Basescu – Greu de ucis IV

6Comentarii
Traian Băsescu
Traian Băsescu
Ce se observa in toate campaniile lui Traian Basescu de pana acum e faptul ca a pornit intotdeauna dintr-o pozitie defavorizata. A reusit sa transforme o situatie de criza intr-un avantaj.

Dar cum poate un politician sa faca acest lucru aproape peste noapte? Simplu, printr-un discurs sincer si puternic.

Niciodata Traian Basescu nu a dispus de fonduri suficiente pentru a lansa o campanie majora. A fost obligat sa duca razboaie de gherila si sa-si cucereasca publicul aproape individ cu individ. Este primul om politic din Romania care a sesizat avantajele de comunicare ale internetului, iar in 2004 le-a folosit cu succes impotriva lui Adrian Nastase in lupta pentru presedintia Romaniei.

Prin dezvoltarea unei actiuni on-line, Basescu a mai realizat o premiera in confruntarea politica de pe scena nationala – a reusit sa aduca la urne un public tanar, atins de mesajul original si ludic promovat de candidatul de atunci al aliantei D.A.

Un lider izolat

Multe dintre strategiile dezvoltate de Basescu au fost preluate de adversarii sai si, astfel, scena politica a devenit mult mai dinamica. Una dintre armele favorite ale presedintelui a fost creativitatea. Intotdeauna s-a asociat cu o imagine – ardeiul iute din campania pentru primarie din 2004, a folosit expresii colorate de genul „tepelor din Piata Victoriei” sau a transformat propriile defecte fizice in vectori de comunicare, de exemplu suvita rebela si privirea suie.

Traian Basescu a iesit invingator in toate campaniile de pana acum si pentru faptul ca a reusit sa transmita publicului mesajul ca „e singur impotriva tuturor”. Probabil, ca pe cand era ministrul transporturilor, i-a placut sloganul fanilor rapidisti si l-a transformat in crez si actiune politica.

Cu fiecare victorie, a reusit sa devina o vedeta populara, imaginea sa fiind folosita in reclame TV, iesirile sale printre oameni semanand foarte mult cu intalnirea unui star pop cu fanii. E greu de prevazut care va fi viitorul politic al celui care a invins in 2004 doi lideri PSD, Mircea Geoana si Adrian Nastase. Astazi, mai mult ca oricand, Basescu pare un lider izolat de restul clasei politice care a votat suspendarea, ramas singur cu publicul sau.

2000 – „Vin la primarie”
O cursa inceputa prost si castigata la mustata

Campanie Cine nu-si mai aduce aminte de cenusiul an 2000 trebuie sa stie ca Ion Iliescu se instalase la Cotroceni, PSD-ul avea majoritatea in parlament, Adrian Nastase era prim-ministru, iar partidele de centru-dreapta intrasera in descompunere.

Traian Basescu reuseste sa-l inlature pe Petre Roman de la conducerea PD si ezita sa se inscrie in singura competitie electorala ramasa, cea pentru primaria Bucurestiului.

Strategie. Basescu isi anunta candidatura, angajeaza o mica agentie locala de publicitate, careia ii cere „sa-l vanda ca pe detergent”, si intra in batalia cu Sorin Oprescu, reprezentantul PSD care se si vedea instalat in fotoliul de primar. Basescu se califica in turul doi cu un scor subtire, de 16%. Se parea ca nu va putea reface handicapul fata de directorul Spitalului Municipal. Dar sloganul „Vin la primarie”, discursul colorat si atitudinea hotarata il transforma in invingator.

Avantaj. Marele avantaj in fata lui Oprescu l-a reprezentat faptul ca Basescu a reusit sa le transmita bucurestenilor ca el este singurul luptator ramas in viata impotriva lui Ion Iliescu si a PSD si, pe deasupra, este si un bun gospodar. Oamenii l-au crezut.

IUNIE 2004 – Un ardei iute

Un fost ministru de externe facut mat

Campanie. Vazuta in perspectiva, aceasta a fost cea mai usoara lupta politica a lui Traian Basescu. PSD-ul era deja perceput ca un partid al baronilor, iar cabinetul Nastase se erodase la guvernare. In timpul primului mandat de primar, Basescu a avut doua campanii – daramarea chioscurilor si cainii fara stapan. Pe prima a incheiat-o cu succes, pe a doua a ratat-o din cauza protestelor civice.

Strategie. Impotriva lui Geoana a folosit aceeasi strategie de a se prezenta drept victima. PSD i-a blocat toate initiativele. A impanzit orasul cu afise in care poza alaturi de un ardei iute prin care voia sa spuna ca e singurul care „pisca” elefantul PSD. L-a ajutat foarte mult si prestatia lui Geoana, care a pierdut in toate dezbaterile televizate. Basescu a castigat din primul tur.

Avantaj. Cel mai important avantaj in aceasta campanie a fost faptul ca a acumulat multa experienta in administratia publica si, pe langa discursul acid, a parut singurul personaj care vorbeste despre ceva ce stie. Mircea Geoana a parut in aceasta confruntare drept un „baiat de treaba”, dar un mare amator in ceea ce priveste problemele bucurestenilor. Pentru Basescu n-a fost nicio problema sa castige din primul tur.

DECEMBRIE 2004 – „SA TRAITI BINE!”

Batalie electorala pe viata si pe moarte

Campanie. Cea mai grea lupta electorala desfasurata in istoria de dupa 1990 a Romaniei. Adrian Nastase avea aproape totul de partea sa – resurse nelimitate, mediul de afaceri, consultanti profesionisti, mass-media, analisti politici si lideri de opinie.

Strategie. Prima miscare strategica buna au reprezentat-o lacrimile de crocodil in fata camerelor de luat vederi atunci cand Stolojan a renuntat la candidatura in favoarea lui. Faptul ca l-a umilit cu cateva luni inainte pe un lider PSD l-a ajutat in lupta cu „uriasul” Nastase. Basescu a dezvoltat o campanie personala, cu un puternic razboi de nisa. A tintit tinerii prin mesaje pe SMS si on-line. S-a pozitionat din nou ca fiind singurul om politic care poate schimba ceva in Romania.

Avantaj. Basescu intra in turul doi, avand un handicap de sapte procente fata de Nastase. Prin discursul sau anticoruptie si radical reuseste sa atraga din electoratul lui Vadim. Lovitura decisiva o da in dezbaterea televizata in care e fata in fata cu primul-ministru de atunci. Recunoasterea publica si dramatica a greselilor trecutului – cand spune „Adriane, ar trebui sa tacem amandoi pentru ca am fost comunisti” – e punctul culminant al unei lupte grele. O lupta pe care o castiga din nou la mustata.

„E greu de invins datorita stilului sau de comunicator si a faptului ca este un politician pragmatic care se orienteaza conform electoratului. I-a fost usor sa se pozitioneze pe o campanie antiparlamentara.”
Cristian Parvulescu ,analist politic

„Are intotdeauna o prestatie de campanie buna. Are un stil care place electoratului- este un pic glumet, un popular cum se spune.”

Mircea Kivu, sociolog

„In principiu, adversarii sai nu iau in calcul caracteristicile personalitatii sale charismatice si efectele acesteia asupra electoratului. Nu trebuie uitate nici capacitatea sa de improvizatie si consecventa de a se lupta impotriva sistemului.”

Bogdan Teodorescu, analist politic

SURSA: EVZ



6Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor