contractarea spaţiilor de media să se facă în lei. Altfel spus, vânzările de publicitate să se alinieze la moneda naţională, renunţându-se la euro. Se ştie că unele companii de presă (Ringier, TVR, Edipresse A.S., Lagarderre şi Media Pro) au trecut din acest an la vânzarea publicităţii în lei, alte încă mai vând în euro.

„Pentru media-planner este un coşmar să lucreze cu două monede. În plus, este dificil de ţinut o evidenţă de către clienţi şi este extrem de păgubos.” Prin acest demers, UAMR nu îşi propune să fixeze cursul la care furnizorul trebuie să treacă de la euro la leu. „Este libertatea fiecăruia furnizor. Noi ne dorim doar preţuri unitare în lei”, subliniază Cristi Grigorescu, amintind că leul a devenit o monedă stabilă şi că inflaţia este redusă în ultimii ani.

De asemenea, UAMR a solicitat companiilor de media să-şi oficializeze politica de vânzare (tarife, pachete etc) pentru anul 2008 până cel târziu pe 15 noiembrie. Această „rugăminte” urmăreşte să permită oamenilor de media să aibă timpul necesar pentru stabilirea bugetelor de marketing. Cristi Grigorescu declară că, „în funcţie de politicile de vânzare ale staţiilor şi de obiectivele clienţilor noştri, eu trebuie să estimez un buget de marketing”.

Este dificil de făcut acest lucru atunci când prezentarea politicilor se face în preajma Crăciunului. „Nu poţi intra în negocieri în perioada sărbătorilor de iarnă, când agenţiile se închid iar clienţii sunt plecaţi în vacanţă. Lumea se întoarce la serviciu în jur de 15 ianuarie, iar de la această dată se negociază cu staţiile până la 1 martie”, explică Grigorescu.

Din cauza acestor întârzieri, unele instituţii de presă au puţină publicitate în perioada de după sărbătorile de iarnă. De obicei, televiziunile întârzie cu prezentarea ofertelor pentru că aşteaptă politica liderului, adică a PRO TV-ului.

Oamenii din presă aprobă solicitările

Cristina Simion, director executiv Edipresse A.S. România, consideră că „ambele solicitări sunt normale şi corecte într-o piaţă care se vrea matură. Este un pas spre regularizarea pieţei.” La rândul său, Laurenţiu Ionete, general manager la compania C.L.I.R. Media (regie care administrează, printre altele, spaţiile de publicitate pentru Antena 1, Antena 3, Telesport şi Radiodifuziunea Română), spune că solicitarea agenţiilor de media este o idee interesantă şi crede că aproape 80% din furnizorii de media vor lua în considerare această scrisoare. „C.L.I.R Media va răspunde pozitiv, dar vom pune şi noi câteva condiţii”, a declarat Laurenţiu Ionete.

Obiectivele Uniunii Agenţiilor de Media

Promovarea businessului de media ca verigă distinctă, aducătoare de ­valoare în procesul comunicării de marketing
Conceperea unor traininguri de media sindicalizat
Înfiinţarea unei şcoli de media
Exprimarea preţurilor media în lei
Stabilirea unui calendar al oficializării politicilor de vânzări în piaţă
Extinderea studiul AdMarket şi la agenţiile de media
Studiu care să arate nivelul de salarizare din piaţa de media din România
Crearea unei categorii de media la festivalurile Ad’Or şi Effie
Dezvoltarea sistemelor de audienţă şi cercetare din industria agenţiilor de media
Ridicarea profesionalismului pitchurilor
Crearea unor dezbateri legate de clienţii care schimbă agenţiile fără să-şi achite datoriile faţă de fostul partener.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !